2011-04-09, 10:52
Medlem
Dirges avatar
Det är riktigt gott att även blanda i stekt renskav och gärna stänka över lite maggi.
Citera
2012-06-02, 16:20
Medlem
chills.s avatar
Findus oxpytt med ketchup och ett par glas med iskall lättmjölk...Mmmmmmm......
Citera
2012-06-02, 17:47
Medlem
undervattenfisks avatar
Gräddstuvad pytt-i-panna, vare sig det är köpes eller en hemgjord!
Citera
2012-06-02, 18:09
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Gräddstuvad pytt-i-panna, vare sig det är köpes eller en hemgjord!
Går den att göra utan ugn, i så fall: peka mig åt rätt håll. Har eldstad, 2 plattor och en grillkåta. Men ingen ugn som jag kan kalla min.

Pytt med stuvningen hade varit kalas i sommar.
Citera
2012-06-02, 18:40
Medlem
Dirges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Går den att göra utan ugn, i så fall: peka mig åt rätt håll. Har eldstad, 2 plattor och en grillkåta. Men ingen ugn som jag kan kalla min.

Pytt med stuvningen hade varit kalas i sommar.
Ja inte gör man väl det i ugnen har jag aldrig hört talas om?
Citera
2012-06-02, 18:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirge
Ja inte gör man väl det i ugnen har jag aldrig hört talas om?

Mja, pytten med stuvningen skulle göra i ugn enligt plastpåsen. Vanlig pytt har jag ju gjort på spisen, men inte med gräddstuvning.

Får snoka lite.
Citera
2012-06-02, 18:45
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Mja, pytten med stuvningen skulle göra i ugn enligt plastpåsen. Vanlig pytt har jag ju gjort på spisen, men inte med gräddstuvning.

Får snoka lite.
Jag gör alltid min pytt på spisen, var sig det är hemgjord och stuvad eller köpes.
Citera
2012-06-02, 18:55
Medlem
Mitt tips är att ha i lite socker när ni bryner potatisen, har man bra lite blir det ingen söt smak men fin färg! Massa stekt lök är viktigt, har jag även när jag bara gör stekt potatis, alltså ingen pytt...
Citera
2012-06-02, 21:33
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Jag gör alltid min pytt på spisen, var sig det är hemgjord och stuvad eller köpes.
Aha, då kanske jag skulle testa den varianten. Tackar. Ska väl vara inlagda rödbetor även till den stuvade kantänkas.
Citera
2012-06-03, 13:01
Medlem
annica, sthlms avatar
En klassisk pytt innehåller något som ger den där tonen av rökighet- korv eller kassler är båda bra exempel på sådant. Dessutom innehåller den alltid något med en extra sälta- typ rimmad oxbringa eller också den där kasslern jag tidigare drog fram. I övrigt kan man nog slänga ned de rester man sparat- kanske rentav för ändamålet?

Smaksättningen är något man inte får fuska med- man kan inte slänga ner curry, oregano eller något som man annars tycker om... då blir det nämligen ingen 'pytt' utan istället ett eget pannfräs man kan kalla vad som helst, utom pytt-i-panna.

Klassiska smaksättningen är alltså; tärnad gul lök, worchestershire, HP-sås, salt och vitpeppar. Inget annat. Var ganska generös med HP'n. Vad det gäller äggen kan man göra hur man vill, rå äggula i eget skal är ju vackert, likaså ägg som steks endast på ena sidan- men som sagt, hur man vill.

Rödbetorna är också ett måste.
Citera
2012-06-03, 13:07
Medlem
Prollus avatar
Vitlökssås till är underbart : ) rekommenderas.
Citera
2012-06-03, 16:07
Medlem
christerys avatar
Funderar kring en LCHF (potäterna har ju inte kommit upp än) gräddstuvad pytt, men jag hittar ingen riktigt smarrig. Fanns en med ight cremefraishe å då får det vara.

Jag som trodde jag behövde en ugn, behöver nu bara ett litet recept på gräddstuvad pytt. (helst utan pottis, men det får vara pasta med istället)

Så noga är jag inte om det är LCHF elle HCLF bara det smakar ofantilgt gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in