• 1
  • 2
2009-03-17, 21:18
Medlem
Seanbanan2s avatar
Hallå jag har nyss omformaterat min dator och får inget internet! Jag har SP 2 och mozilla som internetläsare. Mitt internet har sedan en massa problem sagt varje gång jag har loggat in på det "Referenser krävs" men i skrivande stund sitter jag på min bärbara och här fungerar internet utmärkt fast "referenser krävs". När jag jämnför med den s.k. "friska datorn" så är adresstypen på den "sjuka datorn" automatisk o privat och nätmasken skiljer sig från den "friska datorn". Den har även ingen "standard gateway" som min friska dator har.

Ifall det är någonting mer "ni" måste veta för att hjälpa mig så bara skriv!

Och innan jag avslutar: RÖSTA INTE PÅ MONA SAHLIN 2010! "För Sveriges skull...!"
Citera
2009-03-17, 21:27
Medlem
Coldons avatar
Är du säker på att du har drivrutinerna till nätverkskortet installerat? Om inte kan du kolla om de finns på C:/Drivers

Annars får du nog leta upp de på Internet eller något.
Citera
2009-03-17, 21:27
Medlem
Seanbanan2s avatar
Förrrrfan detta är akut! Ont: Jag behöver denna hjälpen, är nämligen inte min dator
Citera
2009-03-17, 21:29
Medlem
Seanbanan2s avatar
mm jag undrar också ifall detta är problemet, dock så tror jag att ifall de inte finns måste jag tanka dem vilket är ett jävla meck (!)... ska checka nu kommer tillbaka med info!
Citera
2009-03-17, 21:31
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

Först o främst håller jag med o Mona Fucking Sahlin!

Vilket OS kör du? Trådlöst lr kabel? Varför ominstallerade du datorn? När du gjorde d, körde du direkt från Windows då? Vad får du för IP adress från routern? Kan du skriva vad det står på din andra dator och din nyinstallerade, dvs IP, nätmask och gateway.

Öppna Internet Explorer - Verktyg - Internet Options - Anslutningar - LAN Settings - Kryssa i "Känn av inställningar automatiskt".

D är d första du ska kolla. Ger fler tips när jag får mer info.
Citera
2009-03-17, 21:32
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av Seanbanan2
mm jag undrar också ifall detta är problemet, dock så tror jag att ifall de inte finns måste jag tanka dem vilket är ett jävla meck (!)... ska checka nu kommer tillbaka med info!

Antog att du redan hade drivrutinen installerad eftersom du har något att ställa in på anslutningen. ; P
Kontrollpanelen - System - Enhetshanteraren - Check! ; )
Citera
2009-03-17, 21:33
Medlem
Seanbanan2s avatar
Jag hittade det nu, det ligger en fil där, men ska jag kolla ifall detta är den senaste versionen? Jag ominstallerade via ett program i datorn och t.o.m. Guild Wars är kvar men ofta att en viktig drivrutin skulle försvinna...

Windows OS och jag är 99% på jag har drivrutinerna
Citera
2009-03-17, 21:33
Medlem
Seanbanan2s avatar
tack heretic ska kolla det du skrev.
Citera
2009-03-17, 21:41
Medlem
Seanbanan2s avatar
Vilket OS kör du? Windows XP
Trådlöst lr kabel? Trådlöst
Varför ominstallerade du datorn? För att den var seg sedan min bror hade sabbat den i åratal och nu ska jag ta över den istället för att få en ny

När du gjorde d, körde du direkt från Windows då? Fanns ett program på datorn
Vad får du för IP adress från routern? Den adressen man använder för att logga in på routern via internetläsaren är 192.168.0.1
Kan du skriva vad det står på din andra dator och din nyinstallerade, dvs IP, nätmask och gateway.

På den sjuka datorn: ip: 169.254.126.177
Nätmask: 255.255.0.0
Gateway: står inte ett skit

"friska datorn": ip: 192.168.0.177
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.160.0.1 (samma som svaret på "Vad får du för IP adress från routern?")

Är dessa svaren vad du sökte?
Citera
2009-03-17, 21:43
Medlem
Seanbanan2s avatar
På den sjuka datorn kan jag inte nå "loginet" på routern
Citera
2009-03-17, 21:45
Medlem
TheHeretiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seanbanan2
Vilket OS kör du? Windows XP
Trådlöst lr kabel? Trådlöst
Varför ominstallerade du datorn? För att den var seg sedan min bror hade sabbat den i åratal och nu ska jag ta över den istället för att få en ny

När du gjorde d, körde du direkt från Windows då? Fanns ett program på datorn
Vad får du för IP adress från routern? Den adressen man använder för att logga in på routern via internetläsaren är 192.168.0.1
Kan du skriva vad det står på din andra dator och din nyinstallerade, dvs IP, nätmask och gateway.

På den sjuka datorn: ip: 169.254.126.177
Nätmask: 255.255.0.0
Gateway: står inte ett skit

"friska datorn": ip: 192.168.0.177
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.160.0.1 (samma som svaret på "Vad får du för IP adress från routern?")

Är dessa svaren vad du sökte?

Precis det jag ville veta. Du får inte ens någon IP adress från din router. Säker på att du angett rätt lösenord? Dubbelkolla det!
Får du kontakt med internet ifall du kör med kabel ist?
IP, nätmask och gateway ska se ut som på din "friska" dator, samma nätmask, liknande IP nr och samma gateway.
Citera
2009-03-17, 21:56
Medlem
Coldons avatar
Kolla på din "friska" dator på routersidan, vad IP range ligger på osv.

Kör du trådlöst eller med kabel? Isåfall kan det vara DHCP servern för trådlösa som inte fungerar kanske? Testa reseta den ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in