• 1
  • 2
2009-03-08, 21:37
Medlem
Jag gillar god, vällagad mat. Jag köper/äter lunch ute varje dag. Äter ute utöver det åtminstone ett par gånger i veckan f t (mer sällan "lyxklass").

Matlagning är inget storintresse. Ambitiöst blir det mer om det ska till en bjudning eller liknande. Är inte gjord av pengar men har så jag klarar mig, har nog rätt normal månadslön tror jag och jobbar kanske lite mer än genomsnittet. Inte så pass att jag skyller aversionen mot matlagning på tidsbrist.

Är jag en ekonomisk idiot som beter mig på det här sättet, när jag kan laga mat hemma för kanske 1/5 av priset?

Gillar ni mat/-lagning?
Hur gör ni - äter ni ofta ute? Varför/varför inte?

Det är nog ingen singel/förhållande-fråga, då jag/vi frekventerat restaurangerna ungefär lika ofta oavsett relationsstatus.
Citera
2009-03-08, 21:41
Medlem
Nejdå, ser inget som helst fel i det. Vissa köper TV-spel för dom pengar, andra musik och andra droger. Man spenderar pengar på vad man gillar helt enkelt.
Att du gillar mat och därför lägger ner extra mycket pengar på det är precis samma sak.
Citera
2009-03-08, 21:54
Medlem
zepofans avatar
Jag tycker det är lite för mycket att betala 70-80kr för en halvtaskig dagens gjord på halvfabrikat. Där jag bor finns dessutom inte mer än ett par ställen som har dagens, för utom de vanliga tolv pizzahaken då. Jag lägger hellre de pengarna på att gå ut och äta och drick riktigt gott ibland. Men, det är klart, hade det funnits bra matställen kanske jag skulle gått ut och ätit oftare.
Citera
2009-03-08, 22:02
Medlem
-jOE!s avatar
Jag känner igen mig helt och hållet! Har inget matlagningsintresse och är singel, så jag föredrar att lägga lite pengar på att äta ute. Ser inget som helst fel med det. Har insett att jag slänger en hel del mat som hinner bli gammal också eftersom jag bor själv, så nu undviker jag det. Känns lite vardagslyxigt att kunna välja och vraka bland all god mat.
Citera
2009-03-08, 22:14
Medlem
15steps avatar
Håller med ovanstående.

Personligen tycker jag om att laga mat och tycker oftast det är lite knivigt att betala dyrt för mat som jag kan göra själv, i större kvantitet, billigare och godare. Att betala 70-200 spänn för en lunch som man äter upp på 15 minuter känns fel på något sätt, även om jag har råd till det, och även om jag gillar god mat.

Finns ju dock vissa faktorer att ta hänsyn till. Är det bra, prisvärd mat? Vad är god, vällagad mat? Vilken prisklass talar du om? Tar det så det känns på ekonomin? Du skriver bara att "jag klarar mig". Finns det inte roligare saker du vill lägga pengarna på?

Man får ju prioritera.
Citera
2009-03-08, 22:17
Medlem
Dengues avatar
Jag lagar all lunch själv och släpar lådor runt landet.
Jag gör det för att jag vill ha nyttigare mat och för att den passar min träning bättre.
Däremot lämnar jag in alla mina skjortor på tvätt trots att jag både kan tvätta och stryka.
Det är väl helt enkelt så att man betalar för det man vill slippa göra själv.
I det avseendet är väl jag i så fall en lika stor idiot som du.
Jag köper dessutom rakt av argumentet om att det är skönt att byta miljö från arbetsplatsen och att se lite andra ställen och andra nunor.

Fortsätt ät ute!
Jag gillar att laga mat och därför gör jag det.
att tvätta skjortor hatar jag och låter därför bli, precis som att tvätta fönster.
Det blir ändå nån gång per månad jag käkar ute och gillar det som omväxling.
Citera
2009-03-08, 22:19
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Nej, du är ingen ekonomisk idiot som äter ute.
Jag äter aldrig ute men det är inte av ekonomiska skäl jag alltid lagar all mat själv, allt beror på vad du vill stoppa i käften. Självklart går det äta otroligt billigt om man lagar all mat själv, men det kan givetvis bli dyrt också om man är kräsen (som jag ). Jag vågar inte tänka på mitt matkonto men det är nog 100-150kr/dagen.
Citera
2009-03-08, 22:47
Medlem
j0h2ns avatar
Jag tycker defintivt det är värt att äta ute. Äter ute konstant när jag har pengar. Att stå och laga mat en timme är alldeles för mycket jobb.
Citera
2009-03-09, 00:34
Medlem
meepers avatar
Jag tycker om att gå ut och äta samtidigt som jag tycker om att laga mat här hemma. Finns ingen motsats i det; middag/lunch ute är helt enkelt något i grunden annat än samma sak hemma.

Spenderar med gott samvete en hel del kulor på restauranger, tycker det förgyller tillvaron på ett trevligt sätt. En trist dag kan räddas med en bra utemiddag.
Citera
2009-03-09, 00:46
Medlem
ZahriMs avatar
Jag tycker det värkar korkat att äta ute så ofta eftersom det blir dyrt och jag har bättre saker att lägga pengarna på men om man gillar mat så mycket så att det blir som en hobby kan jag väll inte säga mycket då jag slösar en hel del pengar på min hobby.
Citera
2009-03-09, 08:18
Medlem
Squalos avatar
Lägger hellre 3 minuter på att steka än prima bit nötkött för samma pris eller lägre än vad det kostat att äta ute, och få någon halvtaskigt gjort på kycklingfilé från importerad från Thailand eller någon turk-pizza vars skinka är av så kass kvalité att man inte kan känna smaken av den och ost som inte är ost utan analog ostersättning.
Citera
2009-03-09, 11:14
Medlem
Snövits avatar
90% av de restaurangerna jag besöker tycker jag inte maten är tillräckligt bra/prisvärd. Många gånger kan jag själv göra det bättre. Matlagning är ett intresse för mig och något jag tycker om att göra så naturligt blir då att jag mest lagar mat hemma.

Det är ingen kostnadsfråga utan för att jag tycker jag får bäst reslutat då. Däremot gillar jag att gå ut och äta och framförallt på riktigt bra restauranger men då kostar det lite mer men det är det värt.

Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Känns lite vardagslyxigt att kunna välja och vraka bland all god mat.

Vad lustigt att man ser det så olika. Jag blir snarare lite nedstämd då jag inte orakr laga mat och måste nöja mig med någont från kvarterskrogen, sushihaket eller liknade. Sen tycker jag ofta att det som erbjuds är så otroligt kaloririkt och inte ens riktigt värt det. Ska jag äta så mycket kalorier vill jag verkligen ha ut något gott.
Senast redigerad av Snövit 2009-03-09 kl. 11:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in