2009-07-14, 03:14
Medlem
Nr19UtanBanans avatar
Såg detta i annan tråd och drog mig till minnes denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Mandingo
Jag är grymt torsk på findus gurkmayo, sweet baby rays bbq och konsumerar tubvis med remolad...
...långsökt ja....

Gött att se att du kommit igång med fiskätandet. När du väl får en fin makrill så kommer du att vara fast. Nyfiskad och rökt själv, det är nåt att döda för...
Citera
2009-07-14, 23:50
Medlem
Mandingos avatar
grejen är att senaste gången jag provade makrill var den direkt från fiskhamnen... hjälpte inte överhuvudtaget... jag klöktes likförbannat...
Citera
2009-07-15, 08:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
grejen är att senaste gången jag provade makrill var den direkt från fiskhamnen... hjälpte inte överhuvudtaget... jag klöktes likförbannat...
Makrill är inte det smartaste valet. Personligen gillar jag fisk rent allmänt men har väldigt svårt för just makrills oljiga och kvalmiga smak. Undantaget är förståss rökt makrill.

~Paul~
Citera
2009-07-18, 03:54
Medlem
Mandingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Makrill är inte det smartaste valet. Personligen gillar jag fisk rent allmänt men har väldigt svårt för just makrills oljiga och kvalmiga smak. Undantaget är förståss rökt makrill.

~Paul~
samma för mig där, likaså kan jag fortfarande inte vistas i ett kök där det steks lax...

ska ge mig på den rökta nån gång... men nu bär det snart av mot öland, kalmarflundrans förlovade land... de är så jävla goda!
Citera
2009-07-18, 09:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
samma för mig där, likaså kan jag fortfarande inte vistas i ett kök där det steks lax...

ska ge mig på den rökta nån gång... men nu bär det snart av mot öland, kalmarflundrans förlovade land... de är så jävla goda!
Ja plattfisk är kanon när den är korrekt tillagad. Kan också vara en total katastrof . Är det skrubbskädda du har i tankarna?

~Paul~
Citera
2009-07-18, 23:16
Medlem
Litet gult djurs avatar
Hunger är en bra krydda. Ta med dig en burk makrill, smör, hårdbröd och ett par öl och ge dig ut på en låååång tur i naturen en solig dag, se till att du blir helt utmattad av hunger och törst innan du stannar för att fika.
Citera
2009-07-19, 09:11
Medlem
Verkrachtings avatar
Jag har alltid älskat makrill, fram till för några år sedan, då jag åt makrillfiléer som var hela, huvudet och hela helvetet kvar i tomatsåsen. Det var ju bara käka det för att inte värka dum. Men efter det så har jag avstått
Citera
2010-05-27, 20:07
Medlem
Pelmazos avatar
Jag förstår precis din känsla. Jag har dock problemet att jag inte gillar fisk över huvud taget, inte ens fiskpinnar. Detta är alltså inte bara något jag har fått för mig, utan lukten och smaken är bara äcklig.

Jag har hela tiden fått höra att jag kommer lära mig att uppskatta fisk och skaldjur, men jag börjar faktiskt tvivla nu.

Det finns endast ett undantag, och det är grillad svärdfisk som faktiskt är riktigt gott. Detta beror dock på att det smakar kött.

Frågan är bara om det går att lära sig tycka om nya maträtter.
Citera
2010-05-27, 20:50
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelmazo
Jag förstår precis din känsla. Jag har dock problemet att jag inte gillar fisk över huvud taget, inte ens fiskpinnar. Detta är alltså inte bara något jag har fått för mig, utan lukten och smaken är bara äcklig.

Jag har hela tiden fått höra att jag kommer lära mig att uppskatta fisk och skaldjur, men jag börjar faktiskt tvivla nu.

Det finns endast ett undantag, och det är grillad svärdfisk som faktiskt är riktigt gott. Detta beror dock på att det smakar kött.

Frågan är bara om det går att lära sig tycka om nya maträtter.

Klart att man kan lära sig tycka om en viss råvara eller maträtt. Detsamma gäller i stor utsträckning också dryck. Få tycker att sprit eller vin är gott i början, men de flesta lär sig och tycker tillslut att det är ganska gott.

Varför man ska lära sig att tycka om någon man inte gillar är dock en annan fråga, och där tycker åtminstone jag att svaret är mindre givet. Om du inte vill äta fisk och skaldjur finns det ingen anledning att tvinga i sig det.
Citera
2010-05-27, 21:18
Medlem
smör, mycket smör, antingen skirat till fisken eller stekt i mycket smör
saffran funkar bra med, tex koka med lite kokosmjölk, chili, ingefära och saffran (eller curry om du är lagd åt det hållet) och servera med ris
prova att linda i bacon med, brukar fixa det mesta
sill med nubbe är ju jävligt ätbart också
håller nog koll på denna tråden, har också svårt som fasen för fisk...
Citera
2010-05-27, 22:05
Medlem
X666s avatar
Skaldjur som är så jäkla gott! Ostron, citron och ev. lite tabasco

Skaldjuren kan du gratinera med lite färska örter och nån god ost, tex västerbotten eller roquefort
Citera
2010-05-27, 22:24
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Varför man ska lära sig att tycka om någon man inte gillar är dock en annan fråga, och där tycker åtminstone jag att svaret är mindre givet. Om du inte vill äta fisk och skaldjur finns det ingen anledning att tvinga i sig det.

Nu kommer jag in från sidan och svarar helt oombedd. Jag tycker själv illa om fisk och väldigt illa om skaldjur. Jag tvingar i mig fisk utan större problem medan det är totalstopp för skaldjur. Lukten, konsistensen och hela uppenbarelsen är för mycket för mig. Poängen för mig att försöka lära mig uppskatta främst fisk är dels att utöka mat-repertoaren och dels att kunna uppskatta bjudmat. Det är jobbigt i dagsläget att komma hem till folk och bli bjuden på fisk jag inte uppskattar även om den är vällagad och fin. Det vore helt enkelt mycket smidigare att kunna uppskatta fisk också. Att det är nyttigt är inte heller helt oviktigt, det blir en grej att lägga till vardagsmaten. Jag är väldigt mycket köttätare annars så lite fisk att växla med vore nog bra för mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in