2017-06-14, 04:17
Avslutad
Hittade det här citat av Kierkegaard, som jag upplever som väldigt aktuellt. Hittade det på engelska så ni får hålla till godo med det.

Citat:
People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use.
2017-06-14, 06:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Hittade det här citat av Kierkegaard, som jag upplever som väldigt aktuellt. Hittade det på engelska så ni får hålla till godo med det.

Det är med citat som med vilka som helst nyheter i dagens socialt mediala värld. De blir lätt både förvanskade och tillskrivna sådana som aldrig sagt dem, åtminstone inte på det sättet.

Huruvida Kierkegaard sagt eller skrivit detta råder delade meningar om. Det påstås även att Sokrates sagt:

Citat:
People demand freedom of speech to make up for the freedom of thought which they avoid.

Kanske bäst att hålla sig till det snusförnuftiga:

Citat:
Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker.

Det om något passar i dagens ryggradslösa tidevarv där det gäller att passa in även om det innebär att sälja sin själ.
2017-06-14, 13:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är med citat som med vilka som helst nyheter i dagens socialt mediala värld. De blir lätt både förvanskade och tillskrivna sådana som aldrig sagt dem, åtminstone inte på det sättet.

Huruvida Kierkegaard sagt eller skrivit detta råder delade meningar om. Det påstås även att Sokrates sagt:

Kanske bäst att hålla sig till det snusförnuftiga:

Det om något passar i dagens ryggradslösa tidevarv där det gäller att passa in även om det innebär att sälja sin själ.

Kanske är inte det viktigaste vem som säger vad, utan att det sägs överhuvudtaget?
2017-06-14, 13:27
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Visst, men det är bättre att inte tillskriva någon något än att ge fel person äran.

Vad gäller antiken har man ju egentligen ingen aning. Allt som Sokrates påstås ha sagt kan ju t.ex. vara påhittat av Platon. Fast helt klart är ju att Sokrates inte talade engelska, fast många tillskriver honom engelska citat.
2017-06-14, 16:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Vad gäller antiken har man ju egentligen ingen aning. Allt som Sokrates påstås ha sagt kan ju t.ex. vara påhittat av Platon. Fast helt klart är ju att Sokrates inte talade engelska, fast många tillskriver honom engelska citat.

De tillskrivs egentligen inte citat på engelska. Deras, påstådda uttalanden, tolkas på engelska. Mindre nogräknade kan dock tro att det var så det har sagts, om det nu sagts.

Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Som jag ser det är det bara ett problem om man medvetet är ute efter att misskreditera någon, annars är det en ickediskussion för mig.

Du verkar diskussionsglad i alla fall. Naturligtvis finns det en annan sida också, nämligen att det är felaktiga uppgifter om man tillskriver något den inte sagt. Det är inte desinformation, men det är felaktig information.

I en citattråd känns det viktigt att veta källan om inte får man ange att källan är okänd.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-06-14 kl. 16:24.
2017-06-14, 16:30
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
De tillskrivs egentligen inte citat på engelska. Deras, påstådda uttalanden, tolkas på engelska. Mindre nogräknade kan dock tro att det var så det har sagts, om det nu sagts.

Du verkar diskussionsglad i alla fall. Naturligtvis finns det en annan sida också, nämligen att det är felaktiga uppgifter om man tillskriver något den inte sagt. Det är inte desinformation, men det är felaktig information.

I en citattråd känns det viktigt att veta källan om inte får man ange att källan är okänd.

Det mest kända citat jag kommer på är "Om du vill veta vem som har den verkliga makten, fråga dig vem man inte får kritisera". Det tillskrivs vanligen felaktigt Voltaire men är myntat för bara några år sedan av den amerikanske nynazisten Kevin Alfred Strom. Voltaire gillade visserligen inte heller judar (vilket citatet syftar på), men det är väl belagt att det var Strom som sa det.
2017-08-04, 19:04
Medlem
Uttryck "För att få något ur en svensk så måste man hälla något i honom"

Är det någon som känner till något om ovanstående uttryck? Har googlat utan något resultat.

Jag skulle helst behöva källhänvisning till vad det kommer från ursprungligen. Är det kanske inte ett svenskt uttryck från början?
2017-08-04, 19:13
Medlem
0gKolhydraters avatar
det där låter fördomsfullt och rasistiskt vilken blatte har du hört säga så?
2017-08-04, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
det där låter fördomsfullt och rasistiskt vilken blatte har du hört säga så?

Men om man utgår ifrån "En svensk tiger!" så känns det ju lite mer vettigt.
2017-08-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eponymos
Är det någon som känner till något om ovanstående uttryck? Har googlat utan något resultat.

Jag skulle helst behöva källhänvisning till vad det kommer från ursprungligen. Är det kanske inte ett svenskt uttryck från början?
Funderar på om utrycket härstammar från när nybyggarna åkte till Amerika. Det lilla jag läst om hur jänkarna såg på dem var ju oftast nedsättande.. kan det vara där ifrån?
2017-08-04, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Men om man utgår ifrån "En svensk tiger!" så känns det ju lite mer vettigt.

Fast det härstammar ju från kriget. Att vi inte ville bli inblandade. Vilket var jävligt smart.
2017-08-04, 22:07
Medlem
Anledningen till att du inte hittat något när du googlat är för att det inte är något gammalt vedertaget uttryck. Har aldrig hört det förr, ens om andra folkslag, men kan tänka mig att det härstammar från öst, där supandet tas till än högre nivåer än i Sverige och där supandet även är en viktig del av affärsuppgörelser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in