Eftersom någon har tagit bort funktionen att söka i enbart rubriker

så startar jag en ny tråd då jag inte orkar kolla igenom alla trådar här i D&H som innehåller ordet "skäller".
Min "dobermann" (90%, resten Flat coated retriever) skäller något fördjävligt. Vi kan ta idag som exempel: han har fått vara ute i hundgården i en timme och lekt av sig med en jättesnäll labrador som han träffar flera gånger i veckan. Sedan har jag kampat med honom totalt en halvtimme och även promenerat med honom totalt ca 1,5 timme.
Trots detta så står han nu en halvmeter från mig och skäller, skäller, skäller. Svansen viftas inte, så han verkar inte vara leksugen.
Han har mat. Han har vatten. Han vill inte kampa. Jag har varit ut med honom 3 gånger den senaste timmen utan tecken på behov av ettan/tvåan.
Att han skällt så här har hänt en gång tidigare, då (efter många "nej", några nosknäppningar och att ha gått in på toaletten tills han tystnade tillfälligt) brottade jag ner honom på rygg och visade på så sätt att "skäller du utan anledning så brottar jag ner dig".
Men det känns taskigt mot den stackars vovven, även om dobermanns ska ha starkt psyke. Det känns som att jag skapar ett onödigt, om än litet, glapp mellan honom och mig, även om han klarar det. Som exempel kan sägas att hålla ihop munnen på honom när han vill prova sina sylvassa tänder på mina mjuka händer funkar inte, utan då tror han att jag leker.
Vad gör man åt en skällande 5-månaders valp? Ska jag göra som förut = brottningsmatch, eller ska jag köpa en vattenpistol och ladda med citronvatten, eller vad? Kom med tips är ni snälla...
p.s. han är helt underbar i övrigt, hälsar glatt på både folk och andra hundar så han är på inget sätt aggressiv. d.s.
Edit: brottade ner honom igen och när han började pipa efter några sekunder så bar jag honom till favoritfåtöljen. Nu sover han. Men fortfarande, finns det inget bättre sätt än att bruka "våld" ?