• 1
  • 2
2009-03-07, 03:44
Bannlyst
Har en dator nu som sprängs när som helst och måste rädda filer från den. har en nätverksslad och en annan frisk dator jag vill flytta filerna till.

kan någon på dagissnivå förklara hur jag ska göra... akut, sorry för noobfråga!

bara koppla i sladden, välja *share folder* på den sjuka datorn sedan ska jag kunna hitta foldern med den friska och enkelt kunna dra över?

Inget får bara gå fel...
Citera
2009-03-07, 06:22
Medlem
Mustighets avatar
Ja, så enkelt skall det vara.
Glöm inte heller att klappa den sjuka datorn under tiden du flyttar filer, så den håller sig lugn och inte exploderar! <:
Citera
2009-03-07, 09:41
Medlem
Piglets avatar
du behöver till och börja med en korskopplad nätverkskabel.
Citera
2009-03-07, 15:02
Medlem
jagvillhas avatar
lägg allt på en extern hdd?
eller har skeppet redan sjunkit?
Citera
2009-03-07, 15:07
Medlem
tomten_på_loftes avatar
Ja som tidigare sagt, om det inte finns någon router så använd korsad nätverkskabel, se också till att båda datorerna ligger i samma workgroup.
Citera
2009-03-07, 15:17
Medlem
katastrof.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten_på_lofte
Ja som tidigare sagt, om det inte finns någon router så använd korsad nätverkskabel, se också till att båda datorerna ligger i samma workgroup.

högerklicka på den här datorn -> egenskaper -> datornamn -> ändra -> arbetsgrupp -> starta om datorn.

Och så gör du, om du inte redan visste.
Citera
2009-03-07, 15:18
Bannlyst
Tack! här är förresten det sjunkande skeppet

http://i42.tinypic.com/op9p2x.gif

Nu ser ni att jag har lite program igång men det spelar ingen roll, även om jag inte har något igång är processorn på 100%, massa icke vanliga processor som system idle och system...

detta uppkom efter jag igår tänkte avinstallera ett spel från datorn och datorn hängde sig som fan då stängde jag av installationen med ctrl-alt-del och datorn hängde sig ännu mer och tillslut vakna den upp igen och var på 100% med dessa nya system idle osv. Den hängde sig alltså totalt och det sitter i än idag....Till och med när jag startar upp.

Någon aning vad fan detta kan vara??!!!
Citera
2009-03-07, 15:44
Medlem
Kryssa i "Show processes from all users" och sortera efter CPU-användning så ser du vilken process som busar med dig.
Senast redigerad av DivisionByZero 2009-03-07 kl. 15:49.
Citera
2009-03-07, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero
Kryssa i "Show processes from all users" och sortera efter CPU-användning så ser du vilken process som busar med dig.
Tack men inget nytt kom upp när jag jgorde det
Citera
2009-03-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulthotel
Tack men inget nytt kom upp när jag jgorde det
Det var märkligt. Taskman säger alltså att 100% av CPUn utnyttjas, men det finns inga processer som utnyttjar CPUn onormalt mycket. Verkligen konstigt, är du helt säker på att du har sorterat processlistan i rätt ordning?
Citera
2009-03-07, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero
Det var märkligt. Taskman säger alltså att 100% av CPUn utnyttjas, men det finns inga processer som utnyttjar CPUn onormalt mycket. Verkligen konstigt, är du helt säker på att du har sorterat processlistan i rätt ordning?

Just när jag tog den bilden var det 0 på suystem idle process men nu hoppar den upp till 80-100% hela tiden, det är den som ligger och lurar... sökt lite på det och ingen verkar ha någon lösning på det... någon ide?
Citera
2009-03-07, 18:40
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulthotel
Just när jag tog den bilden var det 0 på suystem idle process men nu hoppar den upp till 80-100% hela tiden, det är den som ligger och lurar... sökt lite på det och ingen verkar ha någon lösning på det... någon ide?

Det är helt normalt att system idle tar upp 100%. Det är nämligen systemets vänteprocess. Däremot ska processoranvändningen längst nere inte gå upp till 100% hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in