Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-14, 00:24
  #1
Medlem
Tranquility Bass avatar
Kort sagt undrar jag vilket ansvar en styrelseledamot har i en ideell förening? Kan man bli personlig ansvarig så länge man verkat efter bästa förmåga?
Citera
2009-03-14, 08:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Kort sagt undrar jag vilket ansvar en styrelseledamot har i en ideell förening? Kan man bli personlig ansvarig så länge man verkat efter bästa förmåga?


Ja, Styrelseledamöterna har solidariskt ansvar för det som beslutas. I regel är dock föreningen en egen juridisk person och därför ansvarig för sina egna avtal mellan företag och föreningen...

Jag tror inte jag heller är helt ute och cyklar när jag säger att i regel det i ekonomisk väg styrelseledamöter brukar bli ansvariga för är om skatter och sådant inte har skötts.

Drar man det ett steg längre skulle en ledamot som grovt missskött sig i verksamheten så skulle det kunna innebära att ledamoten får ett skadeståndsansvar emot föreningen... Men ofta beviljas det ju ansvarsfrihet, och efter det är det mycket svårare att föra sådan talan...

Någon kan ju tilllägga och dra ifrån om det inte stämmer, men så här har jag uppfattat det under mina snart 10 år inom idella föreningar och dess styrelser....

du kan läsa mer på:
http://www.skatteverket.se/infotext/...c80002091.html
Citera
2009-05-17, 23:29
  #3
Medlem
Att man är ansvarig för ekonomin är ju en grej, men hur är rättsläget när det gäller andra saker.

Har blivit ordförande i en barn/ungdomsverksamhet och ett vanligt återkommande mantra är att ordförande är ansvarig för allt.

Jag menar vad har styrelsen/ordförande för ansvar för sina övriga myndiga ledare/tränare och vad de kan hitta på?
Citera
2009-05-18, 06:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greger-Percy
Att man är ansvarig för ekonomin är ju en grej, men hur är rättsläget när det gäller andra saker.

Har blivit ordförande i en barn/ungdomsverksamhet och ett vanligt återkommande mantra är att ordförande är ansvarig för allt.

Jag menar vad har styrelsen/ordförande för ansvar för sina övriga myndiga ledare/tränare och vad de kan hitta på?


Styrelsen är solidariskt ansvarig för allt i föreningen. Punkt slut. Ordföranden är inte mer ansvarig än någon annan för de beslut som fattas.

Får man ansvarsfrihet på årsstämman, så har stämman ansvaret. Dom godkänner ju styrelsen.

Tränare och ledare har också fullt ansvar för den verksamhet de bedriver. Om en tränare eller ledare misssköter sig, så kan inte órdföranden åka dit på det, däremot förväntas ordföranden att agera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback