2009-03-19, 18:27
Medlem
tjompans avatar
Uuuhhhh....
Kommer ihåg pytten på konservburk som farsan brukade värma på när jag va liten. Riktigt skum smak va det på den.
Själv köper jag inte pytt utan slänger ihop en när det finns rester, två ägg med lös gula och rödbetor är standard.

//Tjompan
Citera
2009-03-19, 21:41
Medlem
som många skrivit är ju faktiskt pytt rester. Kommer ihåg en pytt ja fick äran att fötära på ett hockeyläger i 12 års åldern (har ej återhämtat mig än), den innehöll nämligen allt från dagen innan, dvs fisk, kött, potatis, korv osv.
Smakade ungefär som dom flesta kan föreställa sig.

Övrigt så en söndagsstek som blivit över blir på måndagen en fin pytt, tillsätt lite bearnaisesås så e vi alla nöjda
Citera
2009-03-19, 23:04
Medlem
Gullegubbens avatar
Det stora problemet med pytt är enligt min mening den stekta potatisen. Det tar nästan 10 minuter att steka lagom potatis för en portion åt mig själv. Större sällskap är inte att tänka på. Köttet brukar vara lardons och lyon-korv, om jag inte råkar ha några köttrester på riktigt. Ganska lite lök. Två helstekta ägg som lock för att hålla värmen på maten under på tallriken.
Citera
2011-04-08, 10:29
Medlem
Hur nyttigt tror ni att pytt-i-panna är? Jag brukar ha i fläskfile (vad kan man ändra där för nyttigare?) som jag skär bort mycket fett ifrån, sen har jag morötter, lök, och färdigtärnade fryst potatis. Är det mycket bättre att ha i egen potatis? Använder lite fett endast.
Citera
2011-04-08, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Hur nyttigt tror ni att pytt-i-panna är? Jag brukar ha i fläskfile (vad kan man ändra där för nyttigare?) som jag skär bort mycket fett ifrån, sen har jag morötter, lök, och färdigtärnade fryst potatis. Är det mycket bättre att ha i egen potatis? Använder lite fett endast.

Skippa köttet, potatisen och stekningen så minskar du kalorimängden avsevärt. Smaklig spis.
Citera
2011-04-08, 12:13
Medlem
chowyunfets avatar
Jag brukar göra pyttipanna på 2 olika sätt:

1. Falukorv, lök och kokt potatis
2. Kokt potatis och diverse köttrester

Den godaste puttipannan jag ätit var nog det jag gjorde på köttfärslimpa, potatis, chorizo och lök.
Jag brukar alltid ha rödbetor och stekt ägg till en vanlig pyttipanna, men till den gjord på rester funkar lite vad som helst. Den ovannämnda hade jag syltlök och chilisås till =)

Morsan brukade göra en pytt som bestom av stek potatis och köttfärssås, låter kanske lite vidrigt, men det var gott.
Citera
2011-04-08, 12:47
Medlem
saggesalivs avatar
Brukar altid försteka potatisen och löken några minuter innan jag häller i köttet som oftasts är rester. Lite rödbetor och HP sauce på det, Smakligt värre.
Citera
2011-04-08, 14:28
Medlem
Reaper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Du är medveten om att en fin fläskfilé är väldigt snål på fett? Endast ~2.6g per 100g kött. Men kyckling har förvisso ~1.2g så kör på det om du vill vara extra "nyttig"!

Min favorit är bacon, red hot chorizo, gul- & vitlök, hackad köttfärslimpa/pannbiff/köttbulle och råstekt potatis. Brukar gräddstuva för att lycka till det
Citera
2011-04-08, 15:11
Medlem
christerys avatar
Detta är väl som att svära i kyrkan, men fryst pytt med gräddstuvning (ser ut som en smörkorv med lite smaksättning) är inte alls dumt. Finns i frysdisken.

Hade missat det tills bror min tillagade det i stugan, om det var att jag varit ute hela dagen eller att den smakar gott kan jag inte säga.

Men det var
Citera
2011-04-09, 00:25
Medlem
Synas avatar
Jag gör min klassiska höstpytt på potatis, biff(helst entrecote), små fläskfärsbullar, lök samt karljohansvamp.

Steker köttet hastigt vid sidan av potatisen, svampen och löken som får gå ihop, dock på olika stektider. Vill varken ha ketchup eller rödbetor till. Kött, potatis, lök och svamp behöver inga tillbehör om det är prima varor. Slår dock över lite skirat smör och lite finhackad persilja, vilket kanske låter konstigt?

Den höstpytten och en iskall, smakrik öl och jag är i himmlen. Gärna en Leffe blonde eller två.
Citera
2011-04-09, 00:52
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syna
Jag gör min klassiska höstpytt på potatis, biff(helst entrecote), små fläskfärsbullar, lök samt karljohansvamp.

Kött, potatis, lök och svamp behöver inga tillbehör om det är prima varor. Slår dock över lite skirat smör och lite finhackad persilja, vilket kanske låter konstigt?
Det låter inte konstigt alls, däremot låter det som tillbehör.
Citera
2011-04-09, 01:13
Medlem
Synas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Det låter inte konstigt alls, däremot låter det som tillbehör.

Formulerad mig lite konstigt. Visst är det tillbehör i viss bemärkelse, men jag ser det som smakförstärkare, likt vilken krydda som helst. Alla har vi olika sätt att se på saken.

Jaja, tillbehör till min höstpytt: Skirat smör och finhackad persilja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in