2009-03-07, 13:06
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Tack Molson Canadian, min bok kommer nog på måndag men den behövs väl inte nu när du givit mig den där klickerintroduktionskursen

Och det där förslaget med passivitetsträning kanske är bra då? Jag kommer ihåg en gång förra veckan när jag påbörjade en promenad men bara hann gå 250 meter eller så, sedan träffade jag på en kompis och v stog och snackade i säkert 20 minuter. Vovven satt väl mest och kollade på folk som gick förbi. När vi kom hem efter det var han trött och gick och lade sig och vilade. Kanske finns det en koppling?

Tack ska ni ha, jag återkommer i ämnet om inte alla dessa bra tips fungerar!
/flipper

Ja, det var kanske lite onödigt när du får boken snart, men det kändes angeläget att bryta det sätt du har använt klickern på. Jag vill i alla fall ha tänkande hundar och man får snabbt en väldigt uppmärksam hund när man väl varit tålmodig och väntat ut hunden så att den hinner tänka ut vad den ska göra.

Japp, det finns en klar koppling. När minstingen var 4 månader räckte det med att jag gick igenom stan, satte mig på en bänk och lät honom studera omgivningen. Kom ihåg att du har en valp. Jag vet att jag upprepar mig, men det är enormt viktigt att inte överbelasta den.
Citera
2009-03-07, 13:16
Medlem
flipper1446s avatar
Jag ska lägga det på minnet. Man blir nog lätt överentusiastisk som nybliven hund- och valpägare. Jag ser ju bara att han är extremt glad och lycklig när han springer runt i hundgården och är ute på promenad, hade inte en tanke på att sån "vanlig" motion kunde överbelasta honom.
Har tagit det lugnare idag, korta promenader på förmiddagen och bara 20 minuter i hundgården. Och han har nu sovit i över en timme så det verkar inte som han behöver vara ute så länge för att bli trött.
Tack igen alla.
Citera
2009-03-07, 13:23
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Jag ska lägga det på minnet. Man blir nog lätt överentusiastisk som nybliven hund- och valpägare. Jag ser ju bara att han är extremt glad och lycklig när han springer runt i hundgården och är ute på promenad, hade inte en tanke på att sån "vanlig" motion kunde överbelasta honom.
Har tagit det lugnare idag, korta promenader på förmiddagen och bara 20 minuter i hundgården. Och han har nu sovit i över en timme så det verkar inte som han behöver vara ute så länge för att bli trött.
Tack igen alla.

Helt rätt. Så länge han är valp är det mer än nog av fysisk motion. När han sedan blir vuxen (över året) är det bra att ha i åtanke att man sällan kan trötta ut den typen av hund av fysisk motion. Har inte ens hört talas om det. Det finns ingenting som tröttar ut en hund mer än mental träning. Om vi cyklar några mil med våra så är de lika på igen 5 minuter senare att köra några mil till. Om de däremot har fått jobba med hjärnan så är de helt slut. Brukar säga att det gör mer för hunden att köra spår i 10 minuter än att springa i 1 timme.

Lycka till!
Citera
2009-03-07, 13:53
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Helt rätt. Så länge han är valp är det mer än nog av fysisk motion. När han sedan blir vuxen (över året) är det bra att ha i åtanke att man sällan kan trötta ut den typen av hund av fysisk motion. Har inte ens hört talas om det. Det finns ingenting som tröttar ut en hund mer än mental träning. Om vi cyklar några mil med våra så är de lika på igen 5 minuter senare att köra några mil till. Om de däremot har fått jobba med hjärnan så är de helt slut. Brukar säga att det gör mer för hunden att köra spår i 10 minuter än att springa i 1 timme.

Lycka till!

Ja man har ju läst om det där innan man blev husse, men att det var så redan i valpstadiet hade jag ingen koll på.
Han sover fortfarande...
Citat:
Lycka till!
Tack ska du ha Det går nog bra det här. Så länge man har ett öppet sinne och inte tror att man vet allt efter att ha läst ett par artiklar på nätet och utdrag ur en bok så går det nog att korrigera de flesta fel, både hos husse och vovve...
Citera
2009-03-07, 13:56
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ja man har ju läst om det där innan man blev husse, men att det var så redan i valpstadiet hade jag ingen koll på.
Han sover fortfarande...

Tack ska du ha Det går nog bra det här. Så länge man har ett öppet sinne och inte tror att man vet allt efter att ha läst ett par artiklar på nätet och utdrag ur en bok så går det nog att korrigera de flesta fel, både hos husse och vovve...

Ingen orsak. Jag tror att du har goda förutsättningar att bli en bra hundägare och därigenom få en bra hund. Du uttrycker dig på ett sådant sätt.
Citera
2009-03-07, 16:04
Medlem
flipper1446s avatar
Ta mig tusan, det funkar ju skitbra!

Gick ut på stan en halvtimme i lugnt tempo. Om vovven stannade stannade jag också, han fick ta in alla intryck och fundera igenom vad alla människor höll på med. Satte mig en stund på en bänk och lät honom spana runt lite. Nu sover han igen (!!!). Otroligt.

Får hoppas att någon annan med en hyperaktiv valp hitter på den här tråden sen, kanontips verkligen.
Citat:
Ingen orsak. Jag tror att du har goda förutsättningar att bli en bra hundägare och därigenom få en bra hund. Du uttrycker dig på ett sådant sätt.
Det är ju ingen idé att skaffa sig en heltidssysselsättning om man inte ska ta ansvar för den

Over and out!
Senast redigerad av flipper1446 2009-03-07 kl. 16:09.
Citera
2009-03-07, 16:24
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ta mig tusan, det funkar ju skitbra!

Gick ut på stan en halvtimme i lugnt tempo. Om vovven stannade stannade jag också, han fick ta in alla intryck och fundera igenom vad alla människor höll på med. Satte mig en stund på en bänk och lät honom spana runt lite. Nu sover han igen (!!!). Otroligt.

Får hoppas att någon annan med en hyperaktiv valp hitter på den här tråden sen, kanontips verkligen.

Det är ju ingen idé att skaffa sig en heltidssysselsättning om man inte ska ta ansvar för den

Over and out!

Roligt att du märkte skillnad så snabbt!
Jag tror dock inte att det är fråga om en hyperaktiv valp utan en alldeles vanlig valp.

Återkom gärna och berätta om klickerträningen sedan också.
Citera
2009-03-07, 16:30
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Roligt att du märkte skillnad så snabbt!
Jag tror dock inte att det är fråga om en hyperaktiv valp utan en alldeles vanlig valp.
Säkerligen...

Får återkomma med lite klickningsrapporter sen då

Shit, det är som en helt annan hund. Han sover. På dagtid!
Det blir ju enklare att fokusera energi en timme åt gången med lite pauser emellan, både för honom och för mig. Han får vila och jag får göra lite hushållssysslor och plugga. Verkligen kanon
Senast redigerad av flipper1446 2009-03-07 kl. 16:32.
Citera
2009-03-07, 18:07
Bannlyst
Citat:
Men fortfarande, finns det inget bättre sätt än att bruka "våld" ?
Det bästa sättet att lära en hund något är med våld.
Citera
2009-03-07, 19:57
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippi Långstrmp
Det bästa sättet att lära en hund något är med våld.
Om du med "något" menar "frukta sin ägare" så, visst, då håller jag med dig.
Annars tycker jag att man kommer rätt så långt med godis, tålamod och kärlek. Men hur skulle du veta det? Du har antagligen ingen hund och är bara ute efter att provocera någon för att få lite innehåll i din meningslösa vardag. Såja såja, det blir nog bra ska du se.
Citera
2009-04-18, 01:09
Medlem
cyberhogs avatar
Antiskallhalsband funkar kanonbra. Då slipper man "psykologisera" om vad det är som är "fel" som gör att hunden skäller. Det är ju naturligt för hundar att skälla av en massa olika orsaker, men det funkar ju inte i vår människovardag och därför måste det tränas bort eller minimeras.

Den stora fördelen med antiskallhalsband (där hunden automatiskt får en luftpuff när den skäller) är att det fungerar omedelbart, plus att du slipper att skällandet blir ett problem "mellan dig och hunden". Istället blir det upp till hunden om den vill skälla - för när den skäller får den luftspray på sig och då bedömer den i 99% av fallen att det inte är värt det. Till slut kommer hunden helt enkelt ifrån vanan att skälla. Utan tjat och trix från din sida.
Citera
2009-04-18, 08:52
Medlem
flipper1446s avatar
Han skäller inte längre i alla fall. Bara ibland, när han är glad, och det kan man inte klandra honom för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in