2009-03-18, 01:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Monster_kid
Hej!

Jag skulle gärna vilja äta mer sallad än vad jag gör i nuläget.. jag gillar att göra sallader men det blir så tråkigt när jag gör dem.. jag skulle vilja ha någon dressing eller kanske nån balsamvinäger till som gjorde salladen lite mer smakfyllt. kanske lite bacon i? har ni tipps på hur man gör en sallad med lite mat i så att säga.. sälta och inte bara vattnig sallad.. vet inte riktigt hur jag ska förklara :-) men jag är van vid att äta mkt kött och sallad är så smaklöst och tråkigt.. hur gör jag det lite roligare?

länka gärna till recept eller skriv något som ni tycker funkar :-)

Jag tycker ingredienser i sallader skurna på det gamla vanliga viset är skittråkiga.
Några flisor isberg, tomater i klyftor och några skivor gurka.
Man kan skära tomater i skivor också, man kan använda andra grönsaker än just gurka, sallad och tomater ( som f ö är totalt smaklösa på vintern).
Strimlade morötter, strimlad blancherad vitkål, champinoner, rårivna svenska äpplen, ananas, apelsinbitar, avocado , majs, nötter etc.

Coleslaw är en jättegod sallad te x
Citera
2009-03-18, 02:08
Medlem
Calle.s avatar
Eftersom jag älskar grönsaker så har jag rätt svårt att äta mat utan en sallad eller åtminstone lite uppskurna grönsaker, på sidan.

Majs, sallad, tomater och gurka, med citronpeppar och olivolja på. Vanlig balsamvinäger är gott det med.

Till revbenspjäll och potatis så tycker jag att kålsallad är väldigt gott. Paprika, kål och kummin.
Senast redigerad av Calle. 2009-03-18 kl. 02:11.
Citera
2009-03-18, 03:04
Medlem
Eztrellas avatar
Ha i fetaost i salladen då? Salt och supergott
Citera
2009-03-18, 05:21
Bannlyst
Pizzasallad funkar både till vardag som till fest!

Kanske inte så fräscht, men matigare än vanliga bladbaserade diton.
Citera
2009-03-18, 07:24
Medlem
Rhynns avatar
Bladsallad blandat med strimlat knaperstekt bacon och haricot verts är en riktig höjdare!
Citera
2009-03-18, 14:47
Medlem
Dr.Knarks avatar
Min favorit är:

Pastaskruvar (gärna fullkorn, marinerade i olivolja och goda kryddor/örter)
Kassler
Ost
Ärtor
Röd paprika
Majs
Rödlök
Soltorkade tomater

Blanda med lite keso och du har en god matig sallad som inte blir blaskig och som är nyttig.
Citera
2009-03-18, 14:51
Medlem
rabarbros avatar
Jag brukar göra sallad med vanlig isbergssallad, getost, rödlök, gurka, paprika, oliver, ruckola (stavas?), harricoverts bönor (kokade) och avocado
dressingen görs med två olja och en balsamvinäger + salt och peppar och en pressad vitlök
Det blir hur gott som helst och sen om du vill ha kött i så tror jag nog kyckling skulle passa bra. Bara att köpa en färdiggrillad kyckling och bryta loss bitar som du lägger i salladen. Perfa!
Citera
2009-03-18, 15:19
Medlem
smart med myckling och bacon i salladen.. det gör det lite snällare för oss köttätare. :-) håller med om att isbergssallad är tråkigt.. kål kanske är ett bra alternativ som någon sa. Vilken kål skall man välja? vissa är ju rätt starka i smaken.
Citera
2009-03-18, 15:47
Medlem
Rekommenderar starkt den enkla dressingen gjord på olja, vinäger och kryddor. Iaf den min mor gör, salladen får en helt annan smak. Det var min räddning när jag bodde hemma och blev påtvingad den tråkiga salladen.

Andra enkla saker är ju färdig salladsdressing eller fetaost. Vill du bara stoppa i dig mer växter så prova gurk/morotsstavar med dippa till, gott snacks. Själv gillar jag att sitta och tugga på små tomater av olika sorter. Kanske det går att göra nåt mer lättflytande av dippåsarna man köper, som skulle passa bättre som en salladsdressing, bara en ide jag fick nu, finns ju endel smaker att välja på.
Citera
2009-03-18, 16:23
Medlem
maniacks avatar
Gör ganska ofta en egen sallad till lunch på jobbet:
En proteinkälla, alltså kyckling eller tonfisk.
Någon grönsak, idag hade jag en variant av paprika. Plus pickles som ger mera smak och keso som är såsen för mig. På med lite peppar och aromat, bästa som finns.
Citera
2009-03-18, 16:49
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monster_kid
Hej!

Jag skulle gärna vilja äta mer sallad än vad jag gör i nuläget.. jag gillar att göra sallader men det blir så tråkigt när jag gör dem.. jag skulle vilja ha någon dressing eller kanske nån balsamvinäger till som gjorde salladen lite mer smakfyllt. kanske lite bacon i? har ni tipps på hur man gör en sallad med lite mat i så att säga.. sälta och inte bara vattnig sallad.. vet inte riktigt hur jag ska förklara :-) men jag är van vid att äta mkt kött och sallad är så smaklöst och tråkigt.. hur gör jag det lite roligare?

länka gärna till recept eller skriv något som ni tycker funkar :-)

Gör en vanlig dressing och tillsätt Senap (viktigt!) - bör stå någon dag.

Sallad (vilken som).
Små tomater typ körsbärstomater.
Stekt bacon (lägg på hushållspapper ett litet tag efter stekning)
Ost tärningar.
Purjolök.
Gurka.
Skivade rädisor.

Enkelt och gott.
Har du något annat hemma kan du lägga i det också.
Citera
2009-03-18, 17:36
Medlem
64550.s avatar
jag brukar alltid ha i lite olivolja, italiensk eller grekisk salladskrydda och äpple röd/vittvins vinäger, ganska mycket av det sista för jag gillar när det blir starkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in