2009-03-06, 20:41
Medlem
flipper1446s avatar
Eftersom någon har tagit bort funktionen att söka i enbart rubriker så startar jag en ny tråd då jag inte orkar kolla igenom alla trådar här i D&H som innehåller ordet "skäller".

Min "dobermann" (90%, resten Flat coated retriever) skäller något fördjävligt. Vi kan ta idag som exempel: han har fått vara ute i hundgården i en timme och lekt av sig med en jättesnäll labrador som han träffar flera gånger i veckan. Sedan har jag kampat med honom totalt en halvtimme och även promenerat med honom totalt ca 1,5 timme.

Trots detta så står han nu en halvmeter från mig och skäller, skäller, skäller. Svansen viftas inte, så han verkar inte vara leksugen.
Han har mat. Han har vatten. Han vill inte kampa. Jag har varit ut med honom 3 gånger den senaste timmen utan tecken på behov av ettan/tvåan.

Att han skällt så här har hänt en gång tidigare, då (efter många "nej", några nosknäppningar och att ha gått in på toaletten tills han tystnade tillfälligt) brottade jag ner honom på rygg och visade på så sätt att "skäller du utan anledning så brottar jag ner dig".
Men det känns taskigt mot den stackars vovven, även om dobermanns ska ha starkt psyke. Det känns som att jag skapar ett onödigt, om än litet, glapp mellan honom och mig, även om han klarar det. Som exempel kan sägas att hålla ihop munnen på honom när han vill prova sina sylvassa tänder på mina mjuka händer funkar inte, utan då tror han att jag leker.

Vad gör man åt en skällande 5-månaders valp? Ska jag göra som förut = brottningsmatch, eller ska jag köpa en vattenpistol och ladda med citronvatten, eller vad? Kom med tips är ni snälla...

p.s. han är helt underbar i övrigt, hälsar glatt på både folk och andra hundar så han är på inget sätt aggressiv. d.s.

Edit: brottade ner honom igen och när han började pipa efter några sekunder så bar jag honom till favoritfåtöljen. Nu sover han. Men fortfarande, finns det inget bättre sätt än att bruka "våld" ?
Senast redigerad av flipper1446 2009-03-06 kl. 20:45.
Citera
2009-03-06, 20:50
Medlem
Oj, låter jobbigt. Jag vet inte vad man kan göra åt det där. Jag har en hund, men en mindre variant. 30 cm i manken. Jag skulle inte klara av en sån hund, som du har. Men iaf, det jag tänkte på var om din hund kanske blir lugnare av att få några ben eller godis av nå slag, som den kan tugga på. Min hund blir trött av sånt iaf, brukar somna med den i mungipan
Citera
2009-03-06, 21:01
Medlem
Flamsans avatar
Hunden vill helt klart ha din uppmärksamhet och han vinner ju, för du tar ut honom osv men egentligen ska jag vara tyst då min 8 åriga hund beter sig precis likadant mot husse

Prova med att nonchalera honom, funkar inte det eller att det inte går för grannar och sånt.

Vi har börjat med en blomspruta med vatten funkar jättebra i en liten stund sen är det bara att ge henne en ny dusch samtidigt som vi säger nej.

Jag tror inte på att brotta ner hunden.

Som Meetoo föreslog ge honom ben eller lite leksaker så han kan sysselsätta sig själv.
Citera
2009-03-06, 21:39
Medlem
Låter som att han försöker säga dig någonting. Svårt att veta vad dock. Enda gången jag sett det beteendet har varit om hunden försöker säga åt en att den vill ha mat tex.

Just iom att du säger att han tittar på dig och skäller men viftar inte på svansen så är det ju en form av dominans - han försöker säga åt dig vad du ska göra, men sen vad exakt han vill att du ska göra är det ju dock svårt att avgöra på ditt inlägg.

Om det är svårt att korrigera eller avleda honom från att fortsätta skälla så finns det ju skällhalsband som sprutar citron - då kan du både ignorera honom och få tyst på honom på samma gång. Då lär han sig nog rätt snabbt att det inte lönar sig med det beteendet. Eller så kan du ju testa att spruta citronvatten på honom själv se om det hjälper.
Citera
2009-03-06, 21:47
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meetoo
Oj, låter jobbigt. Jag vet inte vad man kan göra åt det där. Jag har en hund, men en mindre variant. 30 cm i manken. Jag skulle inte klara av en sån hund, som du har. Men iaf, det jag tänkte på var om din hund kanske blir lugnare av att få några ben eller godis av nå slag, som den kan tugga på. Min hund blir trött av sånt iaf, brukar somna med den i mungipan
Min är ju bara 40-45 cm i manken ännu Går upp 1,5 kilo i veckan...
Han har två märgben, tre reptuggleksaker, en oförstörbar gummigrej samt mina fötter att tugga på
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Hunden vill helt klart ha din uppmärksamhet och han vinner ju, för du tar ut honom osv men egentligen ska jag vara tyst då min 8 åriga hund beter sig precis likadant mot husse
Prova med att nonchalera honom, funkar inte det eller att det inte går för grannar och sånt.
Jo alltså, jag har ju börjat lära mig hans tecken nu.
Pip, gnäll och oroliga spatseringar = kiss/bajsnödig.
Skall = hungrig/törstig.
Bära fram repknut = kampsugen

Har som sagt provat att nonchalera honom. 10 minuter stog jag ut, sen låste jag in mig på toaletten och då blev det tyst, sedan gnäll, sedan tyst och jag går ut. Sedan börjar skällandet inom 1 minut från att jag har satt mig i fåtöljen...
Citat:
Vi har börjat med en blomspruta med vatten funkar jättebra i en liten stund sen är det bara att ge henne en ny dusch samtidigt som vi säger nej.
Ska prova det då. Nej förstår han, hyfsat i alla fall...
Citat:
Jag tror inte på att brotta ner hunden.
Som Meetoo föreslog ge honom ben eller lite leksaker så han kan sysselsätta sig själv.
Som sagt, han är bortskämd med sånt redan men tack ska ni båda ha för era svar!
Nu har han vaknat, fått kissa ute och nu ligger han istället och gnäller/piper i sin favoritfåtölj...
Citera
2009-03-06, 21:58
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi
Låter som att han försöker säga dig någonting. Svårt att veta vad dock. Enda gången jag sett det beteendet har varit om hunden försöker säga åt en att den vill ha mat tex.

Just iom att du säger att han tittar på dig och skäller men viftar inte på svansen så är det ju en form av dominans - han försöker säga åt dig vad du ska göra, men sen vad exakt han vill att du ska göra är det ju dock svårt att avgöra på ditt inlägg.

Om det är svårt att korrigera eller avleda honom från att fortsätta skälla så finns det ju skällhalsband som sprutar citron - då kan du både ignorera honom och få tyst på honom på samma gång. Då lär han sig nog rätt snabbt att det inte lönar sig med det beteendet. Eller så kan du ju testa att spruta citronvatten på honom själv se om det hjälper.

Kom precis att tänka på om det kan ha att göra med att han fått avmaskningsmedel igår och idag? Han fiser rätt illa pga det, kanske är magen lite orolig?

Nåja, han brukar bli tyst när jag går och lägger mig, men det är ju jobbigt om det ska vara så här med intervaller. Någon budget för antiskallhalsband finns dessvärre inte just nu. Veterinären och Agria (som skyller på någon karantänklausul och vägrar täcka vetkostnader) har snott alla pengar ur hundbudgeten den här månaden, och mer därtill...
Senast redigerad av flipper1446 2009-03-06 kl. 22:06.
Citera
2009-03-06, 22:07
Medlem
Molson Canadians avatar
5 månader gammal?
Du kan inte belasta honom på det där viset genom att "brotta ned". Det får motsatt effekt. Belastar man unga hundar för hårt för tidigt så är risken överhängande att det får negativa konsekvenser när de blir äldre.

Mental stimulans verkar det inte vara särskilt mycket av, åtminstone inte i din beskrivning. Att springa runt i hundgård är inte särskilt mentalt stimulerande. Bättre att miljöträna honom och ge honom lite kluriga uppgifter - där du är närvarande. Du ska alltså inte ge honom en leksak och gå därifrån. Nu är han bara 5 månader, men det är fortfarande en brukshund du har, även om doberman väl idag mest bara springer. Man kan som regel inte trötta ut en sådan hund med motion och har den då tråkigt så är det inte ovanligt att de skäller. Skallet innebär ju att de går upp i aktivitet.
Citera
2009-03-06, 22:16
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
5 månader gammal?
Du kan inte belasta honom på det där viset genom att "brotta ned". Det får motsatt effekt. Belastar man unga hundar för hårt för tidigt så är risken överhängande att det får negativa konsekvenser när de blir äldre.
Det var väl det jag tänkte.
Citat:
Mental stimulans verkar det inte vara särskilt mycket av, åtminstone inte i din beskrivning. Att springa runt i hundgård är inte särskilt mentalt stimulerande. Bättre att miljöträna honom och ge honom lite kluriga uppgifter - där du är närvarande. Du ska alltså inte ge honom en leksak och gå därifrån. Nu är han bara 5 månader, men det är fortfarande en brukshund du har, även om doberman väl idag mest bara springer. Man kan som regel inte trötta ut en sådan hund med motion och har den då tråkigt så är det inte ovanligt att de skäller. Skallet innebär ju att de går upp i aktivitet.
Nej, det kanske är där skon klämmer då. Jag provade lite klickerträning på honom och det fungerade ju bra ett tag, men han tröttnade väldigt fort på det (kom i stort sett inte längre än till "sitt" och "ligg") trots att jag körde korta "pass" (<5 min) och provade vid flera olika tillfällen. Sedan lade han sig bara på golvet och tittade på mig, ungefär som "jag vet att du vill att jag ska göra något, men jag förstår dig inte". (har f.ö. beställt en bok i ämnet).
Nu tror jag väl inte att det är fel på hunden, utan att det är jag som är dålig på att läsa/guida honom.
Jag kanske bör göra någon av dessa aktiviteter med honom?
http://www.hattifnatt.com/aktivering/

Som sagt, det är nog inte fel på hunden, han är jättego och supertrevlig 99% av tiden, utan det är antagligen jag som inte fattar vad han menar.
Senast redigerad av flipper1446 2009-03-06 kl. 22:20.
Citera
2009-03-06, 22:33
Medlem
Dominans är bra om man gör det på rätt sätt, och hundar måste domineras. En del folk tror att hunden blir tuffare av vinna fighter mellan hund och människa, FEL!. Jag hade en Drever som skallade från det den föddes, vi hade den i hundgård, farsan försökte bota skallandet med vattenslangen, med noll resultat. Jag gjorde som så att hunden fick sova med mig, hunden fick lydnadsträning a´la fågelhundsträning. Med total dominans utan slag eller hot, beröm när den inte skallade. Detta funkade på en hund som inte hade gått in i Mensa för hundar
Citera
2009-03-06, 22:39
Medlem
Jag tror att hunden helt enkelt är överstimulerad och inte kan finna ro till att vila.. Hunden är trots allt bara 5 månader, så den ska inte aktiveras i den utsträcning som du skrev.. Man kan jämföra beteendet med ett övertrött barn- gnällig, tjurig och Kan absolut Inte somna, hur trött barnet än är..

Du kanske kan börja öva lite avslappning, få hunden att förstå att det är vilodags... Att klappa hunden på bringan och vid ljumskarna har en jättebra lugnande effekt..

Hoppas att mina råd kommer till någon nytta...

Lycka till!
Citera
2009-03-06, 22:45
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Det var väl det jag tänkte.

Gott tänkt.

Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Nej, det kanske är där skon klämmer då. Jag provade lite klickerträning på honom och det fungerade ju bra ett tag, men han tröttnade väldigt fort på det (kom i stort sett inte längre än till "sitt" och "ligg") trots att jag körde korta "pass" (<5 min) och provade vid flera olika tillfällen. Sedan lade han sig bara på golvet och tittade på mig, ungefär som "jag vet att du vill att jag ska göra något, men jag förstår dig inte". (har f.ö. beställt en bok i ämnet).
Nu tror jag väl inte att det är fel på hunden, utan att det är jag som är dålig på att läsa/guida honom.
Jag kanske bör göra någon av dessa aktiviteter med honom?
http://www.hattifnatt.com/aktivering/

Som sagt, det är nog inte fel på hunden, han är jättego och supertrevlig 99% av tiden, utan det är antagligen jag som inte fattar vad han menar.

Hur snabbt har du fortskridit i klickerträningen?
Och hur har du gjort?
Jag håller på att klicka in minstingen nu och det är små steg och mycket tålamod som gäller. Ligger han och glor och inte verkar förstå vad han ska göra, så är det just då du inte ska ge upp. Då väntar du tills han försöker igen. Själva vitsen med klicker är att få igång hundens tankeverksamhet så att den genomtänkt gör vad du vill.
Vad ger du honom efter att du klickat?
Om han inte är matbenägen så testa en boll med snöre som han då får kampa med som belöning.

Förutom cirkuskonster och balansövningar, verkar resten vara bra alternativ.

Kan vara bra att tänka på att vid en så låg ålder som 5 månader så räcker det att han kan kom, sitt och ligg. Vi kör inte upp träningen på våra hundar mer än så förrän de är runt året. Det är verkligen ödesdigert att belasta en ung hund för mycket och man kan sabba väldigt goda förutsättningar på det viset.
Citera
2009-03-06, 23:03
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbavater
Dominans är bra om man gör det på rätt sätt, och hundar måste domineras. En del folk tror att hunden blir tuffare av vinna fighter mellan hund och människa, FEL!. Jag hade en Drever som skallade från det den föddes, vi hade den i hundgård, farsan försökte bota skallandet med vattenslangen, med noll resultat. Jag gjorde som så att hunden fick sova med mig, hunden fick lydnadsträning a´la fågelhundsträning. Med total dominans utan slag eller hot, beröm när den inte skallade. Detta funkade på en hund som inte hade gått in i Mensa för hundar
Sova i sängen är uteslutet, lite regler ska hunden ha och det mår de, som jag förstått saken, bara bra av. Sen bor han ju med mig i min lilla etta, så jag tror inte att det går att jämföra med en hundgårdshund som är "ensam" och skäller av den anledningen? Men vad vet jag, jag är nybörjare...
Det du pratar om annars är väl positiv förstärkning eller vad det nu kallas. Att enbart använda beröm och då endast när hunden gör det man vill?
Citat:
Ursprungligen postat av am.fetamin
Jag tror att hunden helt enkelt är överstimulerad och inte kan finna ro till att vila.. Hunden är trots allt bara 5 månader, så den ska inte aktiveras i den utsträcning som du skrev.. Man kan jämföra beteendet med ett övertrött barn- gnällig, tjurig och Kan absolut Inte somna, hur trött barnet än är..

Du kanske kan börja öva lite avslappning, få hunden att förstå att det är vilodags... Att klappa hunden på bringan och vid ljumskarna har en jättebra lugnande effekt..

Hoppas att mina råd kommer till någon nytta...

Lycka till!
Det känns inte troligt. Går det att överaktivera en hund genom 1-2 timmar fysisk motion om dagen?
Tack för svaret i alla fall.
Klappa mage och ljumskar älskar han
Citat:
Hur snabbt har du fortskridit i klickerträningen?
Och hur har du gjort?
Jag håller på att klicka in minstingen nu och det är små steg och mycket tålamod som gäller. Ligger han och glor och inte verkar förstå vad han ska göra, så är det just då du inte ska ge upp. Då väntar du tills han försöker igen. Själva vitsen med klicker är att få igång hundens tankeverksamhet så att den genomtänkt gör vad du vill.
Vad ger du honom efter att du klickat?
Om han inte är matbenägen så testa en boll med snöre som han då får kampa med som belöning.
Jag gjorde så att jag tränade sitt först.
Höll en godisbit ovanför nosen och när hunden satte ner rumpan klickade jag, och väntade en halv/en sekund och gav godisbit (små hundben, 2 cm långa typ men delade i två bitar).
Gjorde detta ett tiotal gånger, sedan fick det vara nog för den gången.
Nästa gång började jag igen med sitt ett par-tre gånger, sedan blev det ligg och när magen var i golvet blev det klick och godis. Har även tränat lite nej på samma sätt, dvs när han äter upp mina fikusar säger jag Nej, och när han tittar på mig klickar jag och han kommer för att få godis.
Ska prova att kampa lite också, han är mer inriktad på det (kanske är logiskt med tanke på generna).
Citat:
Förutom cirkuskonster och balansövningar, verkar resten vara bra alternativ.
Ja man måste ju vara rädd om ryggen på den lilla rackaren.
Citat:
Kan vara bra att tänka på att vid en så låg ålder som 5 månader så räcker det att han kan kom, sitt och ligg. Vi kör inte upp träningen på våra hundar mer än så förrän de är runt året. Det är verkligen ödesdigert att belasta en ung hund för mycket och man kan sabba väldigt goda förutsättningar på det viset.
Ok! Tack för inputen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in