Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-12, 00:18
  #1
Avstängd
Hej;

Åkte med ett ostæmplat månadskort i Oslos t-bana. Vakten var jævligt hotfull så det blev till att visa legitimation, men hade bara svenskt kørkort. han skrev inte ner varken hela personnummret eller mitt kørkortsnummer, så det han har ær namn och fødelsedatum, underskriften ær så långt ifrån min egna som møjligt.
Finns det något sætt jag kan undvika att betala boten på?

Tillæggas skall att jag inte hade en aning om att man var tvungen att stæmpla månadskorten i Norge så det var ingen medveten tjuvåkning. Har køpt tre månadskort på lika många månader och åkt utan att kontrolleras - visserligen slarvigt att aldrig bry sig om att læsa vad som står på kortet och att det skall stæmplas - men ændå.

Om jag inte betalar boten, får en rækning hemskickad som jag inte heller betalar, vad kan hænda då?
Borde jag inte ha møjlighet att bestrida boten i och med att de inte ens har mitt riktiga personnummer?
Citera
2009-03-12, 00:35
  #2
Medlem
När jag jobbade i Oslo sa en (som jag inte litar på) att det var bara att skita i eftersom man är skriven i Sverige.
Kom inte ihåg hur han motiverade det.
Citera
2009-03-12, 09:37
  #3
Medlem
cinnamonbuns avatar
har hört samma sak, att de inte orkar bry sig med folk som är skrivna utomlands. Har en tjejkompis som åkte dit och hon slapp betala för att hon var svensk, men det var två år sen kanske så de kan ju ha ändrat..
Citera
2009-03-17, 00:48
  #4
Medlem
jag torskade 2 ggr.. första gången sa jag min brors pers-nummer men med felaktig adress varpå den aldrig var giltig, andra gången hade jag förbannat brottom till flyget att jag inte ville chansa så ja slängde fram körkortet.
har skitit i att betala men får då å då nått brev från nått norskt indrivningsbolag. borde nog betala men vill vänta lite till:P
Citera
2009-03-17, 20:34
  #5
Avstängd
uncensoredwords: I mitt fall har de ju varken riktigt personnummer eller kørkortsnummer, så med andra ord borde mitt fall sluta som det dær du uppgav din brors eller vad tror du?
Citera
2009-03-19, 11:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagspoket
uncensoredwords: I mitt fall har de ju varken riktigt personnummer eller kørkortsnummer, så med andra ord borde mitt fall sluta som det dær du uppgav din brors eller vad tror du?


ja har du sagt fel pers-nummer så kan ja säga att du går helt fri.. värre är de andra gången du torskar å säger samma persnummer.. då kollar dom de och har en noering att de sagts innan..
Citera
2009-03-19, 15:22
  #7
Avstängd
uncensored: Jag har pratat med en norrman som sæger att det inte hænder något om man inte betalar. Det enda som irriterar mig ær att den jæveln fick mitt korrekta fødelsedatum(som iofs skiljer sig från mitt norska øfdelsedatum).
Du tror inte de kollar øvervakningskameror från platsen dær man åkte fast ifall man bestrider fakturan?
Citera
2009-03-19, 15:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagspoket
uncensored: Jag har pratat med en norrman som sæger att det inte hænder något om man inte betalar. Det enda som irriterar mig ær att den jæveln fick mitt korrekta fødelsedatum(som iofs skiljer sig från mitt norska øfdelsedatum).
Du tror inte de kollar øvervakningskameror från platsen dær man åkte fast ifall man bestrider fakturan?

Oftast brukar de enbart spara sånt i 24 timmar såvidare det inte hänt något brott. Plankning är inte ett sånt fall som gör att de sparar övervakningsfilmen.

Det som dock är intressant är att det borde väl rent teoretiskt sätt kunna finnas fler med ditt namn som är födda samma dag? Hur ska han då veta vem du är?
Citera
2009-04-06, 02:10
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zkcaml
Oftast brukar de enbart spara sånt i 24 timmar såvidare det inte hänt något brott. Plankning är inte ett sånt fall som gör att de sparar övervakningsfilmen.

Det som dock är intressant är att det borde väl rent teoretiskt sätt kunna finnas fler med ditt namn som är födda samma dag? Hur ska han då veta vem du är?


Jävla skit att jag har namnen nils,mandus,aaron....fucking hippieföräldrar.

Dock missade kontrollanten aaron, vilket är mitt tilltalsnamn och det jag står under i norksa registret.
Citera
2009-06-08, 22:13
  #10
Avstängd
Idag fick jag boten i posten, TRE MÅNADER efter tillfället ifråga. Borde jag inte kunna komma undan detta? Ska ringa och bråka med dem imorn. Någon som har tips på vad jag bör säga?
Citera
2009-06-09, 01:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagspoket
Idag fick jag boten i posten, TRE MÅNADER efter tillfället ifråga. Borde jag inte kunna komma undan detta? Ska ringa och bråka med dem imorn. Någon som har tips på vad jag bör säga?

Jag skulle bestrida att jag har åkt tunnelbana vid tillfället. Däremot kan det vara smart att editera bort namnen du har angivit i den här tråden. Chansen att de läser flashback är ganska så stor. Be även om att få adressen så att skicka in en kopia på din legitimation så att de kan jämföra den med underskrift och legitamtionsnummer (där bör de märka att det blir svårt, eftersom kontrollanten ej skrivit ner några sådana uppgifter) som kontrollanten ska ha tagit.
Citera
2009-06-09, 20:48
  #12
Avstängd
Ringde och skællde ut dem på kundservice. Visade sig att de som har den verkliga makten LAGT NED sin "telefoni-avdelning." Fick boten fryst mot att jag skickar in min namnteckning i tre upplagor(det faktum att kørkortsnummret var fel brydde de sig inte om, fast jag erbjød mig att faxa). Dessutom hade de bevisligen fel personnummer på boten.
Frågan ær hur de bedømer signaturen? Førmodligen inte særskilt objektivt...
Det faktum att jag istællet før førnamn skrev namnet på ett djur och bytte ut några bokstæver i efternamnet talar før att jag ær ganska safe om de ær objektiva.
Sjukt att man inte kan kontakta dem via annat æn post, øvervæger att førsøka ta reda på adressen och våldgæsta dem...

Funderar på att betala boten eftersom jag egentligen inte har något emot kollektivtrafik. Nu verkar det iofs som att jag kommer undan men... Kænns lite pissigt.

En mod får gærna editera bort mina namn førøvrigt.
__________________
Senast redigerad av Dagspoket 2009-06-09 kl. 20:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback