• 1
  • 2
2009-03-08, 13:00
Medlem
Om tråden finns (hittar ingen) får ni gärna skicka länk och jag ber om ursäkt för dubbel tråd.

Har frågor angående yrket fönsterputsare. Ni som jobbar/ har jobbat med detta yrket hur var arbetet? Lönen? Hur är lönen när man kommer in som splitter ny och aldrig i sitt liv putsat ett fönster? Får man nån som går "brevid"/ "utbildning" dom första dagarna? Hur va det hos er?

Och den andra frågan. Kan man få lägre lön än sitt förra jobb? (nått jag fått för mig att man inte kan få lägre lön än den man haft sedan tidigare)

mvh
Citera
2009-03-08, 17:38
Medlem
spliffsters avatar
Låter inte som rocket science direkt. Kan tänka mig att man får lokalvårdarlön plus eventuellt risktillägg om man arbetar på skyskrapor.
Citera
2009-03-08, 18:34
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l33t
Om tråden finns (hittar ingen) får ni gärna skicka länk och jag ber om ursäkt för dubbel tråd.

Har frågor angående yrket fönsterputsare. Ni som jobbar/ har jobbat med detta yrket hur var arbetet? Lönen? Hur är lönen när man kommer in som splitter ny och aldrig i sitt liv putsat ett fönster? Får man nån som går "brevid"/ "utbildning" dom första dagarna? Hur va det hos er?

Och den andra frågan. Kan man få lägre lön än sitt förra jobb? (nått jag fått för mig att man inte kan få lägre lön än den man haft sedan tidigare)

mvh

Det är du som bestämmer om du accepterar lönen på ditt nya jobb. Få finner sig i en lägre lön på ett nytt jobb. Finns inga statliga krav på att en ny arbetsgivare måste ge dig högre lön. Det hade gett en ganska farlig löneinflationsspiral samt dålig kontinuitet på arbeten.

Putsa fönster kan väl vem som helst göra så du ska nog inte räkna med annat än en lön under 20.000.
Citera
2009-03-08, 20:42
Medlem
Beror helt på hur många fönster du putsar i månaden.
Citera
2009-03-08, 21:11
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missliidol
Beror helt på hur många fönster du putsar i månaden.

ironi?
Citera
2009-03-08, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
ironi?

Nej. En bekant till mig är fönsterputsare och han har pris per fönster. Olika priser för olika fönstertyper. Givetvis fungerar det inte så på alla fönsterputsfirmor.
Citera
2009-03-08, 22:43
Medlem
Det sitter ju lappar uppe lite överallt.. och där skall de ha 250kr för en etta.

är det vitt så rör det sig troligtvis om dryga hundringen i timmen.
Senast redigerad av vi i flempan 2009-03-08 kl. 22:47.
Citera
2009-03-08, 23:09
Medlem
pellepoliss avatar
Där jag jobbar har vi en firma som kommer och putsar alla fönster 6 gånger om året. Det tar ungefär 12 timmar för dem att göra det med två man (Firman är ett litet företag som drivs av två killar som själva gör allt jobb) De får ca 10.000:- för jobbet. Vilket är avtalsenligt enligt upphandlingsbolaget.

Så det blir rätt bra timpeng och omkostnaderna är små. Material kostar inte så mycket...
Citera
2009-03-09, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Där jag jobbar har vi en firma som kommer och putsar alla fönster 6 gånger om året. Det tar ungefär 12 timmar för dem att göra det med två man (Firman är ett litet företag som drivs av två killar som själva gör allt jobb) De får ca 10.000:- för jobbet. Vilket är avtalsenligt enligt upphandlingsbolaget.

Så det blir rätt bra timpeng och omkostnaderna är små. Material kostar inte så mycket...
priset är inte likställt med timpengen till jobbarna.
Citera
2009-03-09, 10:43
Medlem
Tar man betalt per fönster och är riktigt snabb så kan man nog tjäna riktigt bra per timme, riktigt hur högt det ligger har jag dock ingen koll på.

Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Putsa fönster kan väl vem som helst göra

Visst, men knappast med en tiondel av snabbheten och av det resultat som en rutinerad putsare lämnar.
Citera
2009-03-09, 13:59
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
priset är inte likställt med timpengen till jobbarna.

Nej, det förstår jag, men som sagt, de två som driver firman, är de två som putsar fönster. Jag förstår att de har vissa omkostnader och att de ska betala någon typ av skatt på inkomsten, men de tjänar i alla fall bättre än en normalt betald städerska.

10.000kr / 12h = 830kr

830kr - 300kr (skatt och omkostnader?) =530kr

530kr/2= 265kr/h

265kr x 160h (normal arbetsmånad) =42.400kr innan skatt.

Det baseras ju i så fall på att de har uppdrag hela tiden och att det genomför uppdragen på kort tid och lämnar bra resultat.
Senast redigerad av pellepolis 2009-03-09 kl. 14:05.
Citera
2009-03-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Nej, det förstår jag, men som sagt, de två som driver firman, är de två som putsar fönster. Jag förstår att de har vissa omkostnader och att de ska betala någon typ av skatt på inkomsten, men de tjänar i alla fall bättre än en normalt betald städerska.

10.000kr / 12h = 830kr

830kr - 300kr (skatt och omkostnader?) =530kr

530kr/2= 265kr/h

265kr x 160h (normal arbetsmånad) =42.400kr innan skatt.

Det baseras ju i så fall på att de har uppdrag hela tiden och att det genomför uppdragen på kort tid och lämnar bra resultat.

arbetsgivarkostnader, avskrivningar, förbrukning av matriel, marknadsföring osv osv det blir nog inte så mycket som 42.400 om det nu skulle vara så lätta pengar så fler vara fönsterputsare. Sedan så är det fel att räkna med att de kan putsa fönster varje timme de jobbar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in