2012-09-10, 20:30
Medlem
Ferry31s avatar
Håller med till och från om vad som sagts. Många favoriter är det (rätt stora också) och det gäller att förutse vilka som faller. Det måste man helt enkelt om man vill hoppas på lite pengar. Sverige, Tyskland och Bosnien tror jag inte att det är värt att gardera upp. Holland är långt ifrån säker, men 60% på 2an ger bra värde att spika.

Cypern-Island och Belgien-Kroatien känns som de mest öppna och ovissa matcherna. Jag kör nog 1 2 på den första och 1x på den andra. Skottland provar jag att spika, även om den är lång ifrån säker. Norge-Slovenien och Israel-Ryssland blir nog 1x, respektive x2. Norge och Slovenien förlorade första matchen, vilket talar för att kryss kan bli möjligt eftersom en ny förlust skulle vara förödande. Ryssland vinner nog, men kryss är absolut inte omöjligt mot ett ganska svårslaget Israel.

Serbien, England och Frankrike är alldeles för stora favoriter och måste absolut garderas upp! Många spikar också Turkiet, men jag är ändå inte alltför säker där. Turkiet är ganska ojämna och Estland har tidigare överraskat. 86% på 1an är för mycket.

Min rad således: (0-7-16)

1. Sverige - Kazakhstan 1
2. Österrike - Tyskland 2
3. Belgien - Kroatien 1x
4. Serbien - Wales 1x
5. Skottland - FYR Makedonien 1
6. Ungern - Holland 2
7. Norge - Slovenien 1x
8. Cypern - Island 1 2
9. Turkiet - Estland 1x
10. Israel - Ryssland x2
11. Bosnien-H - Lettland 1
12. England - Ukraina 1 (Jag såg att jag hade spikat för få matcher)
13. Frankrike - Vittryssland 1x
Citera
2012-09-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av augusta66
Europatipset, tisdag 11.september 2012, spelstopp 18:59

R 3-3-24 - utökat med 1 halvgardering - kostnad 48 kr.

Spik. Zlatan får inte svika!

Chansar bort allt annat än tysk seger. Nog att Österrike kan få användning för alla poäng hemma, när de ligger i grupp med lag som tyskarna, irländarna och Sverige. De lär inte få många poäng borta i de möten. Tyskarna har redan lagt från land i gruppen med en 3-poängare och lär inte underskatta grannen, även om det ska vara en betydlig skillnad i nivån mellan dessa. Tyskarna drar hem med en ny 3-poängare.

3. Belgien - Kroatien 1X
Redan nämnt det tidigare - ett lag från Balkan indikerar alltid en viss klass. Kroaterna nog det starkasta Balkanlaget - de har redan tre poäng och måste vara jävligt motiverade för att få poäng igen. Svårt att få alla tre mot ett Belgien som ser ut som ett kommande europeisk storlag - mest på papperet dock. Belgarna måste leverera i en match som denna för att tas seriöst med det där "kommande storlag"-snacket. Tror de kommer att göra det, men vågar inte spika. Krysset måste med. Den försiktiga tar alla tecken med.

4. Serbien - Wales 1
Spikar Serbien på hemmaplan mot ett Wales som fortfarande får vara utan flera spelare. Risk för oavgjord, men behöver garderingar i andra matcher, så här hoppas jag att Sinisa Mihajlovic får sin första seger som landslagscoach för Serbien.

5. Skottland - FYR Makedonien1X2
Ja, det var det där med min faiblesse för Balkanlag. Kommer nog att bli tufft spelat här. Ingen av dessa är väl något Brasilien precis. Skottarna fixade poäng hemma mot Serbien i helgen - en match som sägs ha haft målvakterna som hjältarna. Det här har Skottland nog störst chans för att vinna (hemmaplansfördel), men jag vågar inte såga bort någon tecken alls. Helgardering.

6. Ungern - Holland X2 M
Holland borde nog spikas, men ny tränare och lite många divor (eller är det bara jag som tycker så?) kan frustreras av ett Ungern som säkerligen vill fajtas för det ena poäng de trots allt har vid matchstart. Jag hoppas att Ungern håller den poängen hela matchen igenom - dock ej sannolikt. Jag tar på en halvgardering - nog slös med pengarna...vi får se.

7. Norge - Slovenien 1X2
Norge känner jag inte alls igen. De är nog bättre än Slovenien, men men men....
Båda förlorade sina öppningsmatcher, så det måste in poäng på kontot nu. Kanske en spik på oavgjord? Nej, jag kör lite fegt och garderar för allt här. 1X kanske hade räckt?

8. Cypern - Island 1X2
Redan motiverat lite kring den matchen i tidigare post. Island kommer att sälja sig dyrt - ingen anledning att slarva bort den fina öppningssegern man fick mot Norge med en dum förlust mot Cypern. Men allt kan hända. Helgardering.

9. Turkiet - Estland 1
Spiketta.

10. Israel - Ryssland 2
Ryssarna verkar ha ett riktigt bra lag på gång - imponerade mig vid EM, även om de inte klarade sig vidare från gruppspelet. Jag tror att de grejar en säker seger mot ett Israel som började lite slarvigt med 1-1 mot Azerbadjan borta. Det har man inte råd med i en grupp där även Portugal o Ryssland har placerats. Jag tror att Israel helt enkelt inte är bättre - Nya Rysslands-tränaren Capello är en taktisk mästare i uddamålssegrar och en sådan får han här. Tidigt mål för ryssarna och tack och adjö till Israel. Den försiktigare tipparen betalar nog för ett kryss - Capello är trots allt italienare.

11. Bosnien-H - Lettland 1X
Låter urtråkigt, men tror att 1X täcker precis allt.

12. England - Ukraina 1
England brukar göra det bra i kval och floppa när det blir mästerskapsdags. Tror att det fortfarande är så. Ukraina verkade som ett lag som hade lite mycket tur vid EM. Här blir det stryk för Ukraina.

13. Frankrike - Vittryssland 1X
Samma resonemang som vid Hollands match. Klass som ej kan förnekas hos fransmännen, men det var det där med att spela som ett lag. Att operera kollektivt känns inte så typiskt franskt. De vinner nog, men jag kommer att hoppas på en oavgjord. Kanske pengaslös att betala för en gardering här, men jag måste ha med oavgjord.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -

Så där var den - mitt bud på 13 rätt. Hoppas att någon av oss vinner. Vi förtjänar det

Lycka till med kupongerna.

Kostnad 48 kr? Snarare 432.. 3 hel och 4 halvgarderingar..
Citera
2012-09-10, 20:58
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackshadow
Kostnad 48 kr? Snarare 432.. 3 hel och 4 halvgarderingar..

Kör ett reducerat system R 3-3-24 o lägger till en halvgardering - då blir det 48 kr.
Citera
2012-09-10, 21:02
Medlem
Citat:
Kör ett reducerat system R 3-3-24 o lägger till en halvgardering - då blir det 48 kr.

Vad är det? Hur gör man detta.. Vinner man lika mycket som det står eller är den en bråkdel?
Citera
2012-09-10, 21:14
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Vad är det? Hur gör man detta.. Vinner man lika mycket som det står eller är den en bråkdel?

Nope - man har ingen garanti för att ha lika många rätt som det är i systemet.
R 3-3-24 har en s.k. 12-rättsgaranti, vilket vil säga att om man sätter samtliga 13 tecken rätt på sitt system, då har man iallafall 12 rätt en av systemets rader. Även en lite chans för 13 rätt (typ 6 %) då man ju bara betalar för en bråkdel av vad det skulle ha kostat att spela systemet oreducerat.

Om man lägger till lite garderingar stärks vinstgarantin (såvitt jag har förstått) i botten av systemet, dvs man höjer chansen för lite fler av de sekundära vinstgrupperna - men ej chansen för 13 rätt. Systemnördar (inte illa menad) fär korrigera mig om jag är fel ute.

spleendid har kört (kör väl fortfarande) en tråd om det här med R-system - den kan finnas på länken här
Citera
2012-09-10, 21:16
Medlem
Läste runt lite, och förstod reducerat spel mer. Dock så förstår jag inte hur man räknar vinsten.
Om du har 13 rätt på pappret, räknas det då som 13 rätt? Borde inte detta vara mycket enklare för att få 13 rätt? Det måste finnas en hake med ett spel som detta, vad hittar jag inte..
Citera
2012-09-10, 21:24
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Läste runt lite, och förstod reducerat spel mer. Dock så förstår jag inte hur man räknar vinsten.
Om du har 13 rätt på pappret, räknas det då som 13 rätt? Borde inte detta vara mycket enklare för att få 13 rätt? Det måste finnas en hake med ett spel som detta, vad hittar jag inte..

Ingen haka alls - du betalar ju en lägre pris för att få gardera ett antal matcher, och måste därför även acceptera en sämre chans för att ta hem samma vinster, som hade du spelat systemet oreducerat och därmed fått betala en högre pris.

Mitt system skulle ju kosta 432 kr. oreducerat, men när jag väljer att bara betala 48 kr, då är det väl okej att jag får acceptera lite sämre vinstchanser - om än systemet jag har valt hör till de starkara.
Citera
2012-09-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ingen haka alls - du betalar ju en lägre pris för att få gardera ett antal matcher, och måste därför även acceptera en sämre chans för att ta hem samma vinster, som hade du spelat systemet oreducerat och därmed fått betala en högre pris.

Mitt system skulle ju kosta 432 kr. oreducerat, men när jag väljer att bara betala 48 kr, då är det väl okej att jag får acceptera lite sämre vinstchanser - om än systemet jag har valt hör till de starkara.

Kan du ge exempel på hur t.ex. din vinst kan se ut om den vanliga vinsten är:

13 rätt: 11.459
12 rätt: 740
11 rätt: 139
10 rätt:25

Vet inte om jag gör allt för komplicerat...
Citera
2012-09-10, 21:40
Medlem
Germanofils avatar
R 4-4-144

3. Belgien - Kroatien 1X2

4. Serbien - Wales 1X
5. Skottland - FYR Makedonien 1X2
6. Ungern - Holland X2

7. Norge - Slovenien 1X2
8. Cypern - Island 1X2
9. Turkiet - Estland 1

10. Israel - Ryssland X2
11. Bosnien-H - Lettland 1
12. England - Ukraina 1X
13. Frankrike - Vitryssland 1

Känns som att denna har stor chans att sitta. Frågan är ju dock vad utdelningen landar på...

Får hoppas på att England och Serbien kryssar, samt att Makedonien och Slovenien vinner sina matcher. Då kan det bli lite cash på 13 trots allt.
Citera
2012-09-10, 21:47
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Kan du ge exempel på hur t.ex. din vinst kan se ut om den vanliga vinsten är:

13 rätt: 11.459
12 rätt: 740
11 rätt: 139
10 rätt:25

Vet inte om jag gör allt för komplicerat...

Under förutsättning att jag har samtliga 13 matcher rätt tippade på mitt system, då är jag säker på en 12:a och säkert lite rader med 10 rätt (ej helt koll). Men 12:an är garanterad (därav termen 12-rättsgaranti).

Jag har alltid garanti för en rad med en mindre rätt än vad som finns på systemet.

Chansen för 13 rätt är (kollade du länken till garantitabellen för systemet?) mellan 5 och 6 procent, men det är vad man får acceptera om man inte betalar "full pris" för de garderingar man har valt. Man kör en reducerad version och har därmed också en reducerad chans för vinsterna.

Hoppas att det ger mening - inte så jäkligt bra på att forklara tal o systemer....
Citera
2012-09-10, 22:20
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Under förutsättning att jag har samtliga 13 matcher rätt tippade på mitt system, då är jag säker på en 12:a och säkert lite rader med 10 rätt (ej helt koll). Men 12:an är garanterad (därav termen 12-rättsgaranti).

Jag har alltid garanti för en rad med en mindre rätt än vad som finns på systemet.

Chansen för 13 rätt är (kollade du länken till garantitabellen för systemet?) mellan 5 och 6 procent, men det är vad man får acceptera om man inte betalar "full pris" för de garderingar man har valt. Man kör en reducerad version och har därmed också en reducerad chans för vinsterna.

Hoppas att det ger mening - inte så jäkligt bra på att forklara tal o systemer....
Nej chansen för 13 på det system du kör är 1/9 = strax över 11 %.
Citera
2012-09-10, 22:29
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Nej chansen för 13 på det system du kör är 1/9 = strax över 11 %.

Glädjande

Tack för rättelsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in