Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-10, 13:51
  #1
Medlem
Jag laddade ner ett par avsnitt family guy och la mig i sängen o kollade. Vaknade mitt i natten av att hårddisken klickade och hade hängt upp sig mitt i ett family guy avsnitt och ett meddelande från Vista sa att ett fel uppstått på HDDn och att jag borde säkerhetskopiera allt.

Jag startade om datorn och körde en felsökning på HDDn och den hittade inga fel, men jag får fortfarande felmeddelande från Vista då och då .
Just nu verkar HDDn fungera utan problem, den låter inte och jag kan spela upp alla filmer på den. Kan den vara trasig ändå??
Citera
2009-03-10, 13:53
  #2
Medlem
om man tar tillbaka den dit man köpte den bör man radera allt olagligt man laddat ner :S?
Citera
2009-03-10, 14:06
  #3
Medlem
Shoffens avatar
Är det en bärbar dator eller en extern hårddisk?

Man ska Aldrig ha grejorna i sängen även om det är "bärbart"
Citera
2009-03-10, 14:07
  #4
Medlem
stationär dator med HDDn inne.
Citera
2009-03-10, 14:09
  #5
Medlem
Shoffens avatar
hmm då gick min teori jag hade i kras...

Kopiera allt viktigt på den och formatera om den. Kvarstår problemen så kan du ta den dit du köpte den om du har garanti kvar.
Citera
2009-03-10, 14:30
  #6
Medlem
sydostmans avatar
Jag tror att hårddisken protesterade mot family guy - tråkigt, men oundvikligt

Skämt åsido så händer det tyvärr att hårddiskar går sönder, tyvärr (eller lyckligtvis, välj själv) så packar de inte alltid ihop ordentligt på en gång.
Ibland kan man få det där obehagliga klicket som kan bero på allt från att läshuvudena strular till att ytskiktet är skadat någonstans.
Det kan mycket väl vara så att disken fungerar utmärkt tills dess att den börjar läsa/skriva på ett speciellt ställe och då kajkar ur, tillfälligt eller inte.

Jag rekommenderar att kopiera ut allt viktigt från den snarast och sedan göra en fullständig diskkontroll med ytkontroll och/eller formatering för att se vad som händer.

Men det kan också vara en engångsgrej. Har du en backupdisk av nåt slag så är det bara att vara extra noga med backuper och bara vänta och se om det dyker upp igen.
Citera
2009-03-10, 15:50
  #7
Medlem
säkerhetskopiera allt, skriv därefter över disken några gånger för att olle i affärn som ska felsöka disken inte ska få tag på dina "privata" grejjer som ev. låg där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback