• 1
  • 2
2009-03-15, 17:05
Medlem
Min hund ska alltid lägga sig och sova på olika föremål, av någon anledning. I soffan gäller alltid fjärrkontrollen () eller mobiltelefon, annars är det skor, tuggben, bok, sten, osv allt som liksom ryms innanför kroppen så att säga. Helst lägger sig hunden mitt på.

Varför gör h*n så, och gör era hundar samma sak?

Är det någon slags vargbeteende i stil med att de vill alstra värme?
Citera
2009-03-15, 17:13
Medlem
Bluebeast72s avatar
Vovven vill helt enkelt vakta era saker. Högsta naturligt beteende o som okänd för vovven bör man ej försöka utmana den genom att ta dess saker den vaktar.
Senast redigerad av Bluebeast72 2009-03-15 kl. 17:18.
Citera
2009-03-15, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Vovven vill helt enkelt vakta era saker. Högsta naturligt beteende o som okänd för vovven bör man ej försöka utmana den genom att ta dess saker den vaktar.

Du har säkert rätt. Har varit inne på det spåret jag med, men jag har fått intrycket att min hund vaktar grejer när den lägger sig och har uppsikt över det, alltså mitt framför framtassarna eller liknande. Då kan det som du säger vara lite känsligt att komma nära för främlingar

Med min är det så att det just med mobiltelefon och dylikt är just ligga mitt på som en gammal padda för att sedan snällt böka på sig när jag vill ta den. Det kan ju ha att göra med att jag "får" ta det den vaktar... Har dock alltid uppfattat det som att de tycker att själva liggandet på saker är mysigt.
Där ser man.
Citera
2009-03-15, 18:04
Medlem
bessies avatar
man kan ju undra varför mobil och fjärrkontroll ligger i soffan ? har du inget bord.min hund har inte det beteendet ,har inte märkt att hon vill ligga på saker .
Citera
2009-03-15, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
man kan ju undra varför mobil och fjärrkontroll ligger i soffan ? har du inget bord.min hund har inte det beteendet ,har inte märkt att hon vill ligga på saker .

Nu ska vi inte vara sådana, ja jag är soffbordslös - och stolt över det!

Min soffa är stooor ska tilläggas, så det är inte som att det inte finns plats att ligga på annat än fjärrkontroller och... stenar

Det kanske bara är ett litet personlighetsdrag hos min hund. Jag har ingenting emot det, på det här sättet tappar jag ju aldrig bort min fjärrkontroll.
Med 99.9% säkerhet ligger den under den snarkande paddan.
Citera
2009-03-15, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72

Tror också på detta.
Min hund (en rottweiler med vaktinstinkt) lägger sig alltid, efter att jag gått och lagt mig i sängen, vid dörröppningen från sovrummet till resten av lägenheten. Tror det är för att hon vill skydda mig och ha uppsikt över ytterdörren. Hon ligger aldrig där annars under dagen, bara på natten. Då oftast hela natten i princip, om hon inte ligger precis vid ytterdörren.
Citera
2009-03-15, 20:15
Medlem
Snurrens avatar
Min väninnas S:t Bernhardshund vill lägga sig över mig eller luta sig tungt mot mig. Ska jag ta det som en komplimang? Hunden är snäll och så men man blir så nerkladdad med drägel.
Citera
2009-03-15, 20:24
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Min väninnas S:t Bernhardshund vill lägga sig över mig eller luta sig tungt mot mig. Ska jag ta det som en komplimang? Hunden är snäll och så men man blir så nerkladdad med drägel.

Låt absolut inte hunden lägga sig ÖVER dig, det är en kraftig dominanshandling som kan få oönskade konsekvenser, i synnerhet med tanke på hur stor en St Bernhard är. Att luta sig tungt emot dig är på gränsen och påminner om när hästar kliar sig mot människor, vilket också är en dominanshandling som man måste svara på.

Skulle rekommendera att du knuffar bort hunden milt men bestämt och att DU bestämmer när DU vill klia eller klappa hunden, inte faller för frestelsen att göra hunden till viljes var gång den gör en invit.

OnT så tror jag vissa hundar är mera samlare än andra och håller ordning inte bara på sin flock utan även på flockens tillhörigheter. Men beroende på vad det är för en hund kan det finnas dominanta inslag i beteendet också, liksom att vissa hundar envisas att lägga sig i dörröppningar så att alla får kliva över dem. Något att se upp med om man har en alfahund.
Citera
2009-03-15, 20:32
Medlem
Snurrens avatar
Hennes matte hänvisar henne bestämt till liggplatsen när hon gör det. Jag är SÅ tacksam att det finns kloka hundägare. Och nej det kändes inte helt bra med hundens beteende det var därför jag frågade. Att mina katter hänger på mina gäster ser jag inte alls som samma typ av problem.
Citera
2009-03-15, 20:42
Medlem
varför slänger hundar röven i huvet på en när man busar med dem ? alltid röven först som en jäla slägga. har man otur får man hundpung i munnen
Citera
2009-03-15, 21:00
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apor
varför slänger hundar röven i huvet på en när man busar med dem ? alltid röven först som en jäla slägga. har man otur får man hundpung i munnen

Det där var inte ett riktigt seriöst inlägg! Men själv avskyr jag när hundar försöker jucka på mitt ben
Citera
2009-03-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Det där var inte ett riktigt seriöst inlägg! Men själv avskyr jag när hundar försöker jucka på mitt ben

jo det är seriöst? eller är de ute specifikt efter mej ? med större hundar råkar jag alltid ut för hundar som verkar nästan ta sats för slänga sina bakdelar mot mitt huvud som värmesökande projktiler. trodde detta var norm ? de liksom trycker ner huvudet i golvet/mattan/jordet o bara bonkar med röven. no kidding

jucka är väl naturligt hehe. gläd dej åt naturens under! eller nåt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in