2012-10-04, 00:04
Medlem
BesserWissers avatar
Hittade denna texten nyss:
"Antalet lokaltågklarerare kommer att minska allt eftersom den tekniska utbyggnaden framskrider. Allt större del av trafiken kommer i framtiden att dirigeras av fjärrtågklarerare från ett fåtal driftledningscentraler.

Bandriftledare är en liten yrkesgrupp."

Är det lönt mödan och pengarna (som man får hosta upp) att utbilda sig till tågklarerare nuförtiden? Prognosen ovan var från 2011.
Citera
2013-10-28, 17:36
Medlem
Buoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Hittade denna texten nyss:
"Antalet lokaltågklarerare kommer att minska allt eftersom den tekniska utbyggnaden framskrider. Allt större del av trafiken kommer i framtiden att dirigeras av fjärrtågklarerare från ett fåtal driftledningscentraler.

Bandriftledare är en liten yrkesgrupp."

Är det lönt mödan och pengarna (som man får hosta upp) att utbilda sig till tågklarerare nuförtiden? Prognosen ovan var från 2011.

Man får utbildningen betald då man anställs av trafikverket.. Både utbildningen, resan och hotellet får man betalt som jag har förstått det.
Citera
2017-10-20, 09:55
Bannlyst
For ca. sex (6) ar sedan anmalde jag mitt intresse da de sokte folk i Stockholm, forsta anhalt Hornstull och IQ-test, vi var val en 25 personer som gjorde testet. Var val en 5-6 personer som klarade testet, jag en utav dem. Sedan praktiskt test och intervju pa Kungsbron, klarade det med. Men sedan dok ett annat jobb upp...Men det hela verkade intressant.
Citera
2017-10-20, 15:37
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det är ett kanonjobb om man gillar att vara kreativ under press och kan hantera att det ibland inte händer ett skit och ibland är så stressigt att man inte hinner pissa, äta eller dricka.

Dessutom måste man vara lite av en paragrafryttare eftersom säkerheten ofta hänger på att rutiner följs till punkt och pricka.

Sedan måste man, liksom nästan alla som jobbar inom järnvägen, tycka att det är ok med helt galna arbetstider.

Inte många klarar dock de psykologiska tester som görs vid rekryteringsförfarandet. Så hoppas inte på för mycket om du söker!
Citera
2019-09-12, 08:43
Medlem
Hej!

Återupplivar den här tråden lite. Jag jobbar som lokförare men jag är intresserad att ställa lite frågor till en tågklarerare. Gärna som jobbar i Stockholm men spelar inte så stor roll. Så jag undrar om det finns några aktiva tågklarerare här?
Citera
2020-07-06, 12:18
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Tio månaders bump

Skulle gärna också vilja veta om det finns någon tågklarerare här på forumet.
Citera
2020-07-08, 14:23
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalle-Per13
Tio månaders bump

Just nu är det många som ringer men du behåller din plats vid signalen!
Citera
2020-07-08, 14:32
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Just nu är det många som ringer men du behåller din plats vid signalen!

Du kan väl PMa om du knegar som TKL.
Senast redigerad av Skalle-Per13 2020-07-08 kl. 14:34.
Citera
2021-05-12, 10:36
Medlem
Citat:
Tio månaders bump

1 års bump, jag är FJTKL. Pm om du vill
Citera
2021-05-14, 22:29
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balta86
1 års bump, jag är FJTKL. Pm om du vill

Hej

Försökte mig på PM men du kan inte ta emot. Fick följande: "Nyregisterade (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) kan inte ta emot PM."
Citera
2021-05-25, 10:14
Medlem
Citat:
Hej

Försökte mig på PM men du kan inte ta emot. Fick följande: "Nyregisterade (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) kan inte ta emot PM."

Hej, det var synd. Kan jag kontakta dig på något annat sätt?
Citera
2021-05-28, 05:36
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balta86
Hej, det var synd. Kan jag kontakta dig på något annat sätt?

Ja, har dock ingen mejladress som jag kan vill sammankoppla med kontot. Kan du posthora?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in