2008-06-20, 16:20
Medlem
Här finns lite mer allmän information om språkinlärning på egen hand och praktiska tips: http://www.how-to-learn-any-language.com
Citera
2008-06-29, 00:38
Medlem
Lära mig japanska!

Jag har lärt mig Katakana och Hiragana.

Så vad kommer nu? Finns det några bra kurser på internet? Eller finns det några bra övningsböcker jag bör köpa? osv.

Hur ska jag gå till väga för att lära mig detta underbara språk ?
Motivation och tid har jag gott om.

Mvh Zyyper!
Citera
2008-06-29, 00:40
Medlem
werss avatar
Studentum har distanskurser, bl.a i Japanska.

http://www.studentum.se/listEducations.aspx?CategoryID=31&PlaceID=350
Citera
2008-06-29, 11:41
Medlem
Diktaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyyper
Jag har lärt mig Katakana och Hiragana.

Så vad kommer nu? Finns det några bra kurser på internet? Eller finns det några bra övningsböcker jag bör köpa? osv.

Hur ska jag gå till väga för att lära mig detta underbara språk ?
Motivation och tid har jag gott om.

Mvh Zyyper!

Då bör du åka till Japan, om du verkligen vill lära dig språket så är det värt det. Oavsett hur mycket man har pluggat japanska hemma så kommer man oftast och förmodligen låta som ett miffo i vilket fall så fort man öppnar munnen. I vardagligt tal är det mycket som svenskan, ord byts ut rätt fort och man börjar köra med nya. Gör det innan du lär dig för mycket.

Annars så kan jag rekommendera Jisho och Yahoo Dictionary. Slå upp orden på engelska - läs definationen på japanska, då bygger du snabbt upp ett vokabulär och lär dig kanji i maklig takt. Men det är skoj!
Citera
2008-06-29, 13:24
Medlem
Åka till Japan kommer jag garanterat göra. Men hade tänkt bygga upp en liten bas först med dom vanligaste fraserna/meningarna + dom vanligaste kanji.
Citera
2008-06-29, 13:57
Medlem
Diktaturs avatar
Grundläggande, det lär du klara dig på om du inte planerar att hänga där en längre tid.

Tröskeln är lite halvdan i början innan det flyter på ett litet tag och sen möts man av en betongvägg när det gäller akademiska och intellektuella ämnen. Har fortfarande en del problem med den biten. Å andra sidan kan man inte lära sig allt på en gång - kan vara bra att vara förberedd dock.
Citera
2008-07-05, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyyper
Åka till Japan kommer jag garanterat göra. Men hade tänkt bygga upp en liten bas först med dom vanligaste fraserna/meningarna + dom vanligaste kanji.

Det är nog klokt att lära sig lite Japanska först, för dom är urdåliga på Engelska. Inte många som kan något alls.
Min kusin bodde i Japan 1 år, och bor nu i Australien och utbildar sig till tolk mellan Engelska (och Svenska skulle jag tro) och Japanska
Citera
2008-08-23, 00:11
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Översättning Japanska

Skulle vilja ha meningen "Du är den vackraste kvinnan i världen" översatt till japanska om det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig.
Citera
2008-08-23, 11:35
Medlem
Diktaturs avatar
貴女が世界で最も美しい女性です。
Anata ga sekai de mottemo utsukushii josei desu.

Blir en aningen lättare om vi vet i vilken situation du tänkt säga det också. Du bör nog inte säga ovanstående om ni går på en strand i månskenet.
Citera
2008-08-23, 12:22
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diktatur
貴女が世界で最も美しい女性です。
Anata ga sekai de mottemo utsukushii josei desu.

Blir en aningen lättare om vi vet i vilken situation du tänkt säga det också. Du bör nog inte säga ovanstående om ni går på en strand i månskenet.

Varför då?
Senast redigerad av ThePuppetMaster 2008-08-23 kl. 13:17.
Citera
2008-08-23, 13:55
Medlem
Diktaturs avatar
Det är mer en direkt översättning och kan förmodligen låta en aningen stelt och kan nog bli ett antiklimax om du säger det i fel sammanhang. Japanska är högkontextuellt, så åtminstonde jag skulle tycka att det låter en aningen krystat om någon försöker sig på en sån mening i ett mer seriöst tillfälle.

Jag föreslår att du använder "<namn>が大好き" (..ga daisuki) som är lite mer laddat och kan användas mer sensuellt och just eftersom japanskan baseras en hel del på kontexten så uppfattar hon det förmodligen rätt. Fast det är bara jag, finns säkert någon som har en annan lösning också.
Citera
2008-08-23, 15:15
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diktatur
Det är mer en direkt översättning och kan förmodligen låta en aningen stelt och kan nog bli ett antiklimax om du säger det i fel sammanhang. Japanska är högkontextuellt, så åtminstonde jag skulle tycka att det låter en aningen krystat om någon försöker sig på en sån mening i ett mer seriöst tillfälle.

Jag föreslår att du använder "<namn>が大好き" (..ga daisuki) som är lite mer laddat och kan användas mer sensuellt och just eftersom japanskan baseras en hel del på kontexten så uppfattar hon det förmodligen rätt. Fast det är bara jag, finns säkert någon som har en annan lösning också.

Och det betyder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in