• 1
  • 2
2009-03-14, 22:58
Medlem
Trolldockans avatar
I min familj har vi barn visat oss bli extremt olika, hur vi bemter problem och frhller oss till andra mnniskor.
Den lugne storebrodern och den lite hetsiga mellansystern. Jag r den ambivalenta lillsyrran.
Vill inte skriva mer, fr att hlla rent frn n mer frdomar som jag planterat redan.
Tror du att din roll i syskonskaran haft betydelse fr hur du handskas med ditt liv och upplevs?

Jag vill hra hur du upplevt att din "fdelseplats" i familjen pverkat dig. r du ensambarn s bertta grna.

Har det pverkat ditt liv?
Hade du (tror du) varit en annan om du inte haft den platsen du har i syskonskaran?

Och frn er ensambarn vill jag hra om ni saknat syskon, och p vilket stt?
Citera
2009-03-14, 23:07
Medlem
Ipwns avatar
Jag har vl alltid varit det lugna mellanbarnet som ingen mrker av srskillt mycket frutom nr jag stller till med otyg levt i skuggan av en attentionwhore till ldre bror och en hetsig lillebror men det blev folk av mig ocks . Tror inte det har pverkat mig srskillt mycket, gillar att vara sjlvstndig har i princip alltid krt mit eget race. Hade antagligen varit annorlunda om jag varit fdd sist, om jag varit fdd frst s tror jag inte min roll hade varit s annorlunda. Hade nog varit samma storebror och person som jag r nu.
Citera
2009-03-14, 23:11
Medlem
Trolldockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipwn
Jag har vl alltid varit det lugna mellanbarnet som ingen mrker av srskillt mycket frutom nr jag stller till med otyg levt i skuggan av en attentionwhore till ldre bror och en hetsig lillebror men det blev folk av mig ocks . Tror inte det har pverkat mig srskillt mycket, gillar att vara sjlvstndig har i princip alltid krt mit eget race. Hade antagligen varit annorlunda om jag varit fdd sist, om jag varit fdd frst s tror jag inte min roll hade varit s annorlunda. Hade nog varit samma storebror och person som jag r nu.
Ja just det! Spelar skert in vilket kn man r. Stor skillnad p er; tre pojkar och oss, en pojke och tv tjejer. Men men...
Citera
2009-03-14, 23:12
Medlem
Derangements avatar
Utan att avslja ngonting om min egen situation s kan jag ju komma med lite generella kommentarer.

Jag uppfattar det som om de ldre syskonen oftast har en svrare uppvxt d frldrarna tvingas uppleva alla deras misstag fr frsta gngen, medan de yngre barnen kan glida p frstelsens rkmacka. Jag tror att detta kan glla oftare i fall d bda barnen r av samma kn.
Ex. Storebror Anders, som d r 14-16 r gammal, r ute och super fr att sedan komma hem full som en kastrull och skmma ut sig framfr frldrarna. Detta resulterar i en hel lista av konsekvenser, men framfrallt s tappar frldrarna all tillit fr deras son. Nr lillebror Erik som r 2 r yngre sedan gr exakt samma sak s r frldrarna frberedda och det r inte samma besvikelse eller chock den hr gngen.
Citera
2009-03-14, 23:12
Medlem
Jag och mina syskon har faktiskt precis samma upplgg som er, vad mrkligt. Jag r ambivalent lillasyster... inte bara inom relationer, utan med det mesta nr jag tnker efter. Karrir, bekantskaper, ekonomi, osv. Du r definitivt ngonting p spren!

Jag kan tnka mig att jag r en rastls partner. Lite lttsttt och bortskmd med att allt ska vara kuuul hela tiden.
Citera
2009-03-14, 23:14
Medlem
r det enda barnet, tnker inte dirket p hur det r, och hur det skulle vara att ha syskon eftersom det r en sjlvklarhet fr mig att jag inte har ngra.
Senast redigerad av JungleBoB 2009-03-14 kl. 23:26.
Citera
2009-03-14, 23:24
Medlem
Trolldockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Jag och mina syskon har faktiskt precis samma upplgg som er, vad mrkligt. Jag r ambivalent lillasyster... inte bara inom relationer, utan med det mesta nr jag tnker efter. Karrir, bekantskaper, ekonomi, osv. Du r definitivt ngonting p spren!

Jag kan tnka mig att jag r en rastls partner. Lite lttsttt och bortskmd med att allt ska vara kuuul hela tiden.
Jo jag vet. Jag tror jag r ngot p spret. Jag r inte s dum jag heller. Fan, r vi separerade twins? Jag misstnkte hela min barndom att jag var adopterad.

P tal om det, ni som r minstingbarn, har ni knt att ni r lite speciella? Eller tvrtom, att ni kom sist p sladden och egentligen var mer n era frldrar eg ville ha?
Citera
2009-03-14, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trolldockan
Jo jag vet. Jag tror jag r ngot p spret. Jag r inte s dum jag heller. Fan, r vi separerade twins? Jag misstnkte hela min barndom att jag var adopterad.

P tal om det, ni som r minstingbarn, har ni knt att ni r lite speciella? Eller tvrtom, att ni kom sist p sladden och egentligen var mer n era frldrar eg ville ha?

Jag r sladdisen frn helvetet, 10 r.
Jag upplever inte att jag vart speciellt behandlad under min korta tid i hemmet, jag upplever heller inte att jag vart behandlad annorlunda.
Citera
2009-03-14, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolldockan

Nu nr du sger det s har jag alltid knt mig lite som ett troll...

Jag har alltid knt mig speciell p det sttet att jag gillat uppmrksamhet och "go" mer n mina syskon; de r nog lite mer skra p sig sjlva n jag. Som minsting r man ju alltid p efterklken och lite, lite mer misslyckad. Man vill vxa upp lika snabbt. Dr kan det g fel och man blir det svarta fret istllet, just fr att allt ska g s fort och fr att man vill s mycket.
Citera
2009-03-14, 23:51
Medlem
Trolldockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Nu nr du sger det s har jag alltid knt mig lite som ett troll...

Jag har alltid knt mig speciell p det sttet att jag gillat uppmrksamhet och "go" mer n mina syskon; de r nog lite mer skra p sig sjlva n jag. Som minsting r man ju alltid p efterklken och lite, lite mer misslyckad. Man vill vxa upp lika snabbt. Dr kan det g fel och man blir det svarta fret istllet, just fr att allt ska g s fort och fr att man vill s mycket.

Det dr kan jag stmma in p helt o fullt. Alltid varit "ldre och mer mogen" n jag varit ldersmssigt. Man fr svrt att greppa att man r s liten som man r egentligen tror jag. Tlamod r nog det jag behvt va mest p. Men visst, ven mer ordd n de som minsting.
"allt ska g s fort och fr att man vill s mycket" sger det mesta ur min vinkel som minsting.
Citera
2009-03-14, 23:54
Medlem
Pratbubblans avatar
Jag har varit lillasyster, mellansyster och r nu storasyster.

I elva r var jag lillminstingen i familjen. Jag hade en storebror som var tre r ldre n mig. Han en lugn, trygg, ordd, ledartyp. Jag en babblig knasboll med mnga i jrn i luften som alltid gjorde saker p mitt eget lilla vis och lockade folk till skratt. S kom vr lillebror - en envis, snll varelse med hett temperament och obekymrad om vad andra tyckte om honom. D blev jag pltsligt mellansyskon. Hamnade lite i skymundan mellan tv brder som tog mycket plats. Och p mnga stt var det frivilligt. Jag tyckte om att lsa och drmma mig bort och hade inget behov av att synas och hras i familjen.

Den rollen hade jag till jag var 28 r och storebror dog. Lillebror var inte myndig och mina frldrar var i ett chocktillstnd. Pltsligt tvingades jag bli ldsta barnet. Och den rollen har jag haft i runt 20 r. Jag var inte beredd p detta - och den rollen var svrast att ta till mig. Jag hade alltid gtt undan, inte brytt mig. Alltid ltit min storebror, den givne ledaren, ta p sig allt ansvar som ldst i syskonskaran. Pltsligt skulle jag finnas till fr min lillebror som var vilse i pannkakan och mina frldrar som inte visste ut och in.

Frn den dagen blev de mer beroende av mig. Bda gick i pension det ret. Mamma p grund av ohlsa och pappa p grund av lder. Nej, den rollen var jag inte beredd p. Det var ju en roll som min bror frivilligt tagit p sig och ville ha. Och den rollen ndrade mig mer n de tv andra rollerna jag haft i syskonskaran. Inte en roll jag valt, inte en roll jag var skapt fr, men det har ftt g nd.

P vilket stt har jag frndrat? Den del av mig som varit rastls, som velat flytta och fara, har tryckts tillbaka fr den del av mig som vill ta hand om och stlla upp fr familjen. Inget jag ville i grund och botten, men s blev det. Nu hrs jag och mrks p ett helt annat stt i familjen. Jag tar ton, jag sger ifrn och jag tar mest plats. Inget jag hade tnkt, men s blev det. Och jag har vant mig vid att vara en annan n vad jag trodde mig kunna vara den dagen nr jag var 28 r och fick telefonsamtalet om att jag hade frlorat min bror.

Det har definitivt pverkat mig i mitt yrkesval. Numera har jag ett jobb dr jag ansvarar fr och bestmmer ver runt 20 anstllda. Ett sdant jobb skulle jag aldrig ha tagit eller velat ha nr jag var mellanbarn och gillade att flyta med utan att ta ansvar.
Senast redigerad av Pratbubblan 2009-03-14 kl. 23:58.
Citera
2009-03-14, 23:57
Medlem
DDKs avatar
Syrran r 16 och brorsan 13 r ldre n jag, fast vi har samma pron. De skildes nr jag var typ 2 r. Har haft en mrklig uppvxt som jag delvis tillbringat med syrran, delvis hemma med en styvfarsa som inte tlde barn och en brorsa som var en skitstvel. Stack hemifrn frsta gngen som 14-ring och flyttade ut definitivt vid 16. Syrran och jag r mycket nra varandra medan jag utan dligt samvete skulle byta in brorsan mot en rostig Nissan Micra -98.

EDIT: OnT - r nog en rtt typisk lillbrorsa och har alltid gtt mina egna vgar, tryggt frvissad om att ngon annan griper in nr det gr t helvete
Senast redigerad av DDK 2009-03-15 kl. 00:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in