Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-17, 20:32
  #1
Medlem
Vad menas när man i en organisation/administration, vill se över 'SWAT'?


Sarah
Citera
2009-03-17, 20:34
  #2
Medlem
SWOT
strenghts, weaknesses, opportunities, threats
Citera
2009-03-17, 21:19
  #3
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarahRi
Vad menas när man i en organisation/administration, vill se över 'SWAT'?


Sarah
hahaha swat!

s och w är interna styrkor och svagheter. dessa har företaget relativ stor kontroll över. o och t är möjligheter och hot som ligger utanför organisationens kontroll, men som ändå påverkar dem. kan vara både på mikro- och makronivå

exempel på ett påhittat företag:

s: företaget har en stark produktutvecklingsavdelning, ett smart distrubutionssätt och ett stort kontaktnät

w: företaget har dåligt med pengar och har misslyckats med att nå ut med sin marknadsföring

o: en ny anställningslag som börjar gälla 1:a juni gör det möjligt för företaget att producera billigare

t: den snabba tekniska utvecklingen gör att vår produkt kan ses som gammal

meningen med att använda en swot är inte bara att spalta upp det så här, utan ska användas i strategiplaneringen. företagets styrkor ska användas till att ta vara på möjligheterna, täcka upp svagheterna och skydda mot hot. typ
Citera
2009-03-18, 05:50
  #4
Medlem
Tack för svar. Nu vet jag !!


Sarah

Citera
2009-03-19, 00:42
  #5
Medlem
fredrocks avatar
jag hoppas innerligt att du inte är ute i arbetslivet, jag vet inte i hur många kurser jag har använt swot:ar, åtminstone fem
Citera
2009-03-19, 07:12
  #6
Medlem
PGriffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrock
jag hoppas innerligt att du inte är ute i arbetslivet, jag vet inte i hur många kurser jag har använt swot:ar, åtminstone fem

Vilka då? Av ren nyfikenhet Jag (och de andra jag talade med i min grupp) hade inte hört talas om det förrän vi läste Företagsekonomi A på universitetet.
Citera
2009-03-19, 08:35
  #7
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGriffin
Vilka då? Av ren nyfikenhet Jag (och de andra jag talade med i min grupp) hade inte hört talas om det förrän vi läste Företagsekonomi A på universitetet.
självklart är det universitetet jag pratar om
Citera
2009-03-19, 10:56
  #8
Medlem
PGriffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrock
självklart är det universitetet jag pratar om

Du tänker så. Låt gå då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback