Citat:
Ursprungligen postat av
MasterBob
Med dagens skenande matpriser i efterdyningarna av kovid, ukrainakriget och stigande inflation + all annan skit de öser över oss vanliga knegare - så känner jag att det är på sin plats att diskutera de stigande matpriserna - och hur man kommer runt dessa och hittar ersättare.
För att ta ett exempel: ketchup är för mig en basvara. Och nu pratar jag inte om den blaskiga pissketchupen som ICA/COOP saluför för 15kr flaskan - utan riktig ketchup gjord på riktiga tomater så som Felix/Heinz. Över en natt så gick det ifrån dryga 20kr till 30kr. Tips från mig - ersätt den med Lidls sweet chili sås. Kostar 12kr flaskan och är mer mångsidig än ketchup + du får nästan 3 flaskor till priset av 1 flaska Felix ketchup.
Fyll på!
Amatör, katchup plundrar du ju på Burgerking (Heinz).
Mitt tips är att köpa kött från gård, naturligtvis kan man få billigt irländskt i cooputiken osv, men är man en hängiven "svenskt kött" så har värdet av att "storhandla" köttlådor blivit klart mer försvarbart, i synnerhet om man är några som delar.
Oerhört kul att göra nya rätter på recept med styckdetaljer man aldrig köpt tidigare men som man plötsligt har i frysen....