• 1
  • 2
2009-03-14, 00:50
Medlem
The Spoony Bards avatar
Hejsan, ponera att man skulle vilja byta sitt Svensson efternamn till något lite mer adelsklingande.

Vad jag förstått är detta möjligt så länge det inte är någon "etablerad" adelssläkt eller vad man ska säga.

Finns det någon lista på utdöda adelsnamn man får byta till, alternativt en lista på de efternamn som är off limits?
Citera
2009-03-14, 02:24
Medlem
Ett namnbyte ā la Löwengrip kommer oundvikligen att förse dig med en stigmatiserande töntstämpel. Ingen som "räknas" i samhället kommer att betrakta dig som någonting annat än en ömkansvärd wannabe av den värsta sorten. På sin höjd kommer du att lyckas slå ett par blå(blodiga?) dunster i ögonen på andra, troskyldiga Svenssons... varför detta nu skulle vara så viktigt.

Du kan pimpa en Volvo 242:a så mycket du vill, det kommer ändå att synas på långt håll att det inte är någon Rolls. Finhet kommer inifrån och sitter inte i efternamnet. Så ta och glöm det här larvet nu, ok ?
Citera
2009-03-14, 03:39
Medlem
GinnyVs avatar
Snälla snälla du, försök inte byta till något adelsnamn. De är i regel fruktansvärt fåniga, typ af Månstråle, Polstierna och sån skit.
Vill du ha ett lite mer ovanligt namn än till exempel Johansson, kolla tillbaka i din egen släkt en bit. Du har med säkerhet något mer "intressant" efternamn bara några få generationer tillbaka. De flesta har det. Och eftersom det i så fall är ett släktnamn borde det inte heller vara några som helst problem att få byta till det namnet.
Jag har full förståelse för att man kanske inte vill ha ett av alla dessa -son-namn, men det betyder ju inte att man behöver gå runt som någon låtsasadel och känna sig förmer än alla andra.
Citera
2009-03-14, 16:18
Bannlyst
Lånar tråden lite.Det är som bekant inte lov att ta redan existerande adelsnamn.Vad tror ni kommer ske med namnet Westling i framtiden?
Citera
2009-03-14, 16:26
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chinanski
Lånar tråden lite.Det är som bekant inte lov att ta redan existerande adelsnamn.Vad tror ni kommer ske med namnet Westling i framtiden?

Eftersom Daniel tar namnet Bernadotte vid giftermålet så tappar namnet Westling betydelse.
Citera
2009-03-14, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Eftersom Daniel tar namnet Bernadotte vid giftermålet så tappar namnet Westling betydelse.
Jaha sedär jag hade inte en aning om det.
Citera
2009-03-14, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Jaha sedär jag hade inte en aning om det.nu vet jag ,Tackar.
Citera
2009-03-14, 17:42
Medlem
hönsmammas avatar
Jag tycker att Silfwerfisq är ett synnerligen fint och unikt namn
Citera
2009-03-14, 17:49
Bannlyst
Snutnamn är minst lika fina!

http://snutnamn.blogspot.com/
Citera
2009-03-14, 17:56
Medlem
Riktigt töntigt, folk kommer att se dig som en person som försöker vara någon du inte är. Ungefär som en blond och blåögd som bryter på arabiska.

Som någon nämnde så kan du släktforska och se om du hittar ett tjusigt namn längre bak någonstans. Kanske har du rätt att ta det.
Citera
2009-03-14, 17:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Spoony Bard
Hejsan, ponera att man skulle vilja byta sitt Svensson efternamn till något lite mer adelsklingande.
Då får man, som tråden redan har visat, för det första vara beredd på att utsättas för en del spe och häcklande.

Citat:
Vad jag förstått är detta möjligt så länge det inte är någon "etablerad" adelssläkt eller vad man ska säga.
Precis samma regler gäller nu för adelsnamn som för andra. Du får inte hitta på ett nytt namn som redan bärs. Och nya efternamn måste bestå av bara ett enda ord, så du har ingen chans att byta namn till "von Svensson", till exempel. Patentverket är däremot numera rätt liberalt, och tillåter också rätt uppenbara plankningar, så länge de inte direkt kan sammanblandas med någon existerande familj.

Citat:
Finns det någon lista på utdöda adelsnamn man får byta till, alternativt en lista på de efternamn som är off limits?
Listan på namnen på levande ätter på Riddarhuset kan du hitta här. Ditt problem är att alla familjer med adelsklingande namn inte är immatrikulerade på Riddarhuset. Du kan komplettera med medlemmarna av Ointroducerad adels förening.

En lista över tidigare burna, men idag utdöda, adelsnamn, kan du hitta i registret till Elgenstiernas "Svenska adelns ättartavlor", som du kan hitta på referensavdelningen för större bibliotek, samt på ställen som riksarkivet, Genealogiska Föreningen och Sverige Släktförskarförbund, men som däremot inte finns online. Var dock beredd på att också utdöda adelssläkter kan ha kvarlevande ättlingar på kvinnolinjen som kan tycka att det är en kränkande stöld att du plankar deras förfäders namn utan att ha nåt med dem att göra. Jag skulle till exempel inte bli särskilt glad om det plötsligt dök upp nån totalt okänd figur och påstod att h*n hette Sk******sköld i efternamn.
Citera
2009-03-14, 18:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chinanski
Adelsnamn åtnjuter sedan 1983 precis samma skydd som alla andra namn, inklusive Westling, så det kan inte bli någon som helst skillnad. För övrigt är medlemmarna av kungahuset inte adliga, utan just kungliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in