Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Givetvis hoppas jag att någon ska veta vad som gäller om en match avgörs via diskvalificering.
Det har ju hänt förut.
Som jag tolkar reglerna bör lotten gälla om matchen inte spelas inom fem dagar, vilket inte kommer ske då det är full omgång i helgen och dessutom CL nästa vecka.
Plus att vid omspel måste man dra igång ett större säkerhetspådrag.
Som jag tolkar reglerna kommer matchen att lottas även om den spelas om inom 5 dagar. "Med färdigspelad match avses här match som ej ska spelas till slut eller spelas om vid senare tillfälle."
Den matchen som finns på kupongen
är således att betrakta som färdigspelad och kommer att lottas såvida Italien inte tilldöms segern inom 5 dagar.
Eftersom tio tidningar samtliga trodde på Italien kommer urnan därför att innehålla 12 ettor, 2 kryss och 2 tvåor vid lottdragning. En lottdragning som alltså blir av dels om det inte kommer något besked inom 5 dagar och dels om matchen beslutas att spelas om.
Edit: Egentligen uttrycker sig Svenska Spel lite tvetydigt i den paragrafen. Liksom: "Med färdigspelad match avses här match som ej ska spelas till slut eller spelas om vid senare tillfälle."
Man kan fråga sig om de avser "match som ej ska spelas till slut eller ej spelas om vid senare tillfälle", d.v.s. om ordet
ej gäller för båda varianterna. Jag tolkar det dock som att "Färdigspelad match = Match som ej ska spelas till slut" och "Färdigspelad match = Match som spelas om vid ett senare tillfälle.", d.v.s. att
ej endast gäller första delen.