• 1
  • 2
2009-03-16, 15:15
Medlem
berlinmurens avatar
ja som rubriken lyder : hur får ni finnar tag i ert snus ? nätet eller ? har hört att snusbutiken inte skickar snus till finland längre?
Citera
2009-03-16, 15:21
Medlem
erikps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berlinmuren
ja som rubriken lyder : hur får ni finnar tag i ert snus ? nätet eller ? har hört att snusbutiken inte skickar snus till finland längre?
I olika affärer tex ica, coop eller vi(vo). Finns även på olika bensinmackar och tobaksaffärer.
Citera
2009-03-16, 15:25
Medlem
Errogants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikp
I olika affärer tex ica, coop eller vi(vo). Finns även på olika bensinmackar och tobaksaffärer.

Och inte en ända av dessa affärer finns i Finland, bra läst eller dumt tänkt !

Oftast är det via bekanta som gör båtresor och köper hem från färjan och så finns det olika vänliga människor som kör lastbil och dylikt som säljer hemmifrån snus. Det är dyrt och blir bara dyrare, nu för någon månad sen blev 2 brandmän dömda för snussmuggling vilket har väckt stor uppmärksamhet i Finland och i Norden när det kommer till snusfrågan.
Nätet har aldrig varit populärt så vitt jag vet, det är nog oftast lastbilschaufförer som köper hem till max och sen går man snällt hem till denne och köper därifrån, eller beställer via bekanta som har vägarna förbi Sverige kort och gott.
Senast redigerad av Errogant 2009-03-16 kl. 15:28.
Citera
2009-03-16, 15:44
Medlem
berlinmurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Errogant
Och inte en ända av dessa affärer finns i Finland, bra läst eller dumt tänkt !

Oftast är det via bekanta som gör båtresor och köper hem från färjan och så finns det olika vänliga människor som kör lastbil och dylikt som säljer hemmifrån snus. Det är dyrt och blir bara dyrare, nu för någon månad sen blev 2 brandmän dömda för snussmuggling vilket har väckt stor uppmärksamhet i Finland och i Norden när det kommer till snusfrågan.
Nätet har aldrig varit populärt så vitt jag vet, det är nog oftast lastbilschaufförer som köper hem till max och sen går man snällt hem till denne och köper därifrån, eller beställer via bekanta som har vägarna förbi Sverige kort och gott.

jo hörde om domdär 2 brandmännen som blev fasst för snussmuggling. hur mkt fick dom annars i böter ? har också hört att man bara får köpa med sig 1 stock hem från båtarna?
Citera
2009-03-16, 19:15
Medlem
Errogants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berlinmuren
jo hörde om domdär 2 brandmännen som blev fasst för snussmuggling. hur mkt fick dom annars i böter ? har också hört att man bara får köpa med sig 1 stock hem från båtarna?

Nu kommer jag inte på hur det var på rak arm men den ena fick 2 år och 4 månaders ovillkorligt fängelse.
Nej har för mig att det ligger på en låda, alltså 10 stockar.
Men allt detta försöker strypas bort, och att snussfrågan skapat så stort tumult är på grund av att snuset här är ett finlandssvenskt kulturarv, ett av nordens största snusfabriker ( Strengbergs ) ligger ca 4-5km härifrån.
Så de som varit emot snuset är finska politiker som besitter det typiska finlandssvenska hatet som finns på så många ställen här.
En av dessa politiker, kommer inte på namn, har önskat att vi finlandssvenskar skall gå ut med en offentlig ursäkt för hur vi behandlade finnarna under Sverige-tiden.
Så det är i grund och botten inte snuset som ligger och knager.
Citera
2009-03-16, 19:33
Medlem
Me.rawrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Errogant
Nu kommer jag inte på hur det var på rak arm men den ena fick 2 år och 4 månaders ovillkorligt fängelse.
Nej har för mig att det ligger på en låda, alltså 10 stockar.
Men allt detta försöker strypas bort, och att snussfrågan skapat så stort tumult är på grund av att snuset här är ett finlandssvenskt kulturarv, ett av nordens största snusfabriker ( Strengbergs ) ligger ca 4-5km härifrån.
Så de som varit emot snuset är finska politiker som besitter det typiska finlandssvenska hatet som finns på så många ställen här.
En av dessa politiker, kommer inte på namn, har önskat att vi finlandssvenskar skall gå ut med en offentlig ursäkt för hur vi behandlade finnarna under Sverige-tiden.
Så det är i grund och botten inte snuset som ligger och knager.

vilken dumjävel. vi svenskar borde fan ta över skitlandet igen och visa att snus är GOTT!
Citera
2009-03-17, 04:38
Medlem
funeralmasters avatar
Stöd våra Finska bröders rättigheter

Citat:
Ursprungligen postat av Me.rawr
vilken dumjävel. vi svenskar borde fan ta över skitlandet igen och visa att snus är GOTT!

Det var ju intelligent och trevligt sagt.

Saken är ju att finska politiker har bestämt, i sin enväld, trots protester mm att helt enkelt förbjuda försäljning av snus i Finland. Man använder ett redan existerande EU-förbud (har jag rätt?) mot snus inom unionen.
Sverige har ett självklart undantag, och Åland & Finland följde det.

Sen förstår jag inte logiken bakom politikernas beslut i Finland.

Men det är sorgligt. Vad ska vi göra för att förändra det?
Känns dumt att överge en snusbroder i nöd!
Citera
2009-03-17, 14:45
Medlem
Errogants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funeralmaster
Det var ju intelligent och trevligt sagt.

Saken är ju att finska politiker har bestämt, i sin enväld, trots protester mm att helt enkelt förbjuda försäljning av snus i Finland. Man använder ett redan existerande EU-förbud (har jag rätt?) mot snus inom unionen.
Sverige har ett självklart undantag, och Åland & Finland följde det.

Sen förstår jag inte logiken bakom politikernas beslut i Finland.

Men det är sorgligt. Vad ska vi göra för att förändra det?
Känns dumt att överge en snusbroder i nöd!

Snusfrågan var på tal redan innan Finland gick med i EU men snusfrågan fick sin slutfinish då vi gick med.
Logiken är i det hela bara det att finlandssvenskar är en minoritet som inte alls är omtyckt. Till ytan är snusfrågan en hälsofråga men i grund och botten är det enbart ett sätt att få bort så mycket av den finlandssvenska kulturen som möjligt.
Citera
2009-03-17, 20:03
Medlem
antonfs avatar
Dessa politiker är bara så oerhört sorgliga, den som tror att förföljelse av folk som är olika ens eget någonsin kommer upphöra bör vakna upp från sin naiva tillvaro.

Människan har alltid och kommer alltid att hata varandra, sorgligt nog, för hat förgör enbart en själv.
Citera
2009-03-18, 19:39
Medlem
FilipSs avatar
Via bekanta, bekantas bekanta och så vidare. När snuset håller på att ta slut börjar man fråga runt om någon har snus till salu. Finns även kiosker och liknande som säljer under disk, men på senare tid har jag helt övergått till privatpersoner. Det blir billigare så.
Citera
2009-03-18, 19:45
Medlem
FilipSs avatar
När jag gick i högstadiet köpte jag snus under disk. Jävlar vilken process det var. Såhär skulle man göra:

Gå in i kiosken och vänta på att det blev folktomt. Gå fram till disken och lågmält säga "listan" varpå man fick en lista över snusutbudet. Säga den sort man ville ha och betala.

Man fick inte fråga efter listan när det var folk i kiosken, då kunde någon anmäla att det såldes snus under disk. Man fick inte heller betala med kort, förstod aldrig riktigt varför. Men ID frågades det aldrig efter.
Citera
2009-03-20, 18:49
Medlem
Svampfests avatar
Hur utbrett är snusandet bland den resterande finska befolkningen då?

Helmärkligt resonemang av politikerna ändå, förbudet kommer ju endast föda en enorm svart marknad. Se hur bra det gick att förbjuda sprit i Chicago t.x.e.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in