• 1
  • 2
2009-03-06, 12:55
Medlem
Skiftnyckels avatar
Jag har sedan gårdagens stekta fisk med (hemmalagad) potatismos, halva kastrullen med potatismos över, jag har idag lyxat till det och köpt oxfile i saluhallen som jag hade tänkt att ha klyft- eller hasselbackspotatis till. Men nu har jag ju potatismoset över, skulle man inte kunna göra något gott på det?

Potatisbullar känns inget vidare, potatiskroketter måste man väl fritera eller funkar det i stekpanna eller ugn? Gratinera moset i ugn, som en plankstek (utan planka då). Någon som har något bra förslag vad man kan göra?
Citera
2009-03-06, 13:04
Medlem
Kruzs avatar
Grönsaksbiffar
Blanda in lite kokta grönsaker som du puréat med moset och gör grönsaksbiffar. Vänd dom i ströbröd, blir dom för mjuka blanda i lite ströbröd i smeten.

Duchessé till fiskgratäng eller plankstek
Du behöver bara ha i äggulor så att det får fin färg i ugnen.

Kroppkakor går att göra på potatismos om man vill.
Citera
2009-03-06, 13:05
Medlem
Snövits avatar
Rör ner lite grädde i moset och ös upp i portionsformar som går att köra i ugnen. Riv parmesan och ha på och gratinera i ugnen. Ställ en varm form på varje tallrik när du serverar.
Citera
2009-03-06, 13:09
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz

Duchessé till fiskgratäng eller plankstek
Du behöver bara ha i äggulor så att det får fin färg i ugnen.
Gratinerat alltså?

Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Rör ner lite grädde i moset och ös upp i portionsformar som går att köra i ugnen. Riv parmesan och ha på och gratinera i ugnen. Ställ en varm form på varje tallrik när du serverar.
Det låter gott och parmesan har jag ju hemma, eller i alla fall "italiensk hårdost av parmesantyp"
Citera
2009-03-06, 13:43
Medlem
dePauls avatar
Kör plättar. Blanda moset med ägg, vetemjöl, en nypa socker, salt, peppar och en nypa riven muskotnöt. Skapa en ganska lös deg. Placera i kyl och låt den vila i ca 2 h.

Kavla ut degen till ca 4 mm tjocklek. Stek i panna i neutral olja (helst i ister) tills plättarna är härligt gyllene och bubbliga.

Servera med lingonsylt och mjölk.

~Paul~
Citera
2009-03-06, 13:47
Medlem
Shoffens avatar
gör potatisplättar, blanda i det i pankaks smet och stek små plättar. jävligt gott
Citera
2009-03-06, 14:07
Bannlyst
Du kan ju göra potatisballar, som du formar varsamt med dina händer. Sen steker du dom på medeltemperatur. Sen kan du använda dem till vad du vill, till och med om du drar på lite gräddfil, som ensamrätt, får du en lysande grisig rätt (som undertecknad naturligtvis aldrig ätit...

Om nån vet vad dessa små potatisbollar heter på franska vore det bra. Jag har helt glömt bort det.

Det är inte potatisbullar i trad. mening. Jag kommer bara inte på namnet på dessa små godingar.
Senast redigerad av Paraflex 2009-03-06 kl. 14:17.
Citera
2009-03-06, 14:42
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
plättar

Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
potatisplättar

Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
potatisballar

Fast jag har ju ett par bitar fin oxfilé också, funkar plättar eller ballar till det?
Citera
2009-03-06, 14:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiftnyckel
Fast jag har ju ett par bitar fin oxfilé också, funkar plättar eller ballar till det?
Inte direkt, nej.

~Paul~
Citera
2009-03-06, 15:10
Bannlyst
Det heter croquette. (Angående min föregående undring).

http://en.wikipedia.org/wiki/Croquette
Citera
2009-03-06, 17:03
Bannlyst
Om du inte har gjort nåt än, kan du, om du har 2 lökar, en grönsaksbuljongtärning och en liten purjo, göra potatis och purjolökssoppa.

Världens enklaste, och godaste soppa. Vill du lyxa till det (och det vill du) Så köper du lite matlagningsgrädde för att späda ut den vid serveringen.

Bon Appétit
Senast redigerad av Paraflex 2009-03-06 kl. 17:10.
Citera
2009-03-06, 17:09
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Om du inte har gjort nåt än, kan du, om du har 2 lökar, en grönsaksbuljongtärning och en liten purjo, göra potatis och purjolökssoppa.

Världens enklaste, och godaste soppa. Vill du lyxa till det (och det vill du) Så köper du lite matlagningsgrädde för att späda ut den vid serveringen.
Ja potais- och purjosoppa är riktigt gott men jag har fortfarande min oxfilé att tänka på som jag ska ha till.

Det blir antingen gratinerade (med eller utan parmesan) eller kanske kroketter till slut ändå. Tack för alla tips
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in