• 1
  • 2
2009-03-15, 17:52
Medlem
Chillas avatar
Hallå alla!.

Är en kille på 21 år som tjänar enligt mig ganska hyffsat. Har ut en 20 000 efter skattt men lyckas på något sett ändå inte att lägga undan och spara.
Har räkningar på ca 6000 kr i månaden . Resten bara försvinner på massa onödiga saker så som dyra krogrundor , spel m.m.

Är verkligen enormt oekonomisk men skulle vilja ändra på detta.
Är det någon som har tips på hur jag ska gå till väga?

Har funderat på att skaffa ett sparkonto som är låst så att jag inte kan komma åt den förbjudna frukten om ni förstår?

Finns det kanske något bättre sparalternativ.
Andra tips på hur jag ska bli mer ekonomiskt mottages gärna

Vh Chilla
Senast redigerad av Chilla 2009-03-15 kl. 17:57.
Citera
2009-03-15, 17:59
Medlem
sasos avatar
20000 är ganska mycket
får man fråga vad du jobbar med?
Citera
2009-03-15, 18:03
Medlem
jag är också väldigt oekonomisk av mig, ville ändra på det för jag vettefan var alla pengar försvann.. så jag börja skriva ner allt ja köper o hur mkt det kostar.

börja med det bara för att få insikt i hur mkt du "slösar". sen beroende på vad du bränner cashen på så tänker man "automatiskt" efter och problemen typ löses.. det gjorde det för mig..

finns apps som du kan skaffa till mobilen som e enkla att använda.

hoppas det går bra!
Citera
2009-03-15, 18:05
Medlem
Chillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
20000 är ganska mycket
får man fråga vad du jobbar med?

Lager , tvåskift
Citera
2009-03-15, 18:06
Medlem
Chillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DannyDamage
jag är också väldigt oekonomisk av mig, ville ändra på det för jag vettefan var alla pengar försvann.. så jag börja skriva ner allt ja köper o hur mkt det kostar.

börja med det bara för att få insikt i hur mkt du "slösar". sen beroende på vad du bränner cashen på så tänker man "automatiskt" efter och problemen typ löses.. det gjorde det för mig..

finns apps som du kan skaffa till mobilen som e enkla att använda.

hoppas det går bra!

Ja det är en bra ide så kan jag ju se var alla skitsummor går åt på. Många bäckar små som det heter. Ska göra det !
Citera
2009-03-15, 18:08
Medlem
oskarjs avatar
Visst, spendera mindre.
Citera
2009-03-15, 18:12
Medlem
Chillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskarj
Visst, spendera mindre.

Cooling där!!!
Citera
2009-03-15, 18:15
Medlem
Aerialss avatar
Herregud, det är väl bara att räkna ut dina basala kostnader och lägga undan dem pengar du egentligen inte behöver på ett annat konto, kanske ett aktiekonto där det tar ett par dar innan du får ut pengarna. Säg hyra 6000+ mat 3000+ övrigt 1000 som ska täcka krog, kläder. Sen lägger du undan 10000 och ser hur du klarar dig den månaden.
Citera
2009-03-15, 18:17
Bannlyst
Lägg upp en budget och se vart pengarna tar vägen
Citera
2009-03-15, 18:18
Medlem
Chillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerials
Herregud, det är väl bara att räkna ut dina basala kostnader och lägga undan dem pengar du egentligen inte behöver på ett annat konto, kanske ett aktiekonto där det tar ett par dar innan du får ut pengarna. Säg hyra 6000+ mat 3000+ övrigt 1000 som ska täcka krog, kläder. Sen lägger du undan 10000 och ser hur du klarar dig den månaden.

Ja om det vore så lätt så. (för mig är det oerhört svårt att vara så diciplinerad).

Sen är ju frågan , sparar man för att bara spara eller spenderar man för att leva ?
Citera
2009-03-15, 18:32
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilla
Ja om det vore så lätt så. (för mig är det oerhört svårt att vara så diciplinerad).

Sen är ju frågan , sparar man för att bara spara eller spenderar man för att leva ?

lägg in minst hälften av pengarna i en sparkonto redan 25te varje månad
Citera
2009-03-15, 18:35
Medlem
Blå Rutas avatar
Dela upp pengarna. Hyra, räkningar och andra utgifter som är lätta att beräkna eftersom dom är regelbundna lägger man undan pengar till. Sedan fördelar man efter eget tyckte kvarvarande pengar mellan två konton, ett för "spara" och ett för "slösa". Sparandet lovar du att inte röra alls. Slösakontot är pengar som du bränner upp på vanligt sätt med prylar och sprit. Sedan ser du till att mängden pengar som förs över till sparakontot ökar hela tiden så att pengarna som bränns minskar varje månad tills du har kontroll på situationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in