2009-03-19, 20:14
Medlem
Outsides avatar
Om det är okej så ställer jag en liten nybörjarfråga, vad är det man gör? Är det du som fjärrmanövrerar tåväxlarna för att tågen skall komma på rätt spår/plattform och ropar ut att "tåget inkommer strax på spår 4"? Är det en tågklarerare på varje station eller sitter man i en central och styr alla växlar runt om i järnvägsnätet inom ditt område?

Är det lätt att få jobb i New York City efter en utbildning till tågklarerare i Ängeholm?
Citera
2009-03-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Oj då.
Det står inte på deras hemsida, eller är det jag som har för hög socker halt och blivit blind?

Men kan du skicka länk där dem redovisar utbildningar och datum?

Det beror på var du har kollat? Men först ska man ju söka tjänsten, gå på två intervjuer, träffa massa folk och sedan får man gå utbildningen. Inte ens efter att man gått klart utbildningen är det säkert att man får jobba kvar.

Men du kan ju ta dig en titt här i alla fall:

http://www.jarnvagsskolan.se/sv/index.aspx
Citera
2009-03-19, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outside
Om det är okej så ställer jag en liten nybörjarfråga, vad är det man gör? Är det du som fjärrmanövrerar tåväxlarna för att tågen skall komma på rätt spår/plattform och ropar ut att "tåget inkommer strax på spår 4"? Är det en tågklarerare på varje station eller sitter man i en central och styr alla växlar runt om i järnvägsnätet inom ditt område?

Är det lätt att få jobb i New York City efter en utbildning till tågklarerare i Ängeholm?

Absolut går det bra! Precis, man manövrerar växlar och signaler. Lokaltågklarerare är dom du tänker på. De sitter i en liten "stuga" på kanske 20kvm vid stationerna och sköter bara om signaler och växlar inom sin egen station. Sen så använder de sig av tåganmälan med närmastliggande bevakade station, då de ringer upp och säger att tåget är på väg mot dom osv. Väldigt många sträckor här i Sverige då det är enkelspårsdrift.

Sen så finns det så kallade driftledningscentraler. Finns på en del ställen, Boden, Sundsvall, Ånge, Gävle, Stockholm, Hallsberg, Göteborg och Malmö om jag inte missminner mig. Då fjärrstyr man en större sträcka. T.ex en person kan sitta i Malmö och sköta om alla växlar och signaler för 20 tåg samtidigt mellan Halmstad - Malmö.

Och ja, jag heter Theodore Roosevelt och bor i New York City
Citera
2009-03-19, 20:26
Medlem
Du kanske inte vill säga, men vilken DLC arbetar du på? Själv kör jag enbart i Stockholmsområdet, så de som arbetar där känner man till en del. Ibland finner man en lätt irritation när tågvägen dragit för någon annan precis innan eller när man köar in till Cst och blir omkörd. Men men, har ganska stor förståelse, varit uppe några gånger för att se hur ni jobbar.
Citera
2009-03-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Du kanske inte vill säga, men vilken DLC arbetar du på? Själv kör jag enbart i Stockholmsområdet, så de som arbetar där känner man till en del. Ibland finner man en lätt irritation när tågvägen dragit för någon annan precis innan eller när man köar in till Cst och blir omkörd. Men men, har ganska stor förståelse, varit uppe några gånger för att se hur ni jobbar.

Vill nog helst vara anonym på detta forum, man vet ju aldrig vad man skriver i framtiden. Jo jag vet hur du menar och kan allt förstå viss frustration ibland. Antar att du är lokförare då, kanske pendeltåg? Vi måste ju prioritera rättidiga tåg också, så som sent tåg kan jag tänka mig att lokföraren inte blir särskilt glad
Citera
2009-03-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theodore
Vill nog helst vara anonym på detta forum, man vet ju aldrig vad man skriver i framtiden. Jo jag vet hur du menar och kan allt förstå viss frustration ibland. Antar att du är lokförare då, kanske pendeltåg? Vi måste ju prioritera rättidiga tåg också, så som sent tåg kan jag tänka mig att lokföraren inte blir särskilt glad

Helt okej. Inte pendeltågen, som tur är, dock det den pendlande expressen Cst-Arn. Kör bara deltid då jag studerar samtidigt. Men det är ju svårt som förare att överblicka situationen, vi har ju inte direkt spårplanen framför oss. Men en del situationen blir man trött på, när det försenade nattåget får gå två minuter före så man hamnar efter det hela vägen till Skavstaby.

Vilka är de svåraste valen du gör? Ni måste väl inprovisera en hel del när det gäller vid trafikstörningar.
Citera
2009-03-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Helt okej. Inte pendeltågen, som tur är, dock det den pendlande expressen Cst-Arn. Kör bara deltid då jag studerar samtidigt. Men det är ju svårt som förare att överblicka situationen, vi har ju inte direkt spårplanen framför oss. Men en del situationen blir man trött på, när det försenade nattåget får gå två minuter före så man hamnar efter det hela vägen till Skavstaby.

Vilka är de svåraste valen du gör? Ni måste väl inprovisera en hel del när det gäller vid trafikstörningar.

Okej, Arn = Arlanda eller? Finns en del tokiga förkortningar här i Sverige

Ja, ibland blir det en del svåra val faktiskt.

Man kan få ett samtal från trafikledningen som säger att ett tåg verkligen måste in på stationen snabbt för att ett annat tåg väntar på resenärer därifrån. Då sinkar det ett annat tåg här och ett annat tåg där, och växlingenskillen som ringde för tredje gången på 4 minuter får vänta ytterligare 5-6 minuter för att växla undan ett tåg...men oj, där skulle det ankommande tåghelvetet in ju...jävlar, akut spårändring...telefonen ringer, kaffet blir kallt, svetten rinner.

Hehe, ja det kan bli en del att göra ibland Svåra val gör man inte medvetet egentligen utan dom bara kommer, sen får man göra det klart för sura folk som ringer att dom helt enkelt får vänta.

Så kan det gå
Citera
2009-03-20, 00:20
Medlem
Outsides avatar
Så det är en person som växlar (växlingskillen), ingenting du kan göra från centralen?
Citera
2009-03-20, 00:31
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outside
Så det är en person som växlar (växlingskillen), ingenting du kan göra från centralen?

Nu tror jag du fått för dig att växlingskillen är han som sköter växlarna på spåren för att tågen ska hamna rätt, så är det inte. Växlingskillen har inget med tågklarerarens jobb att göra förutom att dom planerar vad som ska ske typ.

Med växling menas att man flyttar på t ex lite vagnar från ett ställe till det andra, precis som att man kan flytta på ett tåg. Men man skiljer t ex på tåg och växling, det är olika sätt att hantera förflyttning av fordon och olika regler gäller beroende på vad man sysslarr med. Så att vxl-killen ringer och tjatar beror antagtligen på att han vill få undan sina vagnar så han kan gå hem och sova.
Citera
2009-03-20, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rdj
Nu tror jag du fått för dig att växlingskillen är han som sköter växlarna på spåren för att tågen ska hamna rätt, så är det inte. Växlingskillen har inget med tågklarerarens jobb att göra förutom att dom planerar vad som ska ske typ.

Med växling menas att man flyttar på t ex lite vagnar från ett ställe till det andra, precis som att man kan flytta på ett tåg. Men man skiljer t ex på tåg och växling, det är olika sätt att hantera förflyttning av fordon och olika regler gäller beroende på vad man sysslarr med. Så att vxl-killen ringer och tjatar beror antagtligen på att han vill få undan sina vagnar så han kan gå hem och sova.

Precis. Jobbar du inom området måhända?

Tåg och växling är bara uttryck för vilken rörelse det handlar om, enkelt uttryckt. När tåget stannat vid sin slutstation upphör det att vara ett tåg och blir då en växlingsrörelse om det ska vidare till sin vagnhall eller dylikt.
Citera
2009-03-20, 00:49
Medlem
rdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theodore
Precis. Jobbar du inom området måhända?

Tåg och växling är bara uttryck för vilken rörelse det handlar om, enkelt uttryckt. När tåget stannat vid sin slutstation upphör det att vara ett tåg och blir då en växlingsrörelse om det ska vidare till sin vagnhall eller dylikt.

Jag är utbildad förare från KY så jag har kört tåg ett par månader och läst SÄO och JTF. Dock examinerades vi lagom till lågkonjunkturen så något jobb finns inte nånstans. SJ vill inte ha KY-elever. Green Cargo anställde ett par i klassen och sa upp dom första dagen. Småföretagen svalde ett par, dom som gjort praktik där. Själv gjorde jag praktik hos GC som lovade guld och gröna skogar. Precis som SJ innan dom nobbade oss.

Så jag har koll på regler och hur sakker går till, har dock ingen användning av kunskaperna. Usch, det lät väldigt bittert det där, var inte meningen. Men det är verkligheten.
Citera
2009-03-20, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rdj
Jag är utbildad förare från KY så jag har kört tåg ett par månader och läst SÄO och JTF. Dock examinerades vi lagom till lågkonjunkturen så något jobb finns inte nånstans. SJ vill inte ha KY-elever. Green Cargo anställde ett par i klassen och sa upp dom första dagen. Småföretagen svalde ett par, dom som gjort praktik där. Själv gjorde jag praktik hos GC som lovade guld och gröna skogar. Precis som SJ innan dom nobbade oss.

Så jag har koll på regler och hur sakker går till, har dock ingen användning av kunskaperna. Usch, det lät väldigt bittert det där, var inte meningen. Men det är verkligheten.

Aj då, låter inte så kul. Jag var ute på linjekännedom med en förare som var anställd av GC, han var i samma situation, men han skulle ta tjänsteledigt istället och det funkade bra för båda parter. Då har dom ju honom att ringa istället för att nyanställa och nyutbilda. Men riktigt tråkig situation många verkar ha hamnat i. Jag är glad att lågkonjukturen inte påverkar persontrafiken, vi har, om möjligt, ännu mer att göra nu än tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in