2009-03-17, 10:38
Medlem
Nussans avatar
Jag har inte köpt bröd på flera år, på grund av dessa skäl. Bakar alltid själv - om än med hjälp av en lågbudget-bakmaskin!
Det är roligt, gott, färskt, och man kan lägga i vad fasen som helst, egentligen.
Citera
2009-03-17, 10:39
Medlem
Csabas avatar
Fungerar den over night så att du har färskt bröd på morgonen?
Citera
2009-03-17, 11:28
Medlem
Nussans avatar
Japp!
Om man kör den varianten är det inte lämpligt att ha i några kylvaror (mjölk, filmjölk eller liknande). Men det är guld värt att vakna och ha varmt, nybakat bröd utan att ha lyft ett finger - mer än de 5 minuter det tar att göra iordning maskinen på kvällen innan.
Citera
2009-03-17, 12:15
Medlem
askbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Bertil
För tio år sedan fanns väl i stort sett bara Skogaholms?!

Bortsett från det s.k. 'butiksbakade' brödet anser jag att utbudet försämrats drastiskt under de senaste 10-15 åren. De regionala bagerierna däribland de etniska t.ex. finska rågbrödsbagerier har försvunnit ur sortimentet på bekostnad av de stora jättarnas färdigskivade skräpbröd i tusen varianter. Att Skogaholm skulle ha innehaft någon monopolställning stämmer i varje fall inte överens med vad jag sett i butik tidigare.
Citera
2009-03-17, 12:31
Medlem
Karl-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askbollen
Bortsett från det s.k. 'butiksbakade' brödet anser jag att utbudet försämrats drastiskt under de senaste 10-15 åren. De regionala bagerierna däribland de etniska t.ex. finska rågbrödsbagerier har försvunnit ur sortimentet på bekostnad av de stora jättarnas färdigskivade skräpbröd i tusen varianter. Att Skogaholm skulle ha innehaft någon monopolställning stämmer i varje fall inte överens med vad jag sett i butik tidigare.
Fazter's mörka potatisbröd brukar man ju hitta! Har ju helt naturligt lång hållbarhet så det brukar inte vara omöjligt att hitta. Finns ju faktiskt typer av bröd som blir bäst efter en eller två dagar.

Men som sagts flera gånger tidigare: Hembakat är bäst!
Citera
2009-03-17, 12:40
Medlem
Csabas avatar
Är det en omöjlighet att köpa gott bröd som håller längre än två dagar?

Om inte, tips på sådant bröd?
Citera
2009-03-17, 12:47
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Csaba
Är det en omöjlighet att köpa gott bröd som håller längre än två dagar?

Om inte, tips på sådant bröd?

Surdeg ska väl hålla ganska bra mycket längre? (ingen egen empiri, jag glufsar i mig allt direkt )
Dessutom är jag ganska säker på att rågbröd har bättre hållbarhet än vetebröd.
Citera
2009-03-17, 13:12
Medlem
Karl-Bertils avatar
Tror det finns något som heter Carlssons fykantslimpa eller nått. Mörkt, ganska smakrikt bröd med nått sådär hyffsad hållbarhet. På olika medeltidsmarknader brukade en tjomme resa runt och sälja ett rejält tungt surdegsbröd(?). Det var ganska ljust men skulle också helst stå nån dag innan man åt det. Och det räckte med en macka för att bli mätt...
Citera
2009-03-17, 13:24
Medlem
wastes avatar
Hur är det egentligen med det här bake off-brödet som många butiker har? Alltså det som oftast kommer färdigjäst och fryst från någon leverantör och som butiken sedan bara gräddar färdigt.

Jag har hört från ett bageri att den typen av bröd skulle innehålla mycket mer gluten än vanligt bröd och därför vara sämre på något sätt. Men är det bara bageripropaganda eller är de så kallade bake off-bröden preparerade på något sätt som gör att de skulle vara sämre för hälsan än en egenhändigt bakad formfranska?
Citera
2009-03-17, 15:55
Medlem
Csabas avatar
Blir kanske till att spana in en bakmaskin till helgen då...
Citera
2009-03-17, 16:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Csaba
Blir kanske till att spana in en bakmaskin till helgen då...
Man klarar sig långt utan bakmaskin .

~Paul~
Citera
2009-03-17, 16:45
Medlem
klybans avatar
Ett enkelt bröd tar ju inte många minuters arbete.

Men får hålla med TS lite hur vissa brödsorter är de känns inte riktigt som färdigt bröd.
Och priserna har gått upp en del det senaste.
Själva bakar vi mer bröd hemma, främst för smaken.
Men hemma bakat vanligt jäst bröd blir snabbt torr och känns ofärskt snabbt.
Så man får skicka in i frysen så snabbt det går efter det har kallnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in