I dagens debatt om tillsatser, fetter och färgämnen, ekologiska och rättvisemärkta produkter tycker jag att något har hamnat i skymnundan - Brödet! Jan Hedh har ju gett upphov till något av en surdegs-revival, men det är inget som återspeglas i våra livsmedelsbutiker.
Jag vet att jag inte är ensam om att tycka det är jävligt irriterande att stå och rota i brödbackarna med en naiv förhoppning om att faktiskt hitta ett bröd bakat samma dag. För bara 10 år sedan var det väldigt sällan man tvingades köpa gammalt bröd, eller är det bara som jag inbillar mig!? Även sortimentet har förändrats, nuförtiden får jag känslan av att jag väljer mellan 20 sorters snarlika, färdigskivade luftfyllda bröd. Jag minns när man för inte så länge sen kunde få trevliga lantbröd och saftiga limpor bakade dagens datum.
Industrin hävdar att de genom tillsatser kan få brödet att hålla sig saftigt längre. Jag håller inte med. Det "moderna" brödet känns onaturligt fuktigt, nästan som halvgräddat bröd. För det mesta brukar jag ge upp och köpa en formfranska som jag kastar in i frysen, det duger iallafall till rostning... Jag brukar köpa bröd på bageriet när jag har tid, men ofta är jag hänvisad till vad som finns i snabbköpet.
Sedan är det ju intressant att industrin under samma tid som de strömlinjeformat utbudet och genom längre "shelf-life" förmodligen även sänkt sina transportkostnader, ändå sett sig tvungna att dubbla priset på bröd under en 10-års period! Jag är medveten om att spannmålspriset gått upp men jag köper inte det som en tillräcklig förklaring. Vad skulle det isåfall kosta om vi konsumenter unisont skulle kräva färskt bröd varje dag och helt och hållet bojkotta dagsgammalt eller äldre. En gammal skogaholmslimpa kostar idag kostar runt 20 spänn. Det lutar det väl åt att vi skulle få räkna med att pynta ut det dubbla för färskt - eller räcker ens det?
Är detta ett svenskt fenomen eller ser det likadant ut i andra EU-länder? Jag kan föreställa mig att fransmännen skulle damma av guiloutinerna om de skulle bli utsatta för samma brödutbud som vi.
Senast redigerad av askbollen 2009-03-17 kl. 07:06.
Jag känner igen mig i det du skriver. På senare tid har jag kommit på mig själv med att gå omkring bland brödet i affären allt längre för att få tag i något som antingen är bakat samma dag eller inte går ut dagen efter. Dessutom tycks det mesta brödet vara vitt. Även om det kanske ser ut att vara mörkt. Färdigskivat är det också. Vad är det för efterblivna människor som inte kan skiva sitt bröd själva?
Hade jag inte haft gemensamt kök hade jag förmodligen bakat mitt förbannade bröd själv!
För tio år sedan fanns väl i stort sett bara Skogaholms?! Nu kan det ju finnas bakeoff i butikerna i alle fall! Inte värdens bästa, men nybakat och ibland nått lantbröd och något som kallas stenungsbakat (om man inte hunnit baka innan man tömt frysen)...
Har sedan någon år slutat handla bröd i vanliga butiker, nu är det bageriet som gäller.
Gör det ni också, annars kommer ica och konsum fortsätta sälja gammal, seg, uppvärmd industrideg. Det är ju ni som låter dem komma undan med det.
Har sedan någon år slutat handla bröd i vanliga butiker, nu är det bageriet som gäller.
Gör det ni också, annars kommer ica och konsum fortsätta sälja gammal, seg, uppvärmd industrideg. Det är ju ni som låter dem komma undan med det.
Jo, jag misstänker att det till viss del är konsumentens fel i det här fallet!
Hur mycket skiljer det sig i pris (ungefär) att köpa direkt från bageriet?
Kan det inte bero på att butiksstrukturen har förändrats?
Idag finns det knappt några medelstora livsmedelsbutiker kvar. Antingen är det stormarknader som ofta har eget bageri + färskt bröd från de stora leverantörerna eller jour/närbutiker som har låg omsättning och höga priser och aldrig kan få ekonomi i något annat än att sälja bröd som håller minst i 14 dagar.
Jag håller dock med Karl-Bertil om att utbudet generellt sett är bättre än det var en gång i tiden.
Jo, jag misstänker att det till viss del är konsumentens fel i det här fallet!
Hur mycket skiljer det sig i pris (ungefär) att köpa direkt från bageriet?
Jag tycker inte att prisskillnaden är så stor. Mest det att jag inte hinner/pallar gå till två affärer för att handla. Bageribröd håller oftast bara en eller två dagar också.
Bor i Norge och hær kan man gå in i vilken mataffær som helst och hitta nybakat brød. 60 % (låg uppskattning) av alla gånger jag køpt brød har det dessutom varit varmt, inte uppværmt utan så færskt att det ær varmt.
Limpor i påse finns i princip inte, varfør ær det inte så i Sverige??
Bor i Norge och hær kan man gå in i vilken mataffær som helst och hitta nybakat brød. 60 % (låg uppskattning) av alla gånger jag køpt brød har det dessutom varit varmt, inte uppværmt utan så færskt att det ær varmt.
Limpor i påse finns i princip inte, varfør ær det inte så i Sverige??
Limpor i påse hittar jag i alla ICA affärer jag går i inom centrala Oslo iaf. Däremot så har de flesta affärer en brödskärmaskin
Kan det inte bero på att butiksstrukturen har förändrats?
Idag finns det knappt några medelstora livsmedelsbutiker kvar. Antingen är det stormarknader som ofta har eget bageri + färskt bröd från de stora leverantörerna eller jour/närbutiker som har låg omsättning och höga priser och aldrig kan få ekonomi i något annat än att sälja bröd som håller minst i 14 dagar.
Jag håller dock med Karl-Bertil om att utbudet generellt sett är bättre än det var en gång i tiden.
Min lokala Hemköp-butik får nog ändå betecknas som medelstor. Dock tror jag att den lider lite av mindervärdeskomplex. Man försöker liksom vara en stormarknad trots att man egentligen inte har en tillräckligt stor kundkrets. Utbudet är stort men på bekostnad av att man bara har några få ex av varje vara, så lång hållbarhet är ett krav för att varan ska kunna säljas innan den passerat sitt datum.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!