Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-15, 23:22
  #1
Medlem
Sökte lite men fick inte de svaren jag fick så här kommer en till tråd till samlingen.

Har flera svullna "körtlar" framförallt i höger armhåla och i höger ljumske. Men även i andra armhålan och på halsen är de stora. Storleken på den stora i armhålan är som en oliv skulle jag nog våga påstå, liknande storlek på den stora i ljumsken. Halsmandlarna är också stora från och till (tror det är dem iaf).

Jag var hos läkare och han tog sänkan men den såg normal och sa att blodvärdet var normalt. Fler test kunde han inte ta (axessakuten). Men sa att jag skulle gå till vårdcentral. Har bokat tid där men får inte träffa läkare förens om 3 veckor.

Eftersom det inte tyder på infektion(?) då värdena var normala måste det vara lymfom?

Dock verkar det som om de minskat i storlek, de som bara var lite svullna har nästan försvunnit och de stora har också minskat något i storlek. Kan de minska om man har lymfom?
Citera
2009-03-15, 23:43
  #2
Medlem
Heims avatar
Det är inte alls säkert att du har lymfom.
Citera
2009-03-15, 23:54
  #3
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heim
Det är inte alls säkert att du har lymfom.

Nej, det kan ju vara aids också

Eller någon autoimmun sjukdom.
Citera
2009-03-16, 00:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Nej, det kan ju vara aids också

Eller någon autoimmun sjukdom.

Aids tror jag inte det är då jag har fast partner och har inte slaskat runt.

Har du lust att utveckla vad det kan vara för autoimmuna sjukdomar som kan ge dessa symtom ?

Kan tilläggas att de suttit i drygt 2 veckor men som sagt börjat avta en smula i storlek nu det senaste dagarna.
Citera
2009-03-16, 03:04
  #5
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acateoN

Har du lust att utveckla vad det kan vara för autoimmuna sjukdomar som kan ge dessa symtom ?


Jag vet faktiskt inte om man kan få någon autoimmun sjukdom utan att det syns på sänkan. Det borde det göra eftersom kroppen reagerar mot sig själv.
Annars finns det ett helt batteri att välja mellan
http://www.akademiska.se/upload/Sjuk...eumatologi.pdf

Å andra sidan verkar det ju inte vara lymfom heller eftersom det ska ge fler symptom?
Kan inte någon som haft lymfom berätta om det?

Förmodligen har du bara något virus i kroppen som inte ger utslag på sänkan.
Citera
2009-03-16, 11:41
  #6
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Du får tänka på att det är vinter, då är det rätt normalt att halsmandlar och körtlar är lite överarbetade.

För övrigt så behöver inte svullna körtlar vara tecken på någon sjukdom. Mina lymfkörtlar i armhålan var svullna i flera år. De var ungefär som en liten klase vindruvor som hängde ner, men läkaren sade att det inte var något problem, och nu är de som de ska.

Så länge du inte upplever andra typiska Cancer-symptom som ihärdig trötthet och feberkänslor så borde du inte behöva oroa dig. Orsakerna till dina svullna körtlar kan vara många, och hade läkaren misstänkt lymfom hade du antagligen varit informerad.

Du råkar inte vara hypokondriker?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback