2009-03-15, 18:41
Medlem
-jOE!s avatar
Flytta över valfri summa automatiskt vid varje löning så slipper du tänka på det. Skippa speladet när du är på krogen.
Citera
2009-03-15, 19:29
Medlem
Som sagt lägg upp en budget i Excel och gör en retroaktiv budget med hjälp av dina kontoutdrag och se var pengarna går nånstans.
Citera
2009-03-15, 19:59
Medlem
gisslans avatar
Fixa ett sparkonto dit pengar överförs automatiskt varje månad. Sen betalar du dina räkningar och resten kan du med gott samvete supa bort.
Citera
2009-03-15, 20:12
Medlem
Torrisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilla
Sen är ju frågan , sparar man för att bara spara eller spenderar man för att leva ?

Man sparar för att slippa slita hela sitt liv. Idag jobbar du tvåskift och kammar hem bra med pengar - det är schysst, men vill du verkligen jobba så hela livet? Antagligen inte - därför sparar du en slant nu och behöver inte jobba häcken av dig resten av livet.

Alldeles för många jobbar bra, får bra med pengar och spenderar dem friskt. Med resultatet att de visserligen alltid har pengar, men också alltid måste jobba. Andra jobbar bra, får bra med pengar och sparar dem sunt - med resultatet att de alltid har pengar men inte har samma press på att alltid behöva jobba.

Ett tricks som jag använt mig av är att förutom lägga undan en redig slant i början av varje månad är att ha två konton för pengarna man tänker spendera under månaden.

Det ena kontot har man ett betalkort knutet till medan det andra är en sparkonto med obegränsat uttag - på kontot med betalkort har man i snitt bara 1000 spänn, men fyller på från det andra kontot när man skall göra stora inköp eller roa sig. På det sättet kan man aldrig spendera mer än man föresatt sig. (Dessutom ger det ökat skydd om man skulle bli bestulen på sitt kort - det finns bara en begränsad summa på kortet)
Citera
2009-03-15, 20:31
Medlem
Aerialss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrisi
Man sparar för att slippa slita hela sitt liv. Idag jobbar du tvåskift och kammar hem bra med pengar - det är schysst, men vill du verkligen jobba så hela livet? Antagligen inte - därför sparar du en slant nu och behöver inte jobba häcken av dig resten av livet.

Alldeles för många jobbar bra, får bra med pengar och spenderar dem friskt. Med resultatet att de visserligen alltid har pengar, men också alltid måste jobba. Andra jobbar bra, får bra med pengar och sparar dem sunt - med resultatet att de alltid har pengar men inte har samma press på att alltid behöva jobba.

Ett tricks som jag använt mig av är att förutom lägga undan en redig slant i början av varje månad är att ha två konton för pengarna man tänker spendera under månaden.

Det ena kontot har man ett betalkort knutet till medan det andra är en sparkonto med obegränsat uttag - på kontot med betalkort har man i snitt bara 1000 spänn, men fyller på från det andra kontot när man skall göra stora inköp eller roa sig. På det sättet kan man aldrig spendera mer än man föresatt sig. (Dessutom ger det ökat skydd om man skulle bli bestulen på sitt kort - det finns bara en begränsad summa på kortet)

Man kan ha många anledningar till sitt sparande.
Till er andra, vad mer behövs säga än det jag redan skrev i föregående inlägg? Ni måste inte repetera det som redan är sagt
Citera
2009-03-15, 20:34
Medlem
Prometeuss avatar
För det första behöver du en motivering till att spara, annars kommer alla planer gå i stöpet.

Rent praktiskt så kan du ju testa att göra som jag.
Lägg alla pengar som kommer in på ett konto, för över så mycket pengar du vill göra av med per vecka en gång i veckan till ett annat konto, som du använder för löpande kostnader.
Citera
2009-03-16, 11:54
Medlem
Panchreas avatar
Du skulle kunna prova att i en månad leva så snålt som möjligt bara för att se var din lägsta gräns ligger. Se det som ett socioekonomiskt experiment.

Till sist handlar det dock om att inte bränna så jävla mycket pengar på skit.
Citera
2009-03-16, 15:47
Medlem
DickGeneros avatar
Se till att pengarna du sparar är krångliga att komma åt.

Ett konto i samma bank funkar dåligt, iaf för mig.
Öppna ett konto som har begränsade möjligheter för uttag samt en ledtid på åtminstone några dagar för att föra över pengarna. Gärna även med begränsning på typ ett uttag i månaden eller kvartalet.

På så sätt klarar du större ekonomiska kriser men får problem att bränna pengarna på kort sikt.
Citera
2009-03-16, 17:14
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilla
Ja om det vore så lätt så. (för mig är det oerhört svårt att vara så diciplinerad).

Sen är ju frågan , sparar man för att bara spara eller spenderar man för att leva ?
Det är så lätt. Ha en automatisk överföring till ditt sparkonto strax efter lön så du inte hinner att spendera pengarna. Inga konstigheter.

Edit:
Jag var inte direkt först med denna idé såg jag. DickGenero hade ett bra tips med att du ska spara pengarna på ett konto där det tar ett tag att få ut dem.
Senast redigerad av Affelindo 2009-03-16 kl. 17:16.
Citera
2009-03-16, 17:17
Medlem
farbrormelkers avatar
Sup dig ordentligt full på dansk fadöl redan på förfesten så slipper du dyra krogrundor. Eller varför inte däcka så slipper du inträdet också

Edit: Kir är bra ypk också
Citera
2009-03-23, 16:00
Medlem
jag skickar över pengar varje lön till ett konto på en annan bank,till detta konto har jag inget kort anslutet så jag måste gå in och skriva en blanket på banken för att få ut pengarna.

Jag började med detta när jag inte kunde låta bli att spela nätpoker på fyllan och det funkar ju perfekt
Citera
2009-03-23, 17:28
Medlem
Bajsfacistens avatar
Det absolut viktigaste är att du gör en kalkyl över din ekonomi, i typ excel. Därefter så kan du prioritera bort eller ner saker. Det är lättare att välja bort saker om man vet den exakta kostnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in