Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-09, 22:55
  #1
Medlem
rovmuns avatar
Jag undrar lite vad man kan ha i ett oisolerat vindsförråd, det blir ändå rätt kallt? kläder,tyg möglar sånt?

Gamla foton, förstårs de?

Elektronik, datorer stereo osv, förstörs sånt?
Citera
2009-03-09, 23:22
  #2
Medlem
Du kan förvara i stort sett vad som helst där uppe. Bara det klarar minusgrader så är det lungt.

Kläder möglar bara om de bli fuktiga/blöta så det är ingen fara.
Samma sak med elektronik. Om det inte är fuktigt så fungerar det bra att förvara dem kallt.
Citera
2009-03-10, 12:36
  #3
Moderator
Tystnads avatar
Håller inte riktigt med Dennis f här.

Hade själv en del grejor i ett sådant förråd.

Kläder och tyg tog helt klart skada av fukten + urin och skit från möss! samt malen.
Möss: gnagde sig in i kartongerna och byggde bo i kläder och sket och pissade överallt.Möss tänder växer ständigt så dem måste gnaga för att dem skall slitas ner ,därför gnagar dem på det mesta ,dock verka dem ha en förkärlek för saker av hårdplast.

Man kan ha hårda saker typ plastleksaker ,porslin etc OM man förvarar det i en kraftig kista/låda av metall eller grovt trä så inte möss kommer in.

Tyg & kläder bör inte förvaras i ett utrymme som är under 10 gr C pga mögel risken ,samt i en kista/låda enligt ovan pga mal och möss.

Möbler typ stolar ,bord och andra hårda grejor verka gå bra .
Citera
2009-03-10, 12:37
  #4
Medlem
Snurrens avatar
Jag hade ett sådant förråd tidigare, och ingenting blev förstört. Foton förvarade jag inte där dock, det är kanske inte lämpligt, likaså böcker kan ju bli lite "vågiga" i bladen. Satsa på ordentliga skåp och kanske någon fristående garderob att ha grejerna i. Kan köpas billigt på Blocket.
Citera
2009-03-10, 14:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Håller inte riktigt med Dennis f här.

Hade själv en del grejor i ett sådant förråd.

Kläder och tyg tog helt klart skada av fukten + urin och skit från möss! samt malen.
Möss: gnagde sig in i kartongerna och byggde bo i kläder och sket och pissade överallt.Möss tänder växer ständigt så dem måste gnaga för att dem skall slitas ner ,därför gnagar dem på det mesta ,dock verka dem ha en förkärlek för saker av hårdplast.

Man kan ha hårda saker typ plastleksaker ,porslin etc OM man förvarar det i en kraftig kista/låda av metall eller grovt trä så inte möss kommer in.

Tyg & kläder bör inte förvaras i ett utrymme som är under 10 gr C pga mögel risken ,samt i en kista/låda enligt ovan pga mal och möss.

Möbler typ stolar ,bord och andra hårda grejor verka gå bra .

Nu skrev ju inte TS att han hade en massa malar, fukt och möss i sitt förråd utan bara att det var kallt. Ett ordentligt byggt förråd blir inte så fuktigt att det gör något för kläderna.

Jag har massor av kläder i mina uthus. Vissa kartonger har stått där sedan 1981 då jag var liten, tog in dem för nått år sedan då jag och sambon fick barn. Visserligen tvättade jag kläderna men nått mögel var det definitivt inte! (inga möss eller malar heller)
Citera
2009-03-10, 19:12
  #6
Medlem
Snurrens avatar
Jag vill upprepa att mina förrådsgrejer inte tog minsta skada under de 5 år jag hade sakerna där. Det var dock ett mössfritt vindsförråd.
Citera
2009-03-10, 19:30
  #7
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Nu skrev ju inte TS att han hade en massa malar, fukt och möss i sitt förråd utan bara att det var kallt. Ett ordentligt byggt förråd blir inte så fuktigt att det gör något för kläderna.......

He He ,Jo jag hade nog jävla otur med mitt förråd ,var visserligen en gammal kåk ,vintertid var det frost till och med på insidan av vindsfönstret av enkelglas

Vill tillägga en sak:Har man källareförråd (som jag har nu) så är det inte fel att ställa grejorna på gamla Europapallar ,så dem kommer upp en bit.Blir det översvämmning vid extremt regnande klarar grejorna som regel sig.

Möss ,malar ,fukt ,översvämning ! man har haft det mesta
Citera
2009-03-10, 19:40
  #8
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
He He ,Jo jag hade nog jävla otur med mitt förråd ,var visserligen en gammal kåk ,vintertid var det frost till och med på insidan av vindsfönstret av enkelglas

Vill tillägga en sak:Har man källareförråd (som jag har nu) så är det inte fel att ställa grejorna på gamla Europapallar ,så dem kommer upp en bit.Blir det översvämmning vid extremt regnande klarar grejorna som regel sig.

Möss ,malar ,fukt ,översvämning ! man har haft det mesta

He he, från källarförråd luktar allt illa... icke från vindsförrådet.
Citera
2014-01-29, 02:03
  #9
Medlem
reedtowers avatar
Det man kan tänka på om förrådet har minusgrader på vintern är att tennlödningar i elektronik mattas ut av stora temperaturväxlingar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback