• 1
  • 2
2009-03-06, 17:16
Medlem
Fat bastards avatar
Shepperds pie är ju fint att göra då man fått lite mos över.

Mycket gott. Mycket lättlagat.
Citera
2009-03-06, 17:28
Medlem
Cantorass avatar
Kör på Paraflex idé - gör kroketter
Hacka några baconskivor - stek dem och blanda med det kalla moset - rulla till bollar ~3 cm i diameter. Rulla bollarna först i mjöl, sen i uppvispat ägg och sist i brödsmulor - helst panko eller hemriven formfranska
Fritera tills de fått fin färg
Citera
2009-03-06, 20:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linluc
kan man inte kasta moset ???
Sicken unik observation.

Brukar göra enkla potatisbullar ibland gör jag dock tjocka(utan mjölk) och ibland tunna.
Men har jag haft vitlök i moset så skickar jag ner lite skinka, lök eller nått annat gott.
Använder det mer som tillbehörs liknande då till någon köttbit med någon trevlig sås som rödvinssås och lite wokade grönsaker.
Citera
2009-03-07, 01:06
Medlem
Gnocchi

Blanda moset med 1 ägg och 2-3 dl vetemjöl (smeten ska ha samma konsistens som till kroppkakor). Krydda lite extra om det behövs.
Rulla ut till stänger som skärs i 2 cm bitar. Sno ihop varje bit nästan som en kringla. Koka i lättsaltat vatten tills de flyter upp (OBS ej för många i taget).

Om du föredrar det, så kan du steka upp gnocchin efter kokningen.
Citera
2009-03-07, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skiftnyckel
Fast jag har ju ett par bitar fin oxfilé också, funkar plättar eller ballar till det?

Skulle gratinerat moset i ungen och haft någon riktigt god sås till det. Gärna en egen grönpepparsås.
Citera
2009-03-07, 14:56
Bannlyst
Jag tycker vi tar det lilla lugna här! Vem är man eller kvinna att avgöra om korv stroganoff eller lättgravad löja med kungkrabbsvans och små ungsbakade tomater är godast?

Inte jag i alla fall. Men jag tycker dock att mat ska vara något glädjefullt, och inte vara orsak till några konflikter mellan gourmeter.
Senast redigerad av Paraflex 2009-03-07 kl. 15:07.
Citera
2009-03-07, 15:30
Medlem
Ballfagers avatar
Blanda med O´boy och få en smaskig efterrätt!
Citera
2009-03-08, 17:34
Medlem
Lolabandolas avatar
Jag skulle blanda i vitlök, persilja och parmesan i moset, tillsätta ägg och lite mjöl och sedan smörsteka plättarna, gärna i en rund form (typ pepparkaksform). Det är så gott om man kryddar till dem rejält och steker i smör! Jag tror att det skulle passa mycket bra till din oxfilé.

Smaklig spis!
Citera
2010-10-04, 12:47
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolabandola
Jag skulle blanda i vitlök, persilja och parmesan i moset, tillsätta ägg och lite mjöl och sedan smörsteka plättarna, gärna i en rund form (typ pepparkaksform). Det är så gott om man kryddar till dem rejält och steker i smör! Jag tror att det skulle passa mycket bra till din oxfilé.

Smaklig spis!
Det där lät gott, vilken ratio mos Vs ägg ska ha?

Jag har uppskattningsvis 5-7dl potatismos över från igår...
Citera
2011-11-06, 15:02
Medlem
Tuvtramps avatar
Tydligen så har man varit i denna situation tidigare.

Minns inte vad/hur det blev förra gången men denna gång provar jag att tärna en bit kassler som också sjunger på sista versen och blandar i "smeten" för att sen steka till, vända i ströbröd provar jag nog också?
Citera
2011-11-06, 17:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Tydligen så har man varit i denna situation tidigare.

Minns inte vad/hur det blev förra gången men denna gång provar jag att tärna en bit kassler som också sjunger på sista versen och blandar i "smeten" för att sen steka till, vända i ströbröd provar jag nog också?

Siktar på lapskojs eller vad den nu heter kanske... http://sv.wikipedia.org/wiki/Lapskojs
Citera
2011-11-09, 23:16
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Siktar på lapskojs eller vad den nu heter kanske... http://sv.wikipedia.org/wiki/Lapskojs
Ja det hade det ju nästan blivit. Fast nu smorde jag och ströade en form och "bakade" smeten i ugnen för jag orkade inte kladda så mycket och det blev faktiskt riktigt gott med lite lingonsylt till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in