• 1
  • 2
2003-10-03, 10:20
Medlem
Rubbermans avatar
Tjena hopp all matglada.
Ska bjuda på lövbif ikväll men lider för tillfället av lite idétorka.
Har ett gäng färska och möra lövbiffar och efterlyser nu tips på hur man ska tillreda de på bästa sätt.
Kom igen, dela gärna med er av era bästa lövbiffrecept.
Här samlas ju bara gräddan av svensk matlagningskultur så upp till bevis nu!
MVH
Rubberman
Citera
2003-10-03, 10:42
Medlem
snapcases avatar
Mitt tips är att du gör rullader av dom och fyller dom med nån favoritost. Jag brukar använda feta eller gorgonzola men det funkar även bra med nåt så enkelt som cantadoue (stavning?). Servera med råstekt potatis med mycket vitlök och kanske nåt aromsmör, t.ex persiljesmör. Enkelt och snabblagat. Annars kan du göra en klassiker och servera dom med riven pepparrot och rå äggula.
[edit:stavfel]
Citera
2003-10-03, 11:00
Medlem
BF_Swedens avatar
Tänk bara på att om det är en date du bjuder på middage så medför alltför "tung" mat (gorgonzola etc ) att man blir trött och det kan förstöra en date. Om du bjuder en kompis eller någon du känner bra spelar det kanske inte någon roll men jag har för mig att "experterna" brukar säga att man ska bjuda på lite lättare mat om de är en ny bekantskap. Då låter ju äggula och pepparrot bättre. Nu är inte jag någon datingexpert ( långt ifrån ) så ta det här med en nypa salt!
Citera
2003-10-03, 12:56
Medlem
Okej!!

Ska ge dig ett klassikt exempel, som inte går att misslyckas mé, för det é ju inget man vill, vare sig det é svärmor, eller värsta puman som kommer på besök!

Lövtunnlövbiff.
Skvätta i lite margarin i, helst en grillpanna, stek 1 min på varje sida. Servera med klyftpotatis, peppar sås, café de paris sås, lite persiljesmör. Toppa med lite klippt persilja. Inte så märvärdigt kanske. Men allt för ofta brukar de flesta av nån konstig anledning, alltid lyckas få biffen att bli, lika seg som en sko sula. Inget vidare om svärmor tuggar sönder lösgommarna, eller puman käkarna ur led. Tips!
Bearbeta biffen innan du steker den. Släng ut ett smörpapper på en skärbräda, kasta på lite kryddor på smörpappret tex, grovmalen svartpeppar, salt, grill krydda, eller vad du nu tycker é bra. Släng på biffen, kassta på samma kryddor, på med ett nytt smörpapper. Fram med en kavel, banka, bulta, slå. Du kommer nu märka att biffen blivit dubbelt så stor. Perfekt! Nu snackar vi lövtunn. OBS! stek bara ca:30 sek på varje sida. Låt inte biffarna stå utan servera direkt.

Lycka till!!!
Citera
2003-10-03, 13:39
Medlem
phreakdentas avatar
Stek dom bara!
Citera
2003-10-03, 13:43
Medlem
Comps avatar
Är det tunna lövbiffar så stek dom bara på en sida... klassiska misstaget man gör när dom blir sega är att steka på båda.

Citera
2003-10-03, 15:55
Medlem
Rubbermans avatar
Tack för tipsen!
Kommer att använda mig av snapcases och master69s tips och se vad som blir utav det!
Trevligt att få respons på ställd fråga! Keep up the good work och glöm inte bort att äta gott då och då!
MVH
Rubberman
Citera
2003-10-03, 17:15
Medlem
snapcases avatar
Hoppas det blir bra! Glöm inte att berätta hur det gick.
Citera
2011-06-30, 19:13
Medlem
Maackans avatar
Vafan lövbiff?! då kan man lika gärna värma på en skosula och tugga på.... samma sak ju
Citera
2011-06-30, 21:37
Medlem
PetiteMois avatar
Gör ibland fyllda lövbiffar. Fyller dem med en blandning av riven god ost, strimlad purjo och ibland lite smulad ädelost. Blanda ostarna och purjo, lägg på en klick på lövbiff-skivan, vid behov - fäst med en tandpetare, stek hastigt båda sidorna på relativt hög värme, lägg i alla i pannan, häll på lite vatten och vispgrädde och låt puttra en stund. Krydda efter smak. Huset här brukar ta vad man har så det kan blir lite créme fraiche eller varför inte spetsa lite med sambal oelek....
Servera gärna med pressad potatis och kanske lite sallad eller någon kokt grönsak

/PM
Citera
2011-07-01, 02:51
Medlem
T.B.s avatar
Nån som kan tipsa om hur man ska få färg på lövbiffen utan att översteka den?

Tycker det är skitsvårt i o m att dom bara ska ner och vända i pannan för att inte bli gråa rätt igenom.
Citera
2011-07-01, 08:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.B.
Nån som kan tipsa om hur man ska få färg på lövbiffen utan att översteka den?

Tycker det är skitsvårt i o m att dom bara ska ner och vända i pannan för att inte bli gråa rätt igenom.
Lövbiff är mycket svår att laga ā la minute och resultatet blir trots allt inte fullgott. För det mesta så brukar man därför bräsera denna styckningsdetalj.

Det finns två sätt att ge köttet fin yta.
1. Smör och låg temperatur i en icke belagd panna
2. Blandning smakneutral olja/smör i hög värme i belagd panna, samt mycket kort tillagningstid

Detta kan låta konstigt, men funkar väl.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in