Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Ja, jag tycker att det är en tämligen vanlig fälla föräldrar trillar i. Det var t ex därför jag tog upp just hur olika man tolkar en gråtande flicka resp. gråtande pojke. Ytterligare exempel är röstläge; som regel används olika röstlägen beroende på om barnet är flicka eller pojke. Därtill används också ofta olika språk. Jag tror att det är konstruktivt att bryta sådana mönster och inte är fråga om någon bristande föräldraförmåga.
Håller delvis med dig. Exemplet du beskrev är troligtvis ganska vanligt, och antagligen sker det mer eller mindre omedvetet. Icke desto mindre är det en rätt konkret och enkel grej som jag gärna skulle se att fler tänkte på.
Men från det scenariot är det ändå väldigt långt till floskeln "föreställningar om kön är viktigare än individens person", och ännu längre till nån sorts queerteoretisk idealbild över barn vars kön hemlighålls till och med för ungarna själva så länge det överhuvudtaget är praktiskt möjligt. Hjärtlös social ingenjörskonst när den är som allra mest empatilös och kallhamrad.
Det här vore rätt okej i mina ögon om en hyggligt stor andel föräldrar gjorde likadant, men så länge det nu inte sker är det i stort sett lika idiotiskt som att heta Hitler i efternamn och döpa grabben till Adolf. Samt indoktrinera honom i nazismens härlighet från scratch, för att därefter skylla på att det är resten av samhället det minsann är "fel" på när alla på något konstigt sätt vänder honom och resten av familjen ryggen.
Svar ja, samhället kunde vara mer fördomsfritt och mer öppet. Nej, nu är så icke fallet. Ja, då kan det finnas en poäng i att ens egna barn inte ska behöva klä skott för de senaste femhundra årens sociala ignorans (såtillvida ni inte skaffat dom av rent sadistiska skäl..)
Min rekommendation är således att samla ihop edra genusvetenskapligt lagda vänners familjer och bedriva det här jätteviktiga arbetet i ett gemensamt kollektiv av gammal god sjuttiotalsmodell där det kort och gott inte är särskilt noga med någonting. Kom bara ihåg att isolera er så mycket det bara går, minsta kontakt med samhället och verkligheten kan få hela experimentet att haverera.