• 1
  • 2
2009-03-17, 18:43
Medlem
MattssonXDs avatar
ja ska kuta iväg o köpa ett par, men hur fan ska dom vara? mjuka hårda?, har inte ätit det på ett jäkla tag så ja måste testa mig på de igen.. förra gången jag åt det var det inte gott iaf
Citera
2009-03-17, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MattssonXD
ja ska kuta iväg o köpa ett par, men hur fan ska dom vara? mjuka hårda?, har inte ätit det på ett jäkla tag så ja måste testa mig på de igen.. förra gången jag åt det var det inte gott iaf

dom skall vara riktigt mjuka. Känn i "toppen" av dom genom att klämma med pekfingret och tummen. Lämnar dom avtryck efter dina fingrar så är dom mogna.
Passa dig bara så dom inte är övermogna, det blir dom lätt men det märker du garanterat på smaken/lukten när du delar dom plus att dom blir bruna innuti.
Skall smaka "lent" och lite nötaktigt.. En perfekt mogen avocado kan nog vara bland det godaste som finns i väg av frukt och grönt.

Köp ett par hårda om du vill ha om ett par dagar.

När ändå en avocadotråd skapas, någon som vet bästa stället att inhandla billigt? Själv köper jag för 7-8kr/st och det är helt hutlöst om ni frågar mig.

har sett så dyra som 12.50kr/st på hemköp här i Göteborg, dock mogna och färdiga att äta i snygga 2-pack men förbannat små! Vi snackar lite större än ett frukostägg ungefär..

Man blir ju mörkrädd när man ser sånna priser
Citera
2009-03-17, 18:47
Medlem
nVcs avatar
Varför lägger du denna tråd här i träning?

Dom är något omogna när dom är hårda, men mognar snabbt i rumstemperatur.
Citera
2009-03-17, 19:19
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody
dom skall vara riktigt mjuka. Känn i "toppen" av dom genom att klämma med pekfingret och tummen. Lämnar dom avtryck efter dina fingrar så är dom mogna.
Passa dig bara så dom inte är övermogna, det blir dom lätt men det märker du garanterat på smaken/lukten när du delar dom plus att dom blir bruna innuti.
Skall smaka "lent" och lite nötaktigt.. En perfekt mogen avocado kan nog vara bland det godaste som finns i väg av frukt och grönt.

Köp ett par hårda om du vill ha om ett par dagar.

När ändå en avocadotråd skapas, någon som vet bästa stället att inhandla billigt? Själv köper jag för 7-8kr/st och det är helt hutlöst om ni frågar mig.

har sett så dyra som 12.50kr/st på hemköp här i Göteborg, dock mogna och färdiga att äta i snygga 2-pack men förbannat små! Vi snackar lite större än ett frukostägg ungefär..

Man blir ju mörkrädd när man ser sånna priser
På ica där jag bor kostar ett paket om 2 st 28 kr :O
Citera
2009-03-17, 22:10
Medlem
DeltaGoodrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
På ica där jag bor kostar ett paket om 2 st 28 kr :O
På Willys kostar ett nät med 8-10st 28kr
Citera
2009-03-17, 23:26
Medlem
Ronnie Rockets avatar
2 för 12 kr på ica maxi...dock på gränsen till övermogna.

avocado är fina grejer.
Citera
2009-03-17, 23:32
Medlem
nVcs avatar
Hahaha, hur går det med quotandet egentligen?
Citera
2009-03-21, 13:21
Medlem
moderatswings avatar
Träning -> Mat

/mod
Citera
2009-03-21, 14:15
Medlem
call3s avatar
Jag handlar hos min fina bla*t* där jag får 3-4 för en 10
Oftast är dom stenhårda så dom får ligga ett par dagar men det står jag ut med

En mogen avocado ska röra lite på sig lite när man klämmer men det ska inte vara som en vattenballong hellre omogen än övermogen enligt mig.

Sen ska den ju självklart delas i 2 delar och avnjutas med färsk citron och salt enligt mig =)
Citera
2009-03-21, 15:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nVc
Varför lägger du denna tråd här i träning?

Dom är något omogna när dom är hårda, men mognar snabbt i rumstemperatur.
Kommer inte ihåg vilken, men gurka eller tomat ökar mognads processen.
Även att lägga dom i fönstret ökar upp lite.
Citera
2009-03-21, 17:32
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kommer inte ihåg vilken, men gurka eller tomat ökar mognads processen.
Även att lägga dom i fönstret ökar upp lite.
Tomat är det.

Jag har alltid problem med att hitta bra avocados när jag är och handlar. Annat var det i Australien, stora perfekt mogna och billiga. Det är fan så man längtar tillbaks bara därför.
Citera
2012-03-04, 16:13
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Brukar köpa ett nät med ca 6-7 st ca 1 kg. Köper dem hårda så får de mogna hemma i rumstemperatur. Det brukar ta ett par dagar för den första och upp mot en vecka för den sista.

Är lite sur över att de jag köpt i vinter, först Sydafrikanska sedan Chilenska, att de varit så trådiga. Antingen är de för hårda men väntar man för länge blir de mycket trådiga och brunstrimiga inuti. Smaken kan variera. Kan det ha men varifrån de kommer att göra och hur långt de fraktats och på vilket sätt?

Har ätit hela perfekta, lagom mogna smakrika tidigare men tänkte inte på varifrån de kom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in