Europatipset, tisdag 11.september 2012, spelstopp 18:59
R 3-3-24 - utökat med 1 halvgardering - kostnad 48 kr.
1. Sverige - Kazakhstan 1
Spik. Zlatan får inte svika!
2. Österrike - Tyskland 2
Chansar bort allt annat än tysk seger. Nog att Österrike kan få användning för alla poäng hemma, när de ligger i grupp med lag som tyskarna, irländarna och Sverige. De lär inte få många poäng borta i de möten. Tyskarna har redan lagt från land i gruppen med en 3-poängare och lär inte underskatta grannen, även om det ska vara en betydlig skillnad i nivån mellan dessa. Tyskarna drar hem med en ny 3-poängare.
3. Belgien - Kroatien 1X
Redan nämnt det tidigare - ett lag från Balkan indikerar alltid en viss klass. Kroaterna nog det starkasta Balkanlaget - de har redan tre poäng och måste vara jävligt motiverade för att få poäng igen. Svårt att få alla tre mot ett Belgien som ser ut som ett kommande europeisk storlag - mest på papperet dock. Belgarna måste leverera i en match som denna för att tas seriöst med det där "kommande storlag"-snacket. Tror de kommer att göra det, men vågar inte spika. Krysset måste med. Den försiktiga tar alla tecken med.
4. Serbien - Wales 1
Spikar Serbien på hemmaplan mot ett Wales som fortfarande får vara utan flera spelare. Risk för oavgjord, men behöver garderingar i andra matcher, så här hoppas jag att Sinisa Mihajlovic får sin första seger som landslagscoach för Serbien.
5. Skottland - FYR Makedonien1X2
Ja, det var det där med min faiblesse för Balkanlag. Kommer nog att bli tufft spelat här. Ingen av dessa är väl något Brasilien precis. Skottarna fixade poäng hemma mot Serbien i helgen - en match som sägs ha haft målvakterna som hjältarna. Det här har Skottland nog störst chans för att vinna (hemmaplansfördel), men jag vågar inte såga bort någon tecken alls. Helgardering.
6. Ungern - Holland X2 M
Holland borde nog spikas, men ny tränare och lite många divor (eller är det bara jag som tycker så?) kan frustreras av ett Ungern som säkerligen vill fajtas för det ena poäng de trots allt har vid matchstart. Jag hoppas att Ungern håller den poängen hela matchen igenom - dock ej sannolikt. Jag tar på en halvgardering - nog slös med pengarna...vi får se.
7. Norge - Slovenien 1X2
Norge känner jag inte alls igen. De är nog bättre än Slovenien, men men men....
Båda förlorade sina öppningsmatcher, så det måste in poäng på kontot nu. Kanske en spik på oavgjord? Nej, jag kör lite fegt och garderar för allt här. 1X kanske hade räckt?
8. Cypern - Island 1X2
Redan motiverat lite kring den matchen i tidigare post. Island kommer att sälja sig dyrt - ingen anledning att slarva bort den fina öppningssegern man fick mot Norge med en dum förlust mot Cypern. Men allt kan hända. Helgardering.
9. Turkiet - Estland 1
Spiketta.
10. Israel - Ryssland 2
Ryssarna verkar ha ett riktigt bra lag på gång - imponerade mig vid EM, även om de inte klarade sig vidare från gruppspelet. Jag tror att de grejar en säker seger mot ett Israel som började lite slarvigt med 1-1 mot Azerbadjan borta. Det har man inte råd med i en grupp där även Portugal o Ryssland har placerats. Jag tror att Israel helt enkelt inte är bättre - Nya Rysslands-tränaren Capello är en taktisk mästare i uddamålssegrar och en sådan får han här. Tidigt mål för ryssarna och tack och adjö till Israel. Den försiktigare tipparen betalar nog för ett kryss - Capello är trots allt italienare.
11. Bosnien-H - Lettland 1X
Låter urtråkigt, men tror att 1X täcker precis allt.
12. England - Ukraina 1
England brukar göra det bra i kval och floppa när det blir mästerskapsdags. Tror att det fortfarande är så. Ukraina verkade som ett lag som hade lite mycket tur vid EM. Här blir det stryk för Ukraina.
13. Frankrike - Vittryssland 1X
Samma resonemang som vid Hollands match. Klass som ej kan förnekas hos fransmännen, men det var det där med att spela som ett lag. Att operera kollektivt känns inte så typiskt franskt. De vinner nog, men jag kommer att hoppas på en oavgjord. Kanske pengaslös att betala för en gardering här, men jag måste ha med oavgjord.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
Så där var den - mitt bud på 13 rätt. Hoppas att någon av oss vinner. Vi förtjänar det
Lycka till med kupongerna.