• 1
  • 2
2009-03-18, 00:05
Medlem
Hej!

Jag skulle gärna vilja äta mer sallad än vad jag gör i nuläget.. jag gillar att göra sallader men det blir så tråkigt när jag gör dem.. jag skulle vilja ha någon dressing eller kanske nån balsamvinäger till som gjorde salladen lite mer smakfyllt. kanske lite bacon i? har ni tipps på hur man gör en sallad med lite mat i så att säga.. sälta och inte bara vattnig sallad.. vet inte riktigt hur jag ska förklara :-) men jag är van vid att äta mkt kött och sallad är så smaklöst och tråkigt.. hur gör jag det lite roligare?

länka gärna till recept eller skriv något som ni tycker funkar :-)
Citera
2009-03-18, 00:07
Medlem
Bra tråd skulle jag vilja säga, då jag har samma "problem"
Fram med tips nu allihop
Citera
2009-03-18, 00:08
Medlem
ajmons avatar
Något som jag tycker är gott är att bara göra en vanlig grönsallas , sen ha i stekt kyckling , bacon och champinjoner.. Sen salt och peppar bör väl fungera om du är ute efter lite "smak"..
Citera
2009-03-18, 00:10
Medlem
Mr Coffees avatar
Avokado och valnötter tycker jag är trevligt att ha i.
Citera
2009-03-18, 00:10
Medlem
Askess avatar
Balsamico, olivolja, lite salt och peppar funkar kalas på en tomat/rödlök/sallads-sallad. Sen kan man ju om man vill lyxa till det slänga i lite fetaost, cashewnötter, krutonger, parmesanflingor etc, etc.
Citera
2009-03-18, 00:11
Medlem
ajmons avatar
När man äter tacos , så blandar man ju alla grönsaker , inkl köttfärsen.. prova det utan något bröd ? och lite salsa sås. Vanlig kycklingsallad, räksallad pastasallad.. Finns mycket du kan göra..
Citera
2009-03-18, 00:13
Medlem
mkt bra svar :-)
kom gärna med fler tips
Citera
2009-03-18, 00:19
Medlem
Askess avatar
Skrev det inte i mitt tidigare inlägg, men du vet väl att det finns en uppsjö sallader? Vissa smakar mer än andra. En riktigt färsk ruccola tillexempel är det rejält med smak i. Har du bara kört med isbergssallad innan så testa det. Körsbärstomater tycker jag dessutom är tusen ggr godare än "vanliga" tomater, de smakar mer och blir inte geggiga efter några minuter.
Citera
2009-03-18, 00:20
Medlem
Vinäger, olja och framförallt honung brukar göra underverk.

Sallad kan vara otroligt mycket, med kikärtor eller bönor blir den lite kraftigare, fetaost och soltorkade tomater ger lite medelhavstema, rödlök piffar alltid till.

Själva `stommen' i salladen kan man variera också. Vanlig isbergssallad, kinakål, vitkål, rivna morötter...

Lite enkla varianter jag brukar köra:

fint rivna morötter, hackad kinakål, vinäger, olja, krydda efter behag

fetaost, svarta oliver, soltorkade tomater, paprika, hackad rödlök

kikärtor, honung, balsamvinäger, olivolja, tomater, gurka, majs
Citera
2009-03-18, 00:26
Medlem
bacon, pasta och sallad av olika slag.. vad kan man ha för något "såsliknande" i salladen?
Citera
2009-03-18, 00:32
Medlem
Nokenoas avatar
På jobbet så brukar vi kunna göra en rätt normal "mixsallad" på div olika sallader (crisp, ekblad, lollo rosso osv) som vi blandar med soltorkade tomater, rödlök och vanlig tomat med en basilika-dressing. Superlätt, och är helt okej faktiskt.

Själv så tror jag att det är isbergssalladen man åker på... Fruktansvärt tråkig och smaklös. Byt bort mot något som ser roligare ut, och ju fler sorter, desto bättre.

Sen efter det kan man ju ha i vad som helst. Vi brukar köra på starkkryddad kyckling.
Citera
2009-03-18, 01:45
Medlem
Hulkass avatar
Det finns mycket gott man kan göra med sallader jag gillar själv när det är mycket smaker i den
qiuonagryn koka och blanda i
bulgur
rostade solrosfrön grumt gott med lite crunsch

Nudlarsallad som du blandar med en mandusås gott till scampi och lax

Nobisdressing favorit

torkade tranbär

melon nice i en skinksallad med en nobis dressing

strimla pitabröd rosta i en stekpanna med flingsalt och olivolja blir jätte goda krutonger

enklaste dressingen en rödlök,halvvitlök, en dutt dijon,1/4 del vinäger3\4 del olja,lite herbamare ,salt, peppar och så ner i mixern eller våldta med mixerstaven en minut klar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in