• 1
  • 2
2009-03-15, 17:40
Medlem
God afton!

Pytt-i-panna är lite av en favorit bland husmanskosten, men tröttnat på Findus "oxpytt" och skulle vilja ha tips på en hemmagjord pytt-i-panna.

Vad har ni i? Vad har ni till?

Personligen brukar jag ta vanlig findus oxpytt hacka fefferoni i, strösla lite persilja över, ringla på vitlöksås, ketchup och HP-sås, men behöver som sagt lite tips på vad man har i en hemmagjord?
Citera
2009-03-15, 17:46
Medlem
dePauls avatar
Jag har tre sorters "kött" i: Fläsk, Nöt och färs i någon form (oftast kall köttfärslimpa som jag tärnar). Köttet kan vara förkokt eller rått, beroende på styckningsdetalj.

Jag slänger aldrig in allt på en gång, utan kör varje ingrediens var för sig för att gifta ihop alltsammans på slutet och endast värma upp.

~Paul~
Citera
2009-03-15, 17:58
Medlem
yeahgrrs avatar
min favoritpytt består av överbliven utskuren biff eller oxfile som tärnas och snabbsteks, tärnad potatis, grovhackad rödlök och kantareller.... flingsalt och svartpeppar ... och som dePaul också skrev.... stekt var för sig och ihopföst till en pytt på slutet.... gärna ett stekt ägg med rinnig gula till......
Citera
2009-03-15, 19:52
Medlem
Californias avatar
Förutom kött så brukar jag köra med någon kryddkorv, samt massor med lök. Morot är inte helt fel att ha i heller!
Citera
2009-03-15, 21:53
Medlem
azerbadjans avatar
Jag gillar felix färdiga krögarpytt. Lätt att steka, jättegod med lite rödbetor och ketchup till, kanske ett glas juice. Passar mig perfekt, billigt och räcker länge. (En stor förpackning kanske 35-40 kronor, vet inte exakt, men något runt där).

Jag brukar även hacka upp lite grönsaker till pytte, gurka och tomat typ. Sen givetvis steker jag ett ägg eller två till detta, sen på med HP-sås. Mmmm
Citera
2009-03-15, 22:14
Medlem
hazepurples avatar
oxpytt som är så god, men jag fattar inte folk som har ketchup till.. det ska jö va rödbettor och ett stekt ägg med rinnig gula
själv har jag aldrig gjort ngn egen pytt så tipsa på

mvh
Citera
2009-03-16, 00:04
Medlem
Nu gör ju jag inte pytt så ofta, men jag undrar om man verkligen behöver steka ägget? Jag kan tänka mig att det är gott att bara knäcka ett rått ägg över pytten. Som med carbonara ungefär.
Citera
2009-03-16, 00:58
Medlem
hazepurples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoq
Nu gör ju jag inte pytt så ofta, men jag undrar om man verkligen behöver steka ägget? Jag kan tänka mig att det är gott att bara knäcka ett rått ägg över pytten. Som med carbonara ungefär.

sett att pytt brukar serveras med en rå gula i ena halvan av ett ägg till.. vitan är nog inte så god att ha rå till..

mvh
Citera
2009-03-19, 01:01
Medlem
KnockeSmockes avatar
När man har ledsnat på julbordet är det perfekt att göra pytt på resterna. Annars tycker jag att det kan vara gott att både ha lite nötdelar + nån smakrik korv i.

Jag gillar att äta pytt med samma tillbehör som till sill; knäckebröd med stark ost och kryddig nubbe!
Citera
2009-03-19, 04:58
Bannlyst
Även om det är jäkligt gott är det sällan jag gör pytt. Men då det händer använder jag alltid råstekt potatis, som inte mosar sönder så lätt, som tärnad kokt dito.

Sen är det bara att slänga i det man har; korv, tärnad fläskkotlett, kassler, köttbullar osv.

Till det tillkommer oftast ett eller två stekta ägg och de obligatoriska rödbetorna. Sen kan man ochså addera lite worcestersås för ytterligare njutning.

DONE!
Senast redigerad av Paraflex 2009-03-19 kl. 05:00.
Citera
2009-03-19, 08:08
Bannlyst
Det blir oftast att man slänger i någotslags kött i tillsammans med korv, bacon och persilja detta toppas med några ägg rödbetor,ketchup och tabasco händer också ibland
Citera
2009-03-19, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chinanski
Det blir oftast att man slänger i någotslags kött i tillsammans med korv, bacon och persilja detta toppas med några ägg rödbetor,ketchup och tabasco händer också ibland
Det där låter helt sjukt soft, lite bett i grejorna samtidigt som man faktiskt får en bra variation på köttet. Ketchup vetifan dock, har tröttnat en smula på den "tillsatsen" under min tid på de brittiska öarna nu, var väl förvisso inget jättefan innan heller, men det blev ju knappast bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in