Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-03-08, 10:48
  #1
Medlem
Kämpendahls avatar
Jonas och Nora har valt att hålla deras barns kön hemligt för omgivningen.

"– Vi vill att Pop ska växa upp friare och slippa tvingas in i en bestämd
könsmall från början, säger Nora.

– Så länge vi kan hålla Pops kön neutralt så slipper Pop att påverkas av hur
människor bemöter en pojke eller en flicka. Kan jag skydda mitt barn ifrån att
bli *instoppat i ett fack, så vill jag göra det, säger Jonas."

"Folk brukar gissa efter vad Pop har på sig för *dagen. Pop, som av sina
föräldrar beskrivs som en självsäker och stadig person som tar för sig av livet,
bestämmer oftast själv vilka kläder som ska på. I garderoben finns ett brett
utbud av färger och plagg. Vissa dagar blir det klänning och andra dagar
byxor. Frisyren varieras också."


http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/...el_2559041.svd

Tror ni det är en bra idé att hålla barnets kön hemligt (eller neutralt som föräldrarna kallar det)? Att vissa dagar klä barnet i klänning och andra dagar i byxor för att barnets kön ska vara så neutralt som möjligt. Blir barnet annorlunda behandlat av omgivningen när man inte känner till könet på barnet? Är det så att dagispersonalen behandlar pojkar som "pojkar" och flickor som "flickor", men när lille Pop kommer till dagis blir han/hon neutralt behandlad? Hur tror ni det här kommer att påverka barnet när det blir äldre?Är det här genialt eller ett elakt socialt experiment från föräldrar som borde tas ifrån vårdnaden om barnet?
Citera
2009-03-08, 10:55
  #2
Medlem
.50cals avatar
Ähh, så jävla löjligt bara! Pop kommer bli Peddo-transa eller Flickpojke som ska lyfta skrot och köra 240!
Citera
2009-03-08, 10:56
  #3
Medlem
m4ver1cks avatar
Tanken är väl fin, men tror inte att det kommer funka i praktiken. Förr eller senare kommer Pop att inse att pojkar och flickor har olika roller, och de andra barnen kommer också att få reda på det (tänk omklädningsrummet efter idrotten). När de andra barnen får veta vad Pop har för kön kommer hen att retas för sin konstiga klädsel, vilket kanske redan händer på dagis.

Föräldrarna känns väldigt naiva och jag tror att det är något som Pop kommer vara arg över senare i livet. Och vad fan är Pop för jävla namn egentligen?!
Citera
2009-03-08, 11:57
  #4
Medlem
UAAs avatar
Frågan man skall ställa sig är snarare om barnet kommer lida av behandlingen, eller på annat sätt påverkas negativt? Tyvärr så vitt jag vet så vet man inte så mycket om hur det påverkar barn som blir uppfostrade "könsneutrala".
Citera
2009-03-08, 12:48
  #5
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Frågan man skall ställa sig är snarare om barnet kommer lida av behandlingen, eller på annat sätt påverkas negativt? Tyvärr så vitt jag vet så vet man inte så mycket om hur det påverkar barn som blir uppfostrade "könsneutrala".
Det logiska felslut genusföräldrar och andra feminister gör är att de utgår från att det är könet som är problematiskt och inte synen på kön, vad den nu kan tänkas vara för olika människor. Att bortse från kön är inte att vara könsneutral, det är ett ställningstagande mot individens kropp, i det här fallet ett barns kropp. Det är naivt och ansvarslöst att göra sitt barn till offer för eventuella samhälleliga uppfattningar kring kvinnor och män. Att dölja könet är i grund och botten samma synsätt som kontrollerar kvinnor i religiösa diktaturer. Vidare blir etnicitetsfrågan intressant, ska vi klä alla barn i rånarluvor så vi inte bedömer dem efter ursprung?
Citera
2009-03-08, 14:06
  #6
Medlem
Nokenoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4ver1ck
Tanken är väl fin, men tror inte att det kommer funka i praktiken. Förr eller senare kommer Pop att inse att pojkar och flickor har olika roller, och de andra barnen kommer också att få reda på det (tänk omklädningsrummet efter idrotten). När de andra barnen får veta vad Pop har för kön kommer hen att retas för sin konstiga klädsel, vilket kanske redan händer på dagis.

Föräldrarna känns väldigt naiva och jag tror att det är något som Pop kommer vara arg över senare i livet. Och vad fan är Pop för jävla namn egentligen?!
Citat:
Fotnot: Pop, Nora och Jonas heter egentligen något annat.
Jag tycker faktiskt det är en rätt bra idé... istället för att sitta och prata om det så GÖR dom faktiskt något åt det. Dom står för sin sak, och "Pop" har senare i livet ett val om att vara precis den h*n vill.

Sen att jag aldrig skulle göra det, det är en annan sak.
Citera
2009-03-08, 14:09
  #7
Medlem
Stackars barn.

Sociala myndigheter borde kopplas in. Finns det något namn på föräldrarna?
Citera
2009-03-08, 14:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Stackars barn.

Sociala myndigheter borde kopplas in. Finns det något namn på föräldrarna?

Håller med dig till 100%.
Citera
2009-03-08, 14:18
  #9
Medlem
Molson Canadians avatar
Jag tycker att tanken är god. Det är väl ingen nyhet att flick- och pojkbebisar bemöts olika. Standardexemplet är väl att man uppfattar att en gråtande flicka är ledsen medan en gråtande pojke uppfattas som arg. Deras barn får nog goda verktyg att klara av situationen när könet tids nog "avslöjas".

OT: Någon som vet var man hittar könsneutrala babykläder?
Citera
2009-03-08, 14:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Jag tycker att tanken är god. Det är väl ingen nyhet att flick- och pojkbebisar bemöts olika. Standardexemplet är väl att man uppfattar att en gråtande flicka är ledsen medan en gråtande pojke uppfattas som arg. Deras barn får nog goda verktyg att klara av situationen när könet tids nog "avslöjas".

OT: Någon som vet var man hittar könsneutrala babykläder?

Man? Du.

Om du läser artikeln så kommer du att se att klänning är ett könsneutralt plagg.
Citera
2009-03-08, 15:25
  #11
Medlem
Empresss avatar
De som pläderar för att flickor och pojkar har olika roller i livet, hur skulle ni agera med er egna flicka om hon vill leka med pojkar och göra det ni kallar för "klassiska" pojklekar?
Eller tvärt om ni har en kille som vill hellre leka med flickor..

Skall ni tvinga era barn att leka s.k klassiska lekar med sina respektive kön?
Citera
2009-03-08, 15:27
  #12
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Man? Du.

Om du läser artikeln så kommer du att se att klänning är ett könsneutralt plagg.

Nej, ordet använde jag som en generell definition.

Klänning på ett spädbarn känns dock inte riktigt praktiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback