Citat:
Ursprungligen postat av Trolldockan
I min familj har vi barn visat oss bli extremt olika, hur vi bemter problem och frhller oss till andra mnniskor.
Den lugne storebrodern och den lite hetsiga mellansystern. Jag r den ambivalenta lillsyrran.
Vill inte skriva mer, fr att hlla rent frn n mer frdomar som jag planterat redan.
Tror du att din roll i syskonskaran haft betydelse fr hur du handskas med ditt liv och upplevs?
Jag vill hra hur du upplevt att din "fdelseplats" i familjen pverkat dig. r du ensambarn s bertta grna.
Har det pverkat ditt liv?
Hade du (tror du) varit en annan om du inte haft den platsen du har i syskonskaran?
Och frn er ensambarn vill jag hra om ni saknat syskon, och p vilket stt?
Jag r lillebror. Jag har en storasyster som r tio r ldre och en brorsa som r sex r ldre.
Vi r alla ganska olika till sttet.
Brorsan r utt sett social och driftig men int tillbakadragen och pratar aldrig om knslor. Syrran r utt sett delvis framt men ocks ibland vldigt osker.
Hon har kontrollbehov mot dem som hon bryr sig om och kan vara beskftig.
jag r ganska social och ppen men r mycket av en ensamvarg och r den som har mest intressen av oss tre.
Jag fr ofta hra att jag r den smartaste och min brorsa r avundsjuk p mig fr att jag haft det ltt fr mig. Han r ingen pluggare utan egen fretagare. andra sidan avundas jag hans framgngar med det motsatta knet.
Sedan tycker bde min syrra och min brorsa att jag varit bortskmd av min mamma, eftersom jag var sjuk som barn, s har min mamma alltid varit extra orolig fr mig. Sedan r vl hon och jag mest lika till sttet.
Vi syskon r alla tre konstnrligt och musikaliskt lagda, syrran r utbildad konstnr och brorsan frisr. Syrran och jag har lttast att prata, nr brorsan och jag pratar blir det stelt. Jag hamnar d ltt i spexar-rollen, jag r bra p att imitera s jag kan f brorsan att skratta genom att imitera vr excentriska far.
Brorsan umgicks mycket nr vu vxte upp, delade rum och s. Nu har vi ytterst lite kontakt och det kan jag sakna.
Syrran och jga har ftt bttre kontakt den sista tiden.