2009-03-06, 23:20
Medlem
nevads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Det känns inte troligt. Går det att överaktivera en hund genom 1-2 timmar fysisk motion om dagen?
Tack för svaret i alla fall.
2 timmar motion låter mycket för en så ung valp...
Senast redigerad av nevad 2009-03-06 kl. 23:25.
Citera
2009-03-06, 23:43
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevad
2 timmar motion låter mycket för en så ung valp...
Då drar vi ner på det. Tack.

Nu sover han iaf, drömmer också. Sparkar lite med benen och "småskäller" eller piper lite. Jättesött.
Ska följa hans exempel, men jag skäller förhoppningsvis inte. Gonatt.
Citera
2009-03-07, 00:14
Medlem
Min erfarenhet är att miljöträning på en sådan ung hund är oerhört bra och uttröttande.
Som vissa skrivit är ju mental stimulans a och o oavsett hund och hundras, alla behöver det, sen kan det variera i mängd men alla behöver det och då kan det kanske vara bra att åka till er lokala (?) brukshundsklubb och bara vara där. Inte göra något, stå vid en stolpe och titta på alla hundar. Åk in till stan, gör samma sak där. Åk buss. Tåg. Inte nog med att hunden (oftast) blir trött(are) lär man den även göra och vara på olika platser vilket bara är bra inför framtiden.

Min systers hund var en riktigt överaktiv sak i den åldern och behövde time outer, där hon helt enkelt fick sitta i en större bur och lugna ner sig vilket hon (hunden) tyckte var skönt då hon äntligen kunde koppla av. När hon var lös fanns det så mycket annat att se och göra att hon inte kunde koppla av utan behövde hjälp på traven.

Du får massor med råd, ta det som tilltalar Dig, plocka russinen ur kakan som man brukar säga! Lycka till!
Citera
2009-03-07, 00:25
Medlem
Normalt sett handlar det om dominans och rädsla, hunden känner ett för stort ansvar att skydda. Om hunden känner att alfa tar över ansvaret så sjunker behovet att skälla. Då skallar hunden om alfa skäller eller vid jakt eller t.ex. inbrott.
Så kontentan är: Var dominanta utan våldsamheter, visa kärlek och ömhet. Men visa vem som bestämmer. Då skäller hunden bara för att varna flocken för saker som är obekanta
Citera
2009-03-07, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbavater
Normalt sett handlar det om dominans och rädsla, hunden känner ett för stort ansvar att skydda. Om hunden känner att alfa tar över ansvaret så sjunker behovet att skälla. Då skallar hunden om alfa skäller eller vid jakt eller t.ex. inbrott.
Så kontentan är: Var dominanta utan våldsamheter, visa kärlek och ömhet. Men visa vem som bestämmer. Då skäller hunden bara för att varna flocken för saker som är obekanta

Fast nu skäller väl hunden mest för uppmärksamhet (?) och inte bara på saker den "behöver" varna om och då är det en annan sak..
Citera
2009-03-07, 00:31
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Jag gjorde så att jag tränade sitt först.
Höll en godisbit ovanför nosen och när hunden satte ner rumpan klickade jag, och väntade en halv/en sekund och gav godisbit (små hundben, 2 cm långa typ men delade i två bitar).
Gjorde detta ett tiotal gånger, sedan fick det vara nog för den gången.
Nästa gång började jag igen med sitt ett par-tre gånger, sedan blev det ligg och när magen var i golvet blev det klick och godis. Har även tränat lite nej på samma sätt, dvs när han äter upp mina fikusar säger jag Nej, och när han tittar på mig klickar jag och han kommer för att få godis.
Ska prova att kampa lite också, han är mer inriktad på det (kanske är logiskt med tanke på generna).

Ok. Då börjar du i fel ände. Jag föreslår att du börjar om från början.

Börja med att få hunden att koppla att klick = belöning. Det kan du ägna ett par dagar åt. Klick, ge köttbulle, klick, köttbulle och så fortsätter du så. Jag brukar köra en sisådär 20-30 godbitar per pass. Därefter så tar du t ex en penna, håller någonstans i närheten och så fort hunden tittar på pennan, så klickar du, och så belöning. Fortsätt med samma sak och försvåra det sedan, t ex genom att hunden ska markera pennan (nudda med nosen på pennan). Klick, belöning. Allt eftersom gör du det svårare. Du kan t ex lägga pennan på golvet och när hunden markerar; klick & belöning. Förflytta pennan ett par meter och när hunden går fram och markerar; klick & belöning (OBS! Hunden ska få belöningen när den kommer tillbaka. Du ska inte följa med den bort till pennan).

Du ska alltså INTE sitta med en godis ovanför huvudet så att den ska sätta sig. Själva poängen är att hunden själv ska klura ut vad den ska göra för att få klicket (som efter tålmodig träning får den att känna behag och belöningsförväntan). Du ska inte heller använda kommando förrän ett visst beteende sitter. Alltså, inte säga Sitt! när du klickar in hunden. Sitt! ska läggas till först när hunden kopplat att beteendet innebär belöning.

Om du bestämt att hunden ska ligga ned, så sitter du och väntar tills den lägger sig ned. Du ska inte försöka få den att ligga ned. Den kan testa en rad andra saker i hopp om att få klicket men då har du bara att vänta och vänta tills den gör det du bestämt. Hade en sådan episod med min minsting härförleden. Jag bestämde för mig själv att nu skulle han sitta. Han, som många andra hundar, tänkte att allt blir bra bara jag lägger mig ned (undergivenhet brukar ju uppskattas) och lade sig ned och glodde på mig i väntan på klick. Jag belönade inte att han låg ned - för det var inte vad jag hade bestämt. Så låg han där en stund och började sedan skruva på sig för det funkade ju inte. Efter ett tag, så satte han sig upp och då KLICK!

Hänger du med på förklaringen?
Du har börjat i fel ände för klickerträning.
Citera
2009-03-07, 00:35
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossk
Min erfarenhet är att miljöträning på en sådan ung hund är oerhört bra och uttröttande.
Som vissa skrivit är ju mental stimulans a och o oavsett hund och hundras, alla behöver det, sen kan det variera i mängd men alla behöver det och då kan det kanske vara bra att åka till er lokala (?) brukshundsklubb och bara vara där. Inte göra något, stå vid en stolpe och titta på alla hundar. Åk in till stan, gör samma sak där. Åk buss. Tåg. Inte nog med att hunden (oftast) blir trött(are) lär man den även göra och vara på olika platser vilket bara är bra inför framtiden.

Min systers hund var en riktigt överaktiv sak i den åldern och behövde time outer, där hon helt enkelt fick sitta i en större bur och lugna ner sig vilket hon (hunden) tyckte var skönt då hon äntligen kunde koppla av. När hon var lös fanns det så mycket annat att se och göra att hon inte kunde koppla av utan behövde hjälp på traven.

Du får massor med råd, ta det som tilltalar Dig, plocka russinen ur kakan som man brukar säga! Lycka till!

Passivitetsträning är ett UTMÄRKT förslag! Har haft med min lille på tävlingar och träningar utan att han själv har varit aktiv utan bara fått titta på allt som händer - utan att få lägga sig i. Det är en bra trött hund som kommer hem sedan.
Citera
2009-03-07, 08:42
Medlem
flipper1446s avatar
Tack Molson Canadian, min bok kommer nog på måndag men den behövs väl inte nu när du givit mig den där klickerintroduktionskursen

Och det där förslaget med passivitetsträning kanske är bra då? Jag kommer ihåg en gång förra veckan när jag påbörjade en promenad men bara hann gå 250 meter eller så, sedan träffade jag på en kompis och v stog och snackade i säkert 20 minuter. Vovven satt väl mest och kollade på folk som gick förbi. När vi kom hem efter det var han trött och gick och lade sig och vilade. Kanske finns det en koppling?

Tack ska ni ha, jag återkommer i ämnet om inte alla dessa bra tips fungerar!
/flipper
Citera
2009-03-07, 09:03
Medlem
Bluebeast72s avatar
Elhalsband mot skall är lösningen på ditt problem.

Finns att beställa från staterna o används vid träning av militära specialförband hundar bla.
Citera
2009-03-07, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72

Finns att beställa från staterna o används vid träning av militära specialförband hundar bla.

Elhalsband är väl olagligt i Sverige?

Och skulle inte rekommendera det.. skällhalsbanden som sprutar vatten/citron är tillräckligt för de flesta hundar om man ska gå den vägen.
Citera
2009-03-07, 09:22
Medlem
Citat:

Hunden kanske slutar skälla men orsaken till varför den skäller finns säkerligen kvar och mao kanske din hund mår lika dåligt som innan fast nu vågar den inte uttrycka det.
Ta tag i problemet istället och gå till botten med det! Din lösning är ungefär lika briljant som att flytta på den mobbade eleven istället för att ta itu med mobbarna..
Citera
2009-03-07, 09:32
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:

Kommer inte på fråga. Min hund är min vän och inte min Guantanamofånge. Bara det att jag tycker det är motbjudande att brotta ner honom borde få dig att inse att ditt "tips" var helt onödigt. Elektrifiera hunden, fy faan.
Hunden måste få kommunicera, tråden är till för att jag ska lära mig hunden signaler. Kanske är rubriken missvisande, men det borde framgå av inläggen här, om du nu ens har läst tråden.
Senast redigerad av flipper1446 2009-03-07 kl. 09:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in