Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Jag gjorde så att jag tränade sitt först.
Höll en godisbit ovanför nosen och när hunden satte ner rumpan klickade jag, och väntade en halv/en sekund och gav godisbit (små hundben, 2 cm långa typ men delade i två bitar).
Gjorde detta ett tiotal gånger, sedan fick det vara nog för den gången.
Nästa gång började jag igen med sitt ett par-tre gånger, sedan blev det ligg och när magen var i golvet blev det klick och godis. Har även tränat lite nej på samma sätt, dvs när han äter upp mina fikusar säger jag Nej, och när han tittar på mig klickar jag och han kommer för att få godis.
Ska prova att kampa lite också, han är mer inriktad på det (kanske är logiskt med tanke på generna).
Ok. Då börjar du i fel ände. Jag föreslår att du börjar om från början.
Börja med att få hunden att koppla att klick = belöning. Det kan du ägna ett par dagar åt. Klick, ge köttbulle, klick, köttbulle och så fortsätter du så. Jag brukar köra en sisådär 20-30 godbitar per pass. Därefter så tar du t ex en penna, håller någonstans i närheten och så fort hunden tittar på pennan, så klickar du, och så belöning. Fortsätt med samma sak och försvåra det sedan, t ex genom att hunden ska markera pennan (nudda med nosen på pennan). Klick, belöning. Allt eftersom gör du det svårare. Du kan t ex lägga pennan på golvet och när hunden markerar; klick & belöning. Förflytta pennan ett par meter och när hunden går fram och markerar; klick & belöning (OBS! Hunden ska få belöningen när den kommer tillbaka. Du ska inte följa med den bort till pennan).
Du ska alltså INTE sitta med en godis ovanför huvudet så att den ska sätta sig. Själva poängen är att hunden själv ska klura ut vad den ska göra för att få klicket (som efter tålmodig träning får den att känna behag och belöningsförväntan). Du ska inte heller använda kommando förrän ett visst beteende sitter. Alltså, inte säga Sitt! när du klickar in hunden. Sitt! ska läggas till först när hunden kopplat att beteendet innebär belöning.
Om du bestämt att hunden ska ligga ned, så sitter du och väntar tills den lägger sig ned. Du ska inte försöka få den att ligga ned. Den kan testa en rad andra saker i hopp om att få klicket men då har du bara att vänta och vänta tills den gör det du bestämt. Hade en sådan episod med min minsting härförleden. Jag bestämde för mig själv att nu skulle han sitta. Han, som många andra hundar, tänkte att allt blir bra bara jag lägger mig ned (undergivenhet brukar ju uppskattas) och lade sig ned och glodde på mig i väntan på klick. Jag belönade inte att han låg ned - för det var inte vad jag hade bestämt. Så låg han där en stund och började sedan skruva på sig för det funkade ju inte. Efter ett tag, så satte han sig upp och då KLICK!
Hänger du med på förklaringen?
Du har börjat i fel ände för klickerträning.