2012-03-04, 16:21
Medlem
b0gfettos avatar
Passar på att fråga när det ändå dyker upp en Avocado-tråd; När är dom egentligen billigast? Har hittat billiga ibland men inte tänkt på vilken årstid det var. Gott som fan men förbannat dyra för det mesta. Syftar på butiker som Willys, ICA Maxi m.m.
Citera
2012-03-04, 20:14
Medlem
imperatrixs avatar
Förstår inte varför folk i affären klämmer fel och därmed förstör avokadon. Lägg den i handen och tryck. Inte med tumme och valfritt annat finger. (Styrkan får oftast avokadon att kännas mjukare än vad den är.)

Den skall vara som ett moget plommon/nektarin när den är mogen.
Citera
2012-03-05, 17:19
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Fick tag på Spanska avocadosar i dag på ICA, dyra 9:- styck men de var underbart krämiga och goda, fin konsistens inga tendenser till trådighet och bruna fläckar.

Nu vet jag de billiga från Sydafrika och Chile köper jag aldrig mer! De kan användas till djurförda eller till guacamole på en mindre nogräknad restaurang, d.v.s. de flesta.

Vad gäller att kärringarna som ska klämma på allt och förstöra, så gäller det att sträcka sig långt in bland frukten och bara ta hårda. Man känner om de är sönderklämda.
Citera
2012-03-07, 15:43
Medlem
Gefundenes Fs avatar
I dag kändes min sista chilenska avocado mogen. Men när jag skar i den luktade den illa och den var alldeles grönsvart inuti.

Jämför man pris prestanda, d.v.s. kvalité ätbar volym etc, med de dyra Spanska så är de oslagbara. Se alltså upp med långdistans importen från Sydafrika och Chile. Ur miljösynpunkt borde det även vara straffskatt på långa transporter.
Citera
2012-08-07, 05:20
Medlem
FBMinchias avatar
Jag får snart spader på dessa jävla avocados. Snacka om osäkert kort. Jag är en van matlagare som även är van att syna grönsaker, men på dessa jävla tingestar går jag bet alltför ofta för att det ska vara roligt.

Oftast tar man sig tid och klämmer och känner, då har man störst chans att lyckas. Ändå kan det gå åt hägersten för att den man valt ut redan har klämts av femtio hårdhänta kärringar och är lika förbannat omogen, fast mosig och missfärgad.

Färgen är heller ingen garanti, fast en bra fingervisning.

Droppen var senast när jag hade brådis och tänkte äh, jag tar de färdigmognade fast de är dyra.
Färgen såg bra ut och jag tänkte inte mer på det förrän jag skulle sätta kniven i en.
Hård som sten.
Så jävla drygt att gå tillbaks och klaga, men man borde väl. Hur kommer man tillrätta med det här?
Be den grönsaksansvarige välja varje gång och garantera?
Citera
2012-11-03, 22:17
Medlem
LordChesterfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Jag får snart spader på dessa jävla avocados. Snacka om osäkert kort. Jag är en van matlagare som även är van att syna grönsaker, men på dessa jävla tingestar går jag bet alltför ofta för att det ska vara roligt.

Oftast tar man sig tid och klämmer och känner, då har man störst chans att lyckas. Ändå kan det gå åt hägersten för att den man valt ut redan har klämts av femtio hårdhänta kärringar och är lika förbannat omogen, fast mosig och missfärgad.

Färgen är heller ingen garanti, fast en bra fingervisning.

Droppen var senast när jag hade brådis och tänkte äh, jag tar de färdigmognade fast de är dyra.
Färgen såg bra ut och jag tänkte inte mer på det förrän jag skulle sätta kniven i en.
Hård som sten.
Så jävla drygt att gå tillbaks och klaga, men man borde väl. Hur kommer man tillrätta med det här?
Be den grönsaksansvarige välja varje gång och garantera?

Bumpar det här inlägget då jag upplever exakt samma problem! Är också van matlagare och vill ha så fina råvaror som möjligt, men när det gäller avocado finns det inga garantier!? Hur bär man sig åt egentligen? Jag vet mycket väl hur en perfekt avocado ska kännas i handen men allt för ofta visar sig en som känns perfekt vara övermogen, brun och trådig.

Är det dålig säsong just nu? (antagligen inte med tanke på att FBMinchia upplevde samma problem i somras)

Vilka länder har bäst avocados?

Någon butik/butikskedja som oftare erbjuder fin kvalitet än andra?

En detaljerad guide till hur man handlar avocado vore superfint!
Citera
2012-11-04, 14:19
Medlem
Sicilias avatar
Personligen har jag svårt att förstå hur en butikschef kan tillåta saluförsel av omogen frukt! Sådant driver mig till vansinne. I vissa affärer har man till och med mage att göra en sak av att de faktiskt har mogen avokado, givetvis för det dubbla priset som om mogna grönsaker skulle vara någon delikatess. Avokado köps bäst från ett torgstånd.

Det finns många användningsområden för avokadon, själv äter jag en halv om dagen. Jag brer den på min frukostmacka tillsammans med färskost, salt och en ost, gärna Gamle Ole eller en lagrad Grevé.
Citera
2016-12-24, 11:20
Medlem
Det här är väl kanske inte så mycket att gnälla om.
Men har inte avokadon blivit fruktansvärt dyr på sistone?
Nu kostar den 15:- styck typ.

Jag läste att det är avokado-brist på grund av klimatförändringar och ökad efterfrågan.
Någon som vet var man kan köpa billigt?
Citera
2017-01-07, 20:00
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76

Jag läste att det är avokado-brist på grund av klimatförändringar och ökad efterfrågan.

Så är det. Mitt avokadobruk slår hårt mot ekonomin. Köper du omogna i nät så kan du komma ner i ca. 8kr styck. Brukar vara 5 stycken för ca 40kr.

Hittade en video där man kan "mogna" en avokado på 10 minuter:
https://www.youtube.com/watch?v=MShZxnfTJz0
Någon som kan testa? Jag har ingen ugn så jag kan inte själv.

Jag brukar ha mina avokados i en genomskinlig fruktpåse med ett par äpplen i. Kräver lite framförhållning dock.
Citera
2017-01-10, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zickan_
Så är det. Mitt avokadobruk slår hårt mot ekonomin. Köper du omogna i nät så kan du komma ner i ca. 8kr styck. Brukar vara 5 stycken för ca 40kr.

Hittade en video där man kan "mogna" en avokado på 10 minuter:
https://www.youtube.com/watch?v=MShZxnfTJz0
Någon som kan testa? Jag har ingen ugn så jag kan inte själv.

Jag brukar ha mina avokados i en genomskinlig fruktpåse med ett par äpplen i. Kräver lite framförhållning dock.

Skall testa den där mognadstekniken.
Den här veckan får man avokado för 5:-/st på vissa ICA-affärer i Stockholm. Dom är visserligen helt gröna, men ändå!
Citera
2017-01-11, 16:19
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Hahah!
Har aldrig haft några problem att hitta bra avokado? Man kanske får gräva en stund, men det värsta som hänt mig är att det är nån liten fläck brunt på. Men fint smakar det!
Jag har nog andra issues med andra matprodukter istället
Citera
2017-01-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76

15 kr är ju rätt normalt skulle jag säga. I december hade ICA här priset 48 kr/st i 2-3 veckor Hoppas innerligt att de inte sålde en enda...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in