2009-03-17, 22:00
Medlem
TheHeretiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldon
Kolla på din "friska" dator på routersidan, vad IP range ligger på osv.

Kör du trådlöst eller med kabel? Isåfall kan det vara DHCP servern för trådlösa som inte fungerar kanske? Testa reseta den ändå.

Han sa precis att han kör trådlöst. Spelar ingen jävla roll vad han kör för IP range, han ska fortf bli leasad ett IP.
Visst kan det vara routern, men jag skulle vänta med det innan jag kollat datorn, extra jobb annars o konfigurera om skiten.
Senast redigerad av TheHeretiC 2009-03-17 kl. 22:19.
Citera
2009-03-17, 22:13
Medlem
Coldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHeretiC
Han sa precis att han kör trådlöst. Spelar ingen jävla roll vad han kör för IP range, han ska fortf bli leasad ett IP.
Visst kan det vara routern, men jag skulle vänta med det innan jag kollat datorn, extra jobb annars o konfigurera om skiten.

En DHCP release-renew tar inte alls lång tid, och det är alltid värt ett försök. Räckte för att få mitt trådlösa att fungera då jag hade liknande problem. Men som du säger, det är nog mest troligt att problemet ligger i datorn då det slutade fungera just efter han ominstallerade.
Citera
2009-03-17, 23:47
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seanbanan2
Vilket OS kör du? Windows XP
Trådlöst lr kabel? Trådlöst
Varför ominstallerade du datorn? För att den var seg sedan min bror hade sabbat den i åratal och nu ska jag ta över den istället för att få en ny

När du gjorde d, körde du direkt från Windows då? Fanns ett program på datorn
Vad får du för IP adress från routern? Den adressen man använder för att logga in på routern via internetläsaren är 192.168.0.1
Kan du skriva vad det står på din andra dator och din nyinstallerade, dvs IP, nätmask och gateway.

På den sjuka datorn: ip: 169.254.126.177
Nätmask: 255.255.0.0
Gateway: står inte ett skit

"friska datorn": ip: 192.168.0.177
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.160.0.1 (samma som svaret på "Vad får du för IP adress från routern?")

Är dessa svaren vad du sökte?

Ändra manuellt den sjuka datorn till
ip: 192.168.0.178
Gateway: 192.160.0.1

När du fått det att fungera tycker jag att du ska ändra båda datorernas gatewayadress och routerns interna adress till 192.168.0.1
Citera
2009-03-18, 14:27
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

Hör gärna av dig hur det gått oavsett resultat.
Citera
2009-03-19, 19:56
Medlem
Seanbanan2s avatar
Hallå I'm back, problemet numera är att min s.k. "Friska dator" inte heller funkade fram till för 10 minuter sedan då den magiskt fungera igen. Lösenordet kan det vara fel på men jag har slarvat bort lappen, ska ta och leta efter den igen.

Jag förstod inte riktigt alla tipsen men ska kolla först med att åter skriva in lösenordet sedan kan jag ta itu med era magnifika tips
Citera
2009-03-19, 19:59
Medlem
Seanbanan2s avatar
En annan fråga, genom min DLINK DIR 635 kan jag få tag i mitt lösenord till mitt internet? När jag tittar står bara namnet men inget lösenord. Har WEP nyckel ifall det säger er något?
Citera
2009-03-19, 20:20
Medlem
Seanbanan2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Ändra manuellt den sjuka datorn till
ip: 192.168.0.178
Gateway: 192.160.0.1

När du fått det att fungera tycker jag att du ska ändra båda datorernas gatewayadress och routerns interna adress till 192.168.0.1

Hur gör man detta manuellt? att ändra ipn o.s.v.?
Citera
2009-03-19, 21:02
Medlem
TheHeretiCs avatar
.

Citat:
Hur gör man detta manuellt? att ändra ipn o.s.v.?

Helt jävla onödigt att göra, föreslår att du Inte gör det så du inte ställer till med problem. Men iaf: Kontrollpanelen - Nätverksanslutningar - Högerklicka på aktiv anslutning - Egenskaper - Gå ner till "Internet Protokoll TCP/IP" i listan - Egenskaper
Citera
2009-03-20, 09:45
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Hallå jag har nyss omformaterat min dator och får inget internet!

Jag gissar på att du glömt att installera de sk. "moderkortsdrivrutinerna"
Dvs drivrutiner för Chipset...

Utan dessa så klarar inte windows av att känna igen nätverksortet som "sitter på andra sidan" dessa chipset..

När du installerat Chipsetdrivisarna och du startar om datorn så kommer Windows att känna igen nätverkskortet och installera drivis till denna...

Kolla även i loggboken!!

Ett av de absolut bättre felsökningstipsen är just att kolla i loggboken...

Loggboken startar du genom att logga in som administratör, och via Start \ kör Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!
Kolla även i enhetshanteraren efter dito!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2009-03-20 kl. 09:47.
Citera
2009-03-20, 10:00
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
text..

Och innan jag avslutar: RÖSTA INTE PÅ MONA SAHLIN 2010! "För Sveriges skull...!"

Jag brukar ha samma problem efter jag formaterar om men när du skriver något annat som det jag har citerat, kommer du inte få min hjälp.

Tror du att folk hjälper dig mer om du skriver så eller? idiot..
Citera
2009-03-20, 22:29
Medlem
Seanbanan2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Jag brukar ha samma problem efter jag formaterar om men när du skriver något annat som det jag har citerat, kommer du inte få min hjälp.

Tror du att folk hjälper dig mer om du skriver så eller? idiot..

Härlig kille, eller hur?

Iallafall UPDATES! Min "sjuka dator" visade sig ha fel WEP key inskriven men nu kör jag atm oskyddat trådlöst och det funkar utmärkt på allting förutom att på den "sjuka datorn" då jag blir disconnectad var 3,5:e minut ungefär, någon vanlig anledning till detta?
Citera
2009-03-21, 00:06
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
En annan fråga, genom min DLINK DIR 635 kan jag få tag i mitt lösenord till mitt internet? När jag tittar står bara namnet men inget lösenord. Har WEP nyckel ifall det säger er något?
Om du kommer in i routern borde WEP nyckeln stå där någonstans i inställningarna.
Annars gör en ny och konfigurera båda burkarna så slipper du ha oskyddat
nätverk.
Håll inte på och strula med login till själva internet, den funkar ju eller hur?
Citat:
förutom att på den "sjuka datorn" då jag blir disconnectad var 3,5:e minut ungefär
Använder du Windows egna wireless zero configuration eller programvara från kort tillverkaren?
Testa switcha mellan de båda.
Senast redigerad av dobbelina 2009-03-21 kl. 00:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in