2016-11-13, 10:11
Medlem
Leter efter ett Hitler citat där han säger något om vad som händer om vi (NSDAP) misslyckas med vårt företag...
Någon som kan hjälpa har försökt googla.
2016-12-06, 22:05
Medlem
"När hela världen är tyst kan även den svagaste rösten bli mäktig".

/Malala Youssefai

Så talande. Jag beundrar Malala.
2016-12-07, 13:04
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en1krona
Vad kan menas med denna? "I came I took närvaro I left"
Känns som att jag borde fatta
Låter ju som parodi på en väldigt lat lärare.
2016-12-13, 21:51
Medlem
dunias avatar
Vad betyder det här citatet för dig?

Det är möjligt att detta är fel underforum. Men låt oss tala om en mening. "Sanity is wasted on the sane."

Jag har haft den här meningen i mitt huvud i ett par år nu och har min tolkning av den. Jag är dock nyfiken på hur ni tolkar den, om jag har misstolkat, etc.

Till min tolkning: Jag tror att det betyder att det som är, är inte alltid vad som anses bör vara. Kort sagt, det som anses vara fel är inte alltid fel. Förståndet är till exempel att A och C ska vara tillsammans, men det är galenskap för B. Skulle A och C lyssna på B skulle förståndet, (det som bör vara), slösas bort på normen, på något som inte bringar lycka för A och C.

Jag vet inte, vad tycker ni?
2016-12-13, 22:02
Moderator
tobess avatar
Jag skulle tolka uttrycket rätt bokstavligt, d.v.s. att förståndet är bortslösat på de förståndiga (underförstått, att galningarna skulle ha mer nytta av det).

Ungefär i samma liga som att rika inte behöver pengar, en drunknande man inte behöver vatten eller något annat i samma kategori.
2016-12-14, 00:44
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunia

Jag vet inte, vad tycker ni?

Fick mig att tänka på en låttext där man kunde höra "Death is wasted on the dead, and they (demonerna?) want YOU".

Jag tolkar det i första hand på samma sätt som tobes. Från den synvinkeln är uttrycket en form av paradox eftersom man å ena sidan kan se det som att de friska redan har förstånd och att de galna således skulle vara i större behov av det, men å andra sidan skulle de friska ju inte vara friska längre om de inte vore begåvade med förstånd, och då har man ju egentligen inte slösat med något.

Sen påminner det mig också om att vi generellt har en tendens att skaffa oss mer av sådant vi redan har mycket av. De som redan motionerar tillräckligt gör det inte sällan ännu mer medan den väldigt motsträviga soffpotatisen egentligen är den som skulle behöva det. Ett öppet sinne söker gärna ännu fler dimensioner än det redan har medan den inskränkta och rädda aldrig skulle se åt något utanför normen. Med mera med mera.
2016-12-14, 01:27
Medlem
pandaees avatar
Hmm ja, tänker mig att den som är övertygad om att denne är "sane" aldrig kan ta del av en annan persons "sanity". Lite "var och en blir salig på sin egen tro". T.ex någon försöker ge dig ett gott råd i en situation, ge sin "sanity", men den är slösad på dig då du redan är övertygad om hur du vill agera, du är redan sane. Kanske?
2017-04-04, 21:57
Medlem
FightThePowers avatar
"I am not heartless, I have just learned how to use my heart less."
2017-04-04, 21:59
Medlem
FightThePowers avatar
"If you stick a knife nine inches into my back and pull it out three inches, that is not progress. Even if you pull it all the way out, that is not progress. Progress is healing the wound, and America hasn't even begun to pull out the knife. They won't even admit the knife is there" - Malcolm X
2017-04-04, 22:01
Medlem
FightThePowers avatar
"Dagens sanning är framtidens lögner" - Liam
2017-04-04, 22:04
Medlem
FightThePowers avatar
"En optimist lever länge, en pessimist lever längre, en realist lever längst." - Liam
2017-04-04, 22:07
Medlem
FightThePowers avatar
"Det är ingen nyhet att nyheterna förvränger nyheterna." Liam

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in