2015-03-17, 16:49
Medlem
Hörde för ett tag sedan ett citat i stil med "if your friends and family don't think you are crazy you are doing something wrong" . sökt på google men har inte lyckats hitta det, någon som vet vem som har sagt det? Tack!
2016-01-19, 18:47
Avslutad
Humble in victory, gracious/graceful in defeat. [citat]

Ovanstående citat är ett citat jag hört flera gånger från olika källor och jag har burit med mig det länge då det påverkade mig väldigt mycket när jag hörde det första gången och jag har försökt leva efter det sedan dess så det föll sig naturligt att jag vid ett tillfälle nyligen bestämde mig för att kolla upp vart det härstammar från.

Till min förvåning kan jag inte hitta en enda källa på hela internet som bekräftar vart citatet kommer från trots att jag som sagt hört det flera gånger från olika källor.

Någon som känner igen citatet och vet vart det kommer från? Jag har dessutom hört olika varianter av samma citat där folk ändrar graceful till gracious och vice versa. Vad är mest korrekt, graceful eller gracious?

Offtopic:

Vad tycker ni om citatet? Hur tolkar ni det? Finns det någon svensk översättning?
Senast redigerad av Sickmyduck 2016-01-19 kl. 18:51.
2016-01-19, 20:35
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ovanstående citat är ett citat jag hört flera gånger från olika källor och jag har burit med mig det länge då det påverkade mig väldigt mycket när jag hörde det första gången och jag har försökt leva efter det sedan dess så det föll sig naturligt att jag vid ett tillfälle nyligen bestämde mig för att kolla upp vart det härstammar från.

Till min förvåning kan jag inte hitta en enda källa på hela internet som bekräftar vart citatet kommer från trots att jag som sagt hört det flera gånger från olika källor.

Någon som känner igen citatet och vet vart det kommer från? Jag har dessutom hört olika varianter av samma citat där folk ändrar graceful till gracious och vice versa. Vad är mest korrekt, graceful eller gracious?

Offtopic:

Vad tycker ni om citatet? Hur tolkar ni det? Finns det någon svensk översättning?

Du hittar det bland annat här...

http://forums.na.leagueoflegends.com/board/showthread.php?t=3242400

Om du söker så hittar du många länkar till uttrycket.

Översättning? Ödmjuk vid seger, stor i nederlaget.
2016-01-21, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck

Offtopic:

Va? Driver du? Det är väl klart att det finns en översättning?

Det finns ju få saker som är mer provocerande än människor som citerar någon på ett tredje språk. Om någon exempelvis vill citera Caesar, Voltaire eller Hitler och börjar citera personen på engelska. Det är ett jävla påhitt.

Edit: Intressant att jag precis efter det här inlägget såg en tråd om hela fenomenet.
Senast redigerad av LaStupenda 2016-01-21 kl. 15:36.
2016-05-19, 18:23
Medlem
Ringuus avatar
"Om vi väntar på mirakel och på att hjältar och kungar ska rädda oss kommer vi inte att komma någonstans. Livet är ingen Pusjkin-saga. Det bästa är att arbeta hårt."
2016-05-20, 00:57
Medlem
Det här är ett av mina favorit citat:

Citat:
All of us suffer difficulties in our lives. And if you say to yourself 'find a way,' you'll make it through. - Diana Nyad

Det här är troligtvis mitt favorit citat:

Citat:
Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the axe.
- Abraham Lincoln
2016-05-20, 01:17
Medlem
Yosoytus avatar
TS hade ett citat av den mycket vise Nalle Puh . Här är ett till: (fritt från minnet)
- Även om det är underbart att äta honung så är ögonblicket innan man äter den ännu bättre.
2016-06-09, 17:03
Medlem
en1kronas avatar
Vad kan menas med denna? "I came I took närvaro I left"
Känns som att jag borde fatta
2016-06-09, 17:37
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en1krona
Vad kan menas med denna? "I came I took närvaro I left"
Känns som att jag borde fatta
Din kompis menar väl att det finns olika sätt att bli en segrare.

Nyfiken, vilken klass går de som skrev det?
2016-06-09, 17:40
Medlem
en1kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Din kompis menar väl att det finns olika sätt att bli en segrare.

Nyfiken, vilken klass går de som skrev det?
Att bli segrare på att bara göra det man ska göra och inget annat eller?

Såg det faktiskt inte på någon traktor släp utan vi ska säga våra favorit citat i en tidning med mitt fotbollslag...
2016-06-09, 17:45
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en1krona
Att bli segrare på att bara göra det man ska göra och inget annat eller?

Såg det faktiskt inte på någon traktor släp utan vi ska säga våra favorit citat i en tidning med mitt fotbollslag...
Aha Det är en parafras på hur Julius Caesar beskrev sin egen insats på fältet: 'Jag kom, jag såg, jag segrade'
2016-11-04, 22:32
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag hörde någonstans ett ordspråk som lät ungefär:

"Bara en dåre vårdar sitt svärd men försummar sin häst".

Vet någon varifrån det kommer och hur det lyder exakt för jag kan inte hitta det någonstans på Google? Jag tror det kan vara japanskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in