Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-16, 22:26
  #1
Medlem
Zezuios avatar
Tjenare jag har en släkting som jag tänkte kolla upp en sak åt . Han tänkte köpa en bostadsrätt och insatsen är 1 miljon. hans lön är 30k+/månad innan skatt, han har ett bra jobb och inga prickar för försenade betalningar och inget straff register med mera. Han försökte låna 1 miljon hos banken för att köpa denna bostadsrätt, men blev nekad för han var tvungen att betala 10% av lånet i handpenning lr vad det heter.

Saken är den att han inte har 100kkr, finns det någon bank som skulle låna ut till han? Jag menar vi ponerar att han inte skulle kunna betala tillbaka då har dem ju bostadsrättslägenheten som säkerhet.
Citera
2009-03-16, 22:30
  #2
Medlem
freedomfinance och bluestep lånar garanterat, dock högre räntor.
Citera
2009-03-16, 22:31
  #3
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezuio
Tjenare jag har en släkting som jag tänkte kolla upp en sak åt . Han tänkte köpa en bostadsrätt och insatsen är 1 miljon. hans lön är 30k+/månad innan skatt, han har ett bra jobb och inga prickar för försenade betalningar och inget straff register med mera. Han försökte låna 1 miljon hos banken för att köpa denna bostadsrätt, men blev nekad för han var tvungen att betala 10% av lånet i handpenning lr vad det heter.

Saken är den att han inte har 100kkr, finns det någon bank som skulle låna ut till han? Jag menar vi ponerar att han inte skulle kunna betala tillbaka då har dem ju bostadsrättslägenheten som säkerhet.

Det som banken bedömer är personens möjlighet att betala tillbaka lånet. Klarar man inte av att spara ihop till 100k så tycker banken att risken är stor att han inte klarar av at betala ränta och amorteringar heller. Dessutom är kontantinsatsen en sorts garanti för värdet på bostaden. Med en kontantinsats på 100k så riskerar banken bara 90% av värdet. Marknadsvärdet kan ju faktiskt sjunka också.

Med en lönen borde han ju kunna spara ihop 100k relativt snabbt.

Han kan säkert hitta något kreditinstitut som kan låna ut 100k utan säkerhet till en kontantinsats. Men då till mycket högre ränta. En del banker kan kanske nöja sig med 5% kontantinsats. tror att SBAB och DnBNOR har haft lite lägre krav.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback