2021-12-05, 17:31
Medlem
Tenedors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitcoingrundaren
Har 1000kr att spendera på mat denna månad och behöver tips på vad jag ska köpa för att inte dö av näringsbrist.

Det jag tänkt lite på nu är:
Havregryn: 15kr för 500gram. Typ 25 portioner.
Mjölk: 15kr för 1.5 L
Leverpastej: 13 kr , 200 gram
Socker: 2 kg 23 kr
Ris: 45kr, 2 kg
Ägg: 45kr, 20 stycken.
2 ägg per dag kommer räcka i 10 dagar.
Glass: 2 liter, 20 kr.
Pulvermos: 20kr 3 stora portioner.

Kanske borde slösa 170kr på 1 kg proteinpulver också?
Enligt beräkningarna är 100 gram pulver 75 gram protein, men jag väger bara 67 kg så behöver inte så mycket protein, speciellt inte om jag äter ägg och annan mat. Så om jag kör på hälften så kommer det räcka i 20 dagar.

Kom gärna med tips på nåt annat, billigt helst och som räcker ett tag.
Kanske måste jag köpa c vitamintabletter för at inte dö av vitaminbrist?

1000 kronor på en månad är inte särskilt svårt. Börja med att skippa det onödiga, alltså allt på listan förutom ris och ägg. Är du stark psykiskt kan du fasta, men personligen hade jag valt att äta en rejäl måltid varje dag. Behöver du äta oftare får du köpa mjöl och göra chapati (bröd gjort på mjöl, vatten, olja och salt). Smakar helt okej, och fungerar bra som utfyllnad.

Annonsvaror är ett måste. Jag föredrar vattnig kycklingfilé för 30-40 kr/kg framför kycklingklubbor för 20 kr/kg, men det är en smaksak. Kassler finns ibland för 40 kr/kg också. Välj proteinkällor som kostar under 50 kr/kg, annars får det räcka med äggen.

En månad är ganska kort tid. Kör 1-2 dagar i veckan där du endast äter potatis/ris/spaghetti (kanske några ägg också), alternativt fastar helt. Då har du råd med 500+g kyckling/kassler/färs tillsammans med rotfrukter/ris varje dag resten av månaden. Lyxa till det med ett gäng clementiner på helgen.

Som sagt, 1000 kronor är ganska mycket pengar. Bryt ner det till en vecka i taget. 250 kronor i veckan räcker långt, särskilt om du kan tänka dig att dumpstra eller fasta. Gör det till en lek eller en utmaning. Se gärna till så att du kan få en belöning efter månaden om du klarar det - en god måltid hos en släkting/vän kanske? Känslan av att belöna sig själv efter en seger är otroligt trevlig.

EDIT: 2 kilo ris för 45 kronor är ju bara löjligt. Byt affär. Handla inte i den dyraste affären du kan hitta.
Senast redigerad av Tenedor 2021-12-05 kl. 17:34.
Citera
2021-12-05, 18:00
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Vem fan vill ha grönsaksoppa när det är kallt ute? Fett och kött ser till att kroppen håller sig varm.
Vem fan klarar inte av att modda en grönsakssoppa till en köttsoppa med lite billigt kött?
Citera
2021-12-05, 18:02
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Vem fan klarar inte av att modda en grönsakssoppa till en köttsoppa med lite billigt kött?

Du och veganer? Sitt fint nu va
Citera
2021-12-05, 18:05
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Du och veganer? Sitt fint nu va
Eller du själv eftersom du ställde frågan
Citera
2021-12-05, 18:08
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Eller du själv eftersom du ställde frågan

Om du kollar i tråden bilder på dina maträtter så ser du vad för soppa jag lagat senast
Citera
2021-12-06, 18:12
Avstängd
Andra tips är grytor det räcker till flera mål.. finsk korvgryta tex. Fattiga i Finland åt mycket sånt samt grytor. Sen kan du ju köpa på dig risgrynsgröt nu de tär billigt kanske inte så näringsrikt men helt okej ibland samma med havregrynsgröt. Men i det stora hela så är baljväxter bäst och när du kokar det själv. Kokt ris, bönor och olja klarar man sig länge på utan att bli undernärd och få näringsbrist.
Citera
2021-12-06, 19:15
Medlem
Sladdarens avatar
Ägg, fiberberikad havregrynsgröt, mjölk, socker

Eller bara ägg och bröd, olja, salt

omelett på ägg med korvbitar annat kött, bröd

Så hade väl jag gjort iaf
Citera
2021-12-07, 20:35
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Baka bullar kostar nog inte mer än 50kr.
Då blir det typ 30 bullar.

Har sett det finns tonfisk i olja på burk. 250gram för 11 kr.
Pulvermos 20 spänn.
Man lär klara sig en vecka på det om man verkligen måste.
Citera
2021-12-08, 19:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Kikar man på bladen denna vecka så skulle jag satsa på

2 kg kycklingklubba 25 kr x 2 = 50 kr.
1 kg ris 20 kr.
1 kg wokgrönsaker 15 kr.
15 pack ägg 15 kr.

Tot 100 kr. 10-12 måltider garanterat.
Citera
2021-12-08, 19:27
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Kikar man på bladen denna vecka så skulle jag satsa på

2 kg kycklingklubba 25 kr x 2 = 50 kr.
1 kg ris 20 kr.
1 kg wokgrönsaker 15 kr.
15 pack ägg 15 kr.

Tot 100 kr. 10-12 måltider garanterat.

Perfekt till stekt ris
Citera
2021-12-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Besök Lidl, inte sossecoop.

Jag var in på Lidl för första gången på 20 år i torsdags. Det som möjligen kan hålla nere kostnaden bör vara den otroligt oinspirerande miljön som de har i sina butiker och det intetsägande utbudet. Något som var särskilt billigt vill jag inte påstå att jag hittade. Jäst för 2.50 istället för 3,50 som grannbutiken där jag brukar handla är ju en stor prisskillnad procentuellt men verkligen inte värt besväret. Vilka varor är det som finns på Lidl och som är prisvärda att faktiskt handla där? Upplevde mest att de hade erbjudanden på läsk, chips och godis, men de saker mår ju plånboken bättre av att inte köpa alls.
Citera
2021-12-12, 03:50
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Jag var in på Lidl för första gången på 20 år i torsdags. Det som möjligen kan hålla nere kostnaden bör vara den otroligt oinspirerande miljön som de har i sina butiker och det intetsägande utbudet. Något som var särskilt billigt vill jag inte påstå att jag hittade. Jäst för 2.50 istället för 3,50 som grannbutiken där jag brukar handla är ju en stor prisskillnad procentuellt men verkligen inte värt besväret. Vilka varor är det som finns på Lidl och som är prisvärda att faktiskt handla där? Upplevde mest att de hade erbjudanden på läsk, chips och godis, men de saker mår ju plånboken bättre av att inte köpa alls.

De ju främst saker som kyckling, fisk och kött de brukar vara starka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in