• 2
  • 3
2009-03-23, 19:13
Medlem
Att sätta undan ett sparande innan du har kommit underfund med hur mycket du spenderar och hur mycket du kan undvara och till vad är meningslöst.

Sätt dig ner och gör en lista på drömmar och mål och se vad dem kostar, kolla sen via någon av bankernas sparkalkyl hur länge du måste spara för att nå dina mål.

Efter detta så kan du leka med tanken " finns det andra sätt att spara till sitt mål än ett enkelt sparkonto, kan jag få mina pengar att öka i snabbare takt för att nå mitt mål snabbare"?

Det är så här jag blev ekonomiskt i mitt tänkande och nu har det växt sig till ett intrese att investera en stor del av min lön.
Citera
2009-03-24, 19:33
Medlem
Mycket visdom i tråden. Likt träning är sparande någonting man måste ha motivation till. Själv är min motivation att jag inte vill behöva vända på slantarna i framtiden. För andra är det en drömresa, lägenheter etc...

Ställ upp lite mål och sen lägger du en budget efter det. Krogen kommer snart bli tröttsam och då kommer du bara ångra att du inte kom till insikt tidigare. Själv började jag jobba efter studierna förra året. Ångrar att jag brände så mycket pengar. Nu 2009 är det 10k i månaden i sparande.

Det krävs väldigt små förändringar i livsstil för att spara väldigt mycket pengar. Exempelvis så är ju "varannan vatten" inte bara snäll mot hälsan, men även mot plånboken.

Om du följer en budget 2 månader så kommer du bli motiverad av hur mycket pengar du har kvar varje månad.

Lycka till!
Citera
2009-03-24, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saso
20000 är ganska mycket
får man fråga vad du jobbar med?

20 000 är väl inte mycket. Får jag ut på sommarjobbet.

EDIT: Är då högskoleutbildad. Inte någon 15 åring.
Senast redigerad av ExilSvensk 2009-03-24 kl. 20:24.
Citera
2009-03-25, 02:27
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExilSvensk
20 000 är väl inte mycket. Får jag ut på sommarjobbet.

EDIT: Är då högskoleutbildad. Inte någon 15 åring.

Jo, 20000 är mycket att få ut. Det är ordentligt över medel. Medellönen i Sverige ligger väl omkring 24000 brutto. Vad den siffran nu säger. Om man är 21 så är det mycket pengar att få ut.

Rekommenderar allmänbildning för att motverka liknande misstag i framtiden. Tror inte du är högskoleutbildad, då skulle du känna till sådana här saker.

Utgår ifrån att du inte ville skryta utan att du faktiskt saknar kunskap i ämnet.
Citera
2009-03-26, 11:04
Medlem
Jag får också ut över 20, tycker också att alla människor man stöter på verkar få ut över 20, utbildade eller inte. Verkar vara standard med en lön kring 28 i sthlms-området.
Citera
2009-03-26, 17:38
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon
Jag får också ut över 20, tycker också att alla människor man stöter på verkar få ut över 20, utbildade eller inte. Verkar vara standard med en lön kring 28 i sthlms-området.

Det finns absolut inget skäl att tycka i frågan, hr Bacon.

http://www.scb.se/
Citera
2009-03-26, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Jo, 20000 är mycket att få ut. Det är ordentligt över medel. Medellönen i Sverige ligger väl omkring 24000 brutto. Vad den siffran nu säger. Om man är 21 så är det mycket pengar att få ut.

Rekommenderar allmänbildning för att motverka liknande misstag i framtiden. Tror inte du är högskoleutbildad, då skulle du känna till sådana här saker.

Utgår ifrån att du inte ville skryta utan att du faktiskt saknar kunskap i ämnet.

20 000 är fan inte en bra lön. Hur mycket de må vara över medel, men inte är det bra.

Så du menar, att personer som inte tycker 20 000 kr/mån är hög lön. Även om de är medel i Sverige. Är lågutbildade Kanske säger mer om dig.

MVH

Just came back from Wharton
Senast redigerad av ExilSvensk 2009-03-26 kl. 20:20.
Citera
2009-03-26, 20:36
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExilSvensk
20 000 är fan inte en bra lön. Hur mycket de må vara över medel, men inte är det bra.

Så du menar, att personer som inte tycker 20 000 kr/mån är hög lön. Även om de är medel i Sverige. Är lågutbildade Kanske säger mer om dig.

MVH

Just came back from Wharton

Du verkar nästan efterbliven. Var det någonting som var oklart?
Citera
2009-03-27, 14:22
Medlem
Genomsnittlig lön i stockholm är 29600kr. Detta ger ju mer än 21k i månaden netto med jobbavdrag.

Dags för löneförhandling!!!
Citera
2011-06-27, 08:47
Medlem
Anette91s avatar
Du har inkomst på 20.000 och utgifter är 6.000 och då kvar 14.000 du kanske ska försöka leva på normen 3720? om du är ekonomiskt så borde de funka, att ha den budget en grej är att ta ut t.ex. 500kr till övriga utgifter och har du gjort av med dem pengarna på godis glass o sånt så kan du helt enkelt inte ta en dyr krogrunda =/
Livsmedel 1640
Kläder Skor 530
Fritid Lek 400
Hygien 260
Förbrukningsvaror 110
Tele Tv Dagstidning (internet) 780

Jag lever på denna summan och jag kan dra ner på utgifterna till 2000kr och då spara 1700 så försök
Hoppas de går runt för dig, sparar du till nåt speciellt ? (:
Citera
2011-06-27, 13:35
Medlem
toby79s avatar
Eftersom du funderar på om du inte borde göra något åt din ekonomi så har du kommit en bit på vägen. Många kör bara på år efter år, ibland finns det pengar till en Thailandsresa, ibland inte. I ditt fall så kan du åka till Thailand lite då och då om du bara planerar lite.
Nu kanske du inte är sugen på Thailand, men det kan ju finnas andra saker i ditt liv du skulle vilja satsa på.
Du jobbar på lager nu och verkar trivas, om fem år kanske du inte trivs längre med omstruktureringar och liknande som ofta sker. Du kanske får nya arbetskamrater som du inte trivs med, eller du kommer kanske på att du vill plugga något vettigt så att du ska slippa sabba ryggen för småpengar.
Funderar du i de banorna så kanske du inser att det inte vore så dumt att lägga undan lite deg varje månad. Till sist kommer du att tänka så och då är det ju bra om du har pengarna istället för att behöva spara ihop en summa under taskiga förhållanden eller vad det nu kan vara.

Själv har jag haft ditt läge, men tog tag i saker för ca två år sedan, men jag har haft chans att spara undan i bra många år innan det. Hade jag använt huvudet så hade jag lyssnat på farsgubben som tjatade att jag skulle skaffa ett vettigt sparkonto.

Jag såg att du var inne på tankar i stil med, spara för att leva och liknade,, Det finns ju lite olika varianter och enligt mig så brukar en del ofta resonera att pengar på kontot inte gör någon nytta när man dör osv... Så talar personer som inte orkar ta tag i saker själva.

Frågan är då hur kul hade man för pengarna när man hade dom? Vilken nivå av lycka hade man av att köpa chokladkakor på Statoil till överpriser, supa upp löningen varje helg och kanske även spy ut helgkebaben innan man knappt känt smaken..
Ställ det i kontrast till att om det skiter sig,, så har man en redig slant att ta av. Dör du så spelar inte pengarna på kontot någon roll, det är sant, men det gör ju inte den uppspydda kebaben i rännstenen heller.

Tar du till dig av alla tips här i tråden och kollar runt i den här avdelningen så kommer du hitta många tips hur du kan göra.
Som några skrivit redan är Excel ett bra program att ställa upp, beräkna och redovisa sina resultat i.
Man behöver inte vara ett snille för att hålla på med det programmet, men lite grunder är bra att kunna. Jag kunde ingenting, men jag lärde mig allt eftersom.
Idag har jag ett dokument som jag i princip bara fyller i inkomster och vad jag vill göra under månaden, sedan löser excel allt åt mig. Det tar mindre än en minut att göra varje löning.

Du ska få några råd och det är att om du sparar så ska du se till att du inte sparar undan allt. Bygg upp en buffert som du kan ta av. Sätt en nivå på den och försök hålla den där. Det är ovärderligt att ha lite fett på kroppen om man går vilse ett par dagar så att säga. Själv har jag två olika buffertar, en för bilen och en för mig själv. Där kan jag tulla lite om det behövs och när nivån sjunkit lite för mycket fyller jag på den vid lön. Alternativt fyller jag på lite varje månad.

I början av en sån här process så är det grymt jobbigt. Att inte kunna handla som tidigare, men man behöver inte ta allt på en gång. Börja lite i taget. Kolla först vad du slösar pengar på. Håll inte på och avrunda som i lyxfällan, kör exakta siffror istället så ser du vad du gjort av vartenda litet öre. När du gjort det så kommer motivationen garanterat som ett brev på posten.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in