Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Svensson, bliv vid din läst!
Höll på att få krupp-hosta för ngt år sedan när man såg på bröllopssidorna att "Brudparet har antagit släktnamnet ******ius", men sedan visade det sig att det var brudens mormors flicknamn (inte för att det är adligt, men ändå.
Ett av föräldraparen på vårt föräldrakooperativa dagis hette *****stierna. De var helt öppna med att det kom från hustruns mormor. Blev en viss namnkrock eftersom herr *****stierna hade ett y-namn som förnamn.
Citat:
Däremot förstår jag inte denna fascination för ovanliga efternamn.
Jag kan nog iofs förstå den, i och med att våra fossiliserade patronymika till efternamn är så extremt vanliga. Andersson och Johansson är ju namn som mer än en kvarts miljon svenskar har vardera, och de sex vanligaste efternamnen har tilsammans mer än en miljon bärare. Heter man Maria Johansson och bor i Stockholm finns det mer än 250 andra i stan som heter likadant. Jag kan förstå att man önskar något
lite ovanligare då, och det kan jag egentligen inte förhäva mig över, bara för att jag sjålv är ensam om min namnkombination i Sverige, och jag inte vet när
mitt efternamn kom till, eftersom det finns så långt tillbaka som det går att följa förfäder åt det hållet.
Därmed inte sagt att jag fördenskull hyser någon större förståelse för viljan att anta släktnamn som antyder att man finns i Adelskalendern fast man inte gör det. Såå jäkla mycket prestige har väl inte adeln nuförtiden? Och forstsätter det så här, kommer det snart att vara exklusivt att heta Eriksson eller Larsson.